[Interview] Guido Lambriks over Outforce Media
31-07-2015 15:06:00 Door: | Hits: 5795 | Tags:

De ING-campagne rondom SAIL 2015 maakt gebruik van Trotters van Outforce Media, media-exploitant in tijdelijke buitenreclame. Vandaag spreken wij Guido Lambriks, directeur en mede-eigenaar van Outforce Media, over tijdelijke buitenreclame en de SAIL 2015 campagne met ING. 

Dag Guido, hoe is het met je? Vertel ons eerst wie, wat, waar Outforce Media is!

Met mij is het prima! Ik ben erg tevreden over de stappen die we hebben gemaakt met ons jonge bedrijf Outforce Media. Ik ben daar twee jaar geleden ingestapt met mijn achtergrond en expertise in outdoor reclame. De wereld is aan het veranderen en steeds meer adverteerders kiezen voor activatie en relevante content op specifieke locaties. Outforce Media heeft als doelstelling om binnen 3 jaar 'tijdelijke buitenreclame' op de kaart te zetten en te zorgen voor opvallende campagnes op locaties waar de klant wil. 

Welke producten en mogelijkheden bieden jullie aan in tijdelijke buitenreclame?

Wij gaan eigenlijk uit van het principe dat alles mogelijk is en bouwen zelfs custom made producten als de klant een special item nodig heeft om tijdelijk iets te communiceren. Outforce Media biedt echter twee producten aan, die volledig in lijn zijn met onze core business tijdelijke buitenreclame: de Exposurebox (pop-up showroom) en de Trotter (pop-up Billboard).

Samsung Volvo

Met de diverse glazen showrooms zorgen we voor activatie en productpresentaties in het centrum van steden of tijdens evenementen, terwijl we met de Trotters vaak op identieke plekken komen met een storytelling expositie. Geen platte communicatie, maar een echt verhaal op vijf opeenvolgende objecten. Deze producten zijn complementair aan elkaar en zorgen ervoor dat adverteerders een behoorlijke meerwaarde uit hun campagne kunnen halen. De Trotters zijn inmiddels een begrip geworden en duiken op steeds meer locaties op.

Wat zijn de voordelen van tijdelijke buitenreclame?

Wij leveren geen massacommunicatie. Alle andere exploitanten in out of home kunnen dat wel en zorgen nog steeds voor een fantastische dekking in bereik en contacten. Wij willen ons echter onderscheiden en zorgen juist voor relevante content op specifiek relevante locaties. Voordeel daarvan is dat je op locaties staat waar normaal helemaal niets staat - extra opvallend - en daarnaast zijn onze producten zeer geschikt om meer met het merk te doen dan alleen het zenden van een boodschap.

Wij activeren het merk middels een interactie met het publiek en zorgen voor een verhaal door een verbinding te maken tussen de doelgroep en het merk. Storytelling campagnes op meerdere Trotters werkt echt supergoed en levert veel extra publiciteit op. Dit kan eigenlijk niemand anders aanbieden. Hiermee zijn we niet concurrerend met de andere out of home exploitanten, maar juist aanvullend. We werken dan ook nauw samen met de meeste OOH exploitanten, activatie- en promotiebureaus. 

Had Nederland (nog) een media-exploitant in tijdelijke en mobiele buitenreclame nodig? Op welke ontwikkelingen en trends speel je in?

Dat is een lastige vraag, maar we zien eigenlijk niet veel bedrijven die hierop inspelen zoals wij dat doen. De Trotter is een uniek product en ik heb ook veel waardering voor de bedenkers van dit product. Ik heb zelf jaren in de buitenreclame gewerkt (Wall Nederland BV en CBS Outdoor) en heb nooit gedacht dat het product zo volwassen zou worden en het logistiek mogelijk zou zijn om dit product in een handomdraai te vervoeren en te verplaatsen. Qua ontwikkeling zie je dat de Trotter al in z’n derde generatie zit, dus we blijven innoveren.

Een andere belangrijke ontwikkeling is de digitalisering van het product. Inmiddels hebben we een interactieve Trotter gemaakt samen met Phocabby, waarmee je een online verbinding kunt maken met een campagne of merk. Een selfie maken is geen probleem via een digitale camera, die in de Trotter is verwerkt. Nu zijn we ook bezig met een LED-toepassing in de Trotter en als we een beetje geluk hebben, kunnen we deze presenteren aan het einde van dit jaar. Daarmee is de eerste volledige LED-Trotter geboren en zullen de mogelijkheden voor tijdelijke reclame alleen nog maar groter worden. 

Hoe zal tijdelijke buitenreclame zich komende jaren ontwikkelen denk je?

Er zullen steeds meer mogelijkheden komen voor tijdelijke plaatsing van objecten. De openbare ruimte is schaars en gemeentes en overheden zijn daar zeer zuinig op...en terecht! Wij willen dan ook zorgen voor een goede harmonie tussen ruimtelijke ordening/stedelijk beleid en het realiseren van communicatie op unieke locaties.

Wij denken dat de vraag voor pop-up locaties steeds groter gaat worden en dat gemeentes daar in beleid steeds meer rekening mee gaan houden. Je ziet dezelfde verschuiving al in retail. Waar je vroeger een vaste winkel had, kun je nu tijdelijk een leegstaand pand inrichten als tijdelijke winkel. De Exposurebox is daar eigenlijk prima mee te vergelijken. Onze objecten staan er alleen op de momenten dat er een campagne is. Daarmee is de belasting voor de omgeving minimaal. Ook dat is een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen. 

Outforce Media heeft Trotters ingezet voor de SAIL 2015 campagne van ING. Kun je ons meer vertellen over de expositie, samenwerking en betrokken partners?

Ja, dit is een prima voorbeeld hoe tijdelijke buitenreclame kan werken. De eerste vraag kwam vanuit het reclamebureau Brandbase om op unieke plekken, waar geen abri’s of andere objecten voorhanden zijn, een campagne te voeren naar de bewoners van een wijk. Uiteindelijk hebben we gedurende 5 weken 5 steden voorzien van 5 Trotters. Speciaal aan deze campagne is het feit dat ING graag de zeehelden van vroeger wilde vereren. Wij hebben de Trotters ING oranje gespoten en samen met Brandbase uitgezocht in welke steden deze zeehelden terugkwamen in straatnamen.

Inmiddels hebben we twee steden gehad en loopt de campagne nog door tot en met SAIL 2015 in Amsterdam. De viral, die is gemaakt van deze promotiecampagne voor Sail is al meer dan 250.000 keer bekeken. Super dat het reclamebureau zo creatief is geweest om één van de zeehelden uit een Trotter te laten komen. Kortom, een creatieve en crossmediale aanpak! 

Wat is het laatste nieuws?

Door de groeiende vraag naar onze producten zullen we steeds meer verschillende branches gaan oppakken. Media is belangrijk, maar we hebben met de Volvo Ocean Race ook bewezen dat we een complete stad of evenement kunnen voorzien van city- en eventdressing. We hebben sinds kort twee nieuwe Exposureboxen in ons bezit en kunnen nu nog meer inspelen op de wensen van de klant. De Pop-up store en de dubbele showroom passen prima in ons assortiment. 

www.outforcemedia.nl

Lees ook: Outforce Media zet Trotters in voor ING-campagne SAIL 2015

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie