[Interview] Guy Lokhoff over reclamebureau Hammerfest
22-10-2015 13:40:00 Door: | Hits: 5367 | Tags:

Reclamebureau Hammerfest bestaat nu 3 jaar. Onlangs lanceerde het bureau de Altijd Sneeuw-campagne voor Sunweb. Wij spreken Guy Lokhoff, eigenaar/creative director van Hammerfest.

Dag Guy, hoe is het met je? Druk met een campagne?
 
Gaat goed! Op dit moment heel druk met de voorbereidingen voor een hele toffe merkactivatie. We gaan iets doen wat nog nooit eerder is gedaan. Dat is best wel cool en spannend. Helaas kan ik er nu nog niet te veel over vertellen.

Introduceer Hammerfest aan ons! Wie, wat, waar is bureau Hammerfest? 
 
Hammerfest is een new age reclamebureau gevestigd in hartje Amsterdam. Met een team van 8 creëren wij merkactivaties en campagnes van A tot Z. Wij zijn verslaafd aan engagement en hebben het doel om mensen en merken te verbinden. Dit doen wij vanuit 3 gouden regels:

  • The 101% rule: Hammerfest levert altijd meer dan verwacht en/of afgesproken is.
  • With passion or not at all: wij doen dingen met passie. Staan we er niet achter, dan doen we het niet.
  • Opportunity is everywhere: het bestaansrecht van een reclamebureau is in onze ogen dat wij kansen zien waar andere problemen zien. Wij zijn optimisten in hart en nieren en vinden altijd een oplossing.
 
En ohja, vanuit onze verslaving aan engagement is er een sublabel ontstaan: Hammerfest SOCIAL. Vanuit dit merk beheren wij de social media kanalen en digitale content voor momenteel 10 merken.
 
Voor welke klanten werken jullie? 
 
Voor onder andere Sunweb, ING, Singha Beer, FOX Verre Reizen, RTL, Speech Republic en FlyDenim. Daarnaast werken we voor 6 bestemmingen waar we alle digitale communicatie en activatie voor doen. Naar verwachting komen hier aankomende maanden nog een aantal bij. 
 
Wat houdt de merkactivatie Sneeuwmeter in de Altijd Sneeuw-campagne van Sunweb in? Vertel alles!

Vorig jaar was het sneeuw-technisch geen topjaar. Stel je voor, je boekt je skivakantie en er ligt geen sneeuw. Rampzalig! Veel Nederlanders maken zich hier terecht zorgen over. Met de Altijd Sneeuw-campagne claimt Sunweb 'Ski Garantie'. Dit betekent dat wanneer er geen sneeuw op je wintersportbestemming ligt, mensen gratis worden omgeboekt. Je hebt dus altijd 100% kans op sneeuw op jouw wintersportbestemming.
 
Hoe kan je dat nou beter tot leven brengen dan met een echte ‘Sneeuwmeter'. De Sunweb Sneeuwmeter berekent hoeveel procent kans er is op sneeuw op jouw Sunwebwintersportbestemming; 100% natuurlijk met de Sunweb Ski Garantie. De activatie is op 1 oktober gelanceerd en omvat naast de Sneeuwmeter zelf een (rich media) banner campagne. De eerste resultaten van de campagne zien er goed uit! 
 
Wat doet Hammerfest dat andere bureaus niet doen? 
 
Wat we precies anders doen? Wij denken niet in mediakanalen. Het gaat om een vet creatief concept met de juiste strategie. Omdat wij heilig geloven in digitaal, is dit altijd een onderdeel van 'ons denken.’ 
 
Ik lees op internet “een fris en nieuw reclamebureau dat verslaafd is aan engagement”. Waarin verschilt deze positionering van de tientallen andere ‘frisse’ reclamebureaus in Amsterdam?

Afgelopen jaar waren we voor het eerst in Cannes. Een week lang veel gefeest en weinig geslapen, een geweldige tijd gehad. Wel merkte ik de gekte die bureaus hadden tegenover het winnen van Lions, lampen en Effies. Hartstikke leuk - we zouden er zelf ook geen nee tegen zeggen - maar ik merk dat bureaus het soms meer doen voor het winnen van de prijs dan om de beste communicatie te maken voor het merk. 
 
Het gaat ons niet om reclame, communicatie of een campagne. Voor ons telt enkel engagement. Wij worden pas enthousiast als het merk zich verbindt met de mensen. 
 
Met hoeveel man sterk zijn jullie bij Hammerfest? Wie zijn de oprichters?

Ons team bestaat op dit moment uit 8 man. Hammerfest is opgericht door Baba Touré (27) en ikzelf (26). Wij kennen elkaar al vanaf de middelbare school. Hierdoor zijn we op elkaar ingespeeld en weten we wat we aan elkaar hebben. Baba is managing director en regelt zo’n beetje alles. Ik ben verantwoordelijk voor alle creatieve output.
 
Wat is het laatste nieuws?

We zijn verhuisd naar de Singel, dat is best kicken. Drie jaar lang zijn we 24/7 bezig geweest met het steken van onze energie en passie in Hammerfest en onze klanten. Onwijs gaaf om te zien dat die energie zich vertaalt in een groei van ons bureau. Maarja, eigelijk beginnen we nu pas!
 
 
 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie