[Interview] Harm van Veldhuizen over ANWB Media
27-08-2015 11:06:00 Door: | Hits: 6482 | Tags:

ANWB Media is de grootste uitgeverij in Nederland op het gebied van mobiliteit, vakantie en vrije tijd. Harm van Veldhuizen is in 2014 toegetreden als Directeur van ANWB Media. Wij spreken hem.

Dag Harm, je bent inmiddels ruim 1,5 jaar Directeur van ANWB Media. Hoe is het met je? Bevalt het?

Media is een zeer dynamisch onderdeel van de ANWB waar de verbinding met onze leden voorop staat. Ik heb het al anderhalf jaar ontzettend naar mijn zin. Net als iedereen in de mediabranche staan ook wij voor enorme uitdagingen en veranderingen en daar zijn we dagelijks mee bezig. 

Wat is de relatie tussen ANWB en ANWB Media, en hoe werken deze twee samen? 

ANWB is een organisatie met ruim 4 miljoen leden die diensten levert op het gebied van mobiliteit, reizen en vrije tijd. ANWB Media is de uitgeeftak van het bedrijf. 

De meest bekende uitgave van de ANWB naar haar leden is denk ik de Kampioen. Het blad is na 130 jaar nog steeds een enorm succes, we weten veel leden te bereiken. We doen ook heel veel om dat zo te houden en ook om meer leden te prikkelen met onze informatie. Zo hebben we afgelopen jaar het cover beleid veranderd en meer structuur en rust gebracht in de indeling van de uitgave. Mede hierdoor blijft het bereik van de Kampioen stijgen. De Kampioen is een belangrijk communicatiekanaal van de vereniging naar haar leden, maar ook voor de diverse bedrijfsonderdelen van de ANWB naar onze leden. De rubrieken van onze technische experts en wegenwacht zijn zeer populair onder onze leden.

Hoe is de positie van ANWB Media in de organisatie veranderd sinds jouw intrede als Directeur?

Waar ANWB Media als uitgeverij in het verleden meer standalone opereerde naast de ANWB als vereniging en haar eigen uitgaves beheerde, is het voor de toekomst nu belangrijker dan ooit om een relevante contentpartner te zijn voor alle ANWB business lines, zoals ANWB Reizen, Vereniging en Retail. De interne samenwerking met de rest van het bedrijf is dan ook flink geïntensiveerd, wat mooie kansen oplevert voor unieke samenwerkingsconcepten met derden en partners, inclusief een groot bereik.  

Wat zijn de ambities van ANWB Media? 

Ons doel is om relevant te zijn voor onze leden en de aanbiedingen van onze adverterende partners maken daar een belangrijk onderdeel van uit. De ANWB wil graag relevant blijven voor de automobilist, maar ook voor de fietser, de wandelaar, de kampeerder en onze reizende leden, voor de motorrijder en voor onze varende leden. De participatie van leden in het dienstenaanbod naar andere leden geeft de nieuwe verbinding van een vereniging.

ANWB is altijd sterk geweest in print. Maar wat doen jullie op het gebied van cross media?

Vanuit diverse thema’s waar de ANWB zich sterk voor maakt, hebben we het afgelopen jaar ook veel bereikt op online en mobiel terrein. Zo hebben we de onder onze leden meest gewaardeerde fiets en wandelroutes online gezet en geven wij ook aan wat er voor leuke bezienswaardigheden langs die routes te vinden zijn. Die routes zijn bovendien ook nog beschikbaar op een mobiele website en op de fietsroute app van de ANWB. De nieuwe fietskaarten, die onder andere in de ANWB winkels worden verkocht, vinden gretig aftrek. Ik denk dat de combinatie tussen de diverse kanalen ons aanbod sterk maakt. Onze leden zijn ook sterk betrokken bij keuzes van publicaties en het onderhoud van de diverse routes. Onze fiets- of waterroute ambassadeurs zorgen er mede voor dat de vele miljoenen leden de juiste weg weten te vinden.

Adverteerders willen tegenwoordig meer dan adverteren alleen! Wat kan ANWB Media hen allemaal bieden? Heb je voorbeelden hiervan? 

Met de introductie van het TV-programma Het Land van... laten we zien hoe mooi Nederland is en wat er elk weekend aan leuke activiteiten in Nederland wordt georganiseerd.  Adverteerders zijn lovend en kijkers enthousiast. Daarom komt er dit najaar een tweede serie van het RTL4 programma Het Land Van..., dat Nederland iedere zaterdag- en zondagochtend laat kennismaken met de leukste uitjes en inspireert om er met partner, kinderen of kleinkinderen op uit te gaan. Dit crossmediale aanbod is voor adverteerders denk ik zeer interessant. 

Femke Kroese, Marketing & Communicatie De Orchideeën Hoeve: "We zijn super trots op het filmpje. De cameraman heeft zeer goed ingespeeld op onze geleverde input. Een deskundige en creatieve man. Mooie beelden en leuk gemonteerd. Daarom ook onze complimenten aan de cameraman en de montage. Er is een duidelijke boost in de ANWB-ticketverkoop te zien. We zijn heel blij met de tot nu toe verkochte tickets. We bieden de leden van de ANWB al jaren een korting en dit is één van onze best lopende acties. 1,5-2 maal meer tickets verkocht naar aanleiding van de uitzending."

We hebben dit jaar voor de leden een mooie keuzeapplicatie voor elektrische fietsen gemaakt. Het aanbod en de vraag naar elektrische fietsen is de afgelopen jaren enorm toegenomen. De ANWB wil haar leden helpen om de juiste fiets te kiezen. 

Tijdens de Lentedagen van de ANWB in april dit jaar kon men het gehele marktaanbod in de praktijk in het prachtige gebied rondom Bussloo uitproberen. En met de ANWB fietsverzekering en fietswegenwacht kom je onderweg niet stil te staan en is je waardevolle bezit goed verzekerd.

Kortom, ook voor crossmediale - branded content - concepten biedt ANWB Media vele mogelijkheden op de terreinen van Vakantie, Vrije tijd en Mobiliteit.

ANWB Media treedt steeds vaker rechtstreeks in gesprek met adverteerders. Hoe verandert de rol van mediabureaus hierdoor?

Deze ontwikkelingen en mogelijkheden leveren interessante partnerships op tussen de ANWB en adverteerders. Partners van de ANWB die specifieke voordelen voor onze leden aanbieden zijn zeer succesvol. Wij willen graag samen met adverteerders inhoud geven aan de verdere ontwikkeling van die samenwerking. Deze ontwikkeling biedt mediabureaus en reclamebureaus veel mogelijkheden om met hun klanten crossmediale en creatieve campagnes op te zetten om de verbinding met onze leden te maken. Niet alleen in advertenties, maar op vele andere manieren zoals ik net vertelde.

Mediabureaus kunnen niet volstaan met de rol van middle man tussen inkoop en verkoop. De functie van mediabureau en reclamebureau schuift steeds dichter naar elkaar toe, smelt samen. Het mediabureau zal echt een toegevoegde waarde moeten bieden aan de adverteerder.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste huidige en toekomstige ontwikkelingen binnen de advertentiemarkt? 

We zien een toenemende vraag, voortvloeiend uit de contentstrategie van adverteerders, met betrekking tot de inzet van branded content - paid media - als onderdeel van de mediamix.

Wat is het laatste nieuws?

Op de toenemende vraag naar branded content, spelen we ook in door adverteerders de mogelijkheid te bieden hun boodschap te communiceren in één van de ANWB Specials, welke met een oplage van 150.000 een goed bereik hebben, binnen een kwalitatieve doelgroep. Bekend zijn wellicht de Special Wintersport en Fietsen, maar relatief nieuw zijn de Special Onderweg, E-bike en Wandelen. We hebben inmiddels circa 10 titels op de planning staan. Voor vele adverteerders bieden we hiermee een aantrekkelijk umfelt voor een gerichte boodschap, binnen een objectieve context en vanuit de kracht van het merk ANWB.  Voor de Special Wintersport trekken we onze pilot voor Vakantievoordeelcheques van afgelopen zomer door, in de vorm van een outsert waarop adverteerders hun aanbod direct kunnen presenteren als voordeel voor de lezers.

In de proposities zijn inmiddels ook online componenten toegevoegd, welke opmaat verder uit te breiden zijn; de consument laveert immers continue van print, naar online en weer terug. Dus ook in onze specials kan en mag het crossmediale component niet ontbreken!

www.anwbmedia.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie