[Interview] Hilmar Mulder: We leven in een ongelofelijk spannende transitieperiode
22-01-2018 09:25:00 Door: Katja Brokke | Hits: 8396 | Tags:

Hilmar Mulder mocht de afgelopen Mercurs voor Libelle de prijs Magazinemerk van het jaar in ontvangst nemen. Het tijdschrift bewijst al sinds 1934 tijdloos te zijn en Mulder is niet van plan om hier verandering in te brengen. We spreken haar over het merk, innovatie en diversiteit.

Fotografie: Brenda van Leeuwen

Gefeliciteerd met het winnen van de Mercur Magazinemerk van het jaar! Wat heb je daar afgelopen jaar allemaal voor moeten doen?

In alle onbescheidenheid: gewoon, over de hele linie continu ontzettend goed presteren door te blijven verrassen en innoveren. Libelle gaat als magazinemerk moeiteloos met z’n tijd mee en mag nog altijd rekenen op een hoge waardering van de lezers. En we hebben op alle fronten onze ondernemersgeest getoond met talrijke initiatieven die ons merk versterken. Ik noem slechts de online ontbijtsoap Over Eva op Libelle TV, ons Zomer Vakantieboek en een tas in samenwerking met Mart Visser. Als Libelle iets doet, dan doen we het goed. En dan slaat het ook aan. We zijn natuurlijk niet voor niets het grootste vrouwenmediamerk van Nederland.

Waaruit bestaat het merk tegenwoordig?

Naast het weekblad maken en doen we: elke maand een special, een bookazine, vier stripalbums van Jan Jans en de Kinderen per jaar, Jan Jans en de Kinderen-sweaters, twee agenda’s, twee kalenders, kookboekjes, dagelijks nieuwe video’s op Libelle TV, Libelle.nl met dagelijks twintig tot dertig nieuwe berichten, social media waarbij we meerdere kanalen en vele verschillende pagina’s beheren, de Libelle Zomerweek: met 84.000 bezoekers het grootste openlucht-merkevenement voor vrouwen, twee keer per jaar het Libelle Nieuwscafé met bekende politici, zes awards die we uitdelen, vijf verschillende nieuwsbrieven die we wekelijks versturen naar ruim 612.000 vrouwen, plus diverse Libelle-licenties. In februari gaat ons eerste Libelle Lijnt Lekker pop-uprestaurant open. Ik durf niet te beweren dat ik niets vergeten ben.

Hoe heb jij als hoofdredacteur jouw werk de afgelopen – zeg – zeven jaar zien veranderen?

De focus op 360 graden is steeds nadrukkelijker geworden. Ik had altijd al een voorliefde voor online en social media, maar nu wordt het – meer dan ooit – ook serieus genomen. Daarnaast is de opmars van video heel nadrukkelijk aanwezig. Maakte je in 2011 weleens een leuke backstagevideo van een shoot met een BN’er, nu produceren we voortdurend nieuwe video’s en vlogs. De Libelle-redactie blogt en vlogt er op los. Er is zo goed als niemand die daar niet mee in aanraking komt. Dat was in 2011 nog wel anders.

Overleeft een titel nog zonder crossmediale uitingen?

Ja, een specialinterest-titel met unieke, onderscheidende content kan dat heel lang volhouden. Maar waarom zou je die andere mogelijkheden om een community te bouwen laten liggen? Het is ook makkelijker dan ooit.

Welke digitale innovaties staan er op stapel bij Libelle?

Direct shoppen vanuit video’s. Daar hebben we al eens een experiment mee gedaan, maar nu is de wens groot om dat zo snel mogelijk verder uit te bouwen. Daarnaast timmeren we hard aan de weg om het grootste 40-plus vrouwen-vlogplatform van Nederland te worden. En natuurlijk gaan we met data meer en beter onze contacten met onze lezers en volgers finetunen.

Hoe kijk jij naar de razendsnelle veranderingen die je heden ten dage bij moet houden als magazinemerk?

Ik vind het heerlijk! We leven in een ongelofelijk spannende transitieperiode waarin ontzettend veel gebeurt. Daarbij komt – naast veel onduidelijkheid en onzekerheid – ook een heleboel energie vrij. Experimenteren, leren door dingen stomweg te doen, dat is een groot goed.

Gaat dat ten koste van andere aspecten die voor jou belangrijk zijn bij het bladenmaken?

De techniek heeft het redactieproces juist ook beduidend makkelijker gemaakt. Heel veel (saaie) handelingen zijn verdwenen. Uiteindelijk gaat het bovenal om de focus op het maken van mooie, inspirerende, vermakelijke en onderscheidende content, in welke verschijningsvorm dan ook, en dat je daarmee je lezers, volgers en fans blijft boeien. Het vertellen van verhalen, zowel in woord als (bewegend) beeld. Daar hebben we al 84 jaar ervaring mee. Hoe je de balans houdt in je focus, dat is soms wel een uitdaging. Tegelijkertijd zorgt het er ook voor dat dit vak nooit verveelt. Met daarbij altijd in het achterhoofd houdend dat het grote geld nog steeds wordt verdiend met het gedrukte product.

Behalve digitalisering en crossmedia is nog een ander aspect van het bladenmaken actueel: diversiteit. Cécile Narinx sprak daar weer over tijdens de Mercurs. Voer jij hierin een actief beleid?

Tijdens een bijeenkomst van het Genootschap van Hoofdredacteuren sprak een wijs man: "Wil je een afspiegeling van de samenleving zijn of een afspiegeling van de doelgroep die je bedient?" Ik vind dat het in je magazine en je andere media zichtbaar moet zijn dat het 2018 is. En anno 2018 is Nederland divers. Het is mijn streven om op natuurlijke wijze meer diversiteit in het blad te brengen, maar ik heb niet de illusie dat we daarmee ook opeens een compleet nieuwe doelgroep zullen bedienen of aanspreken.
Online zie ik die kansen wel. Daar is de content veel meer fluïde en komen andere groepen makkelijker op organische wijze in contact met je merk. Zo zien we bijvoorbeeld dat ons online bereik de afgelopen twee jaar in de leeftijdsgroep 20 tot 40 jaar enorm is gegroeid. Dat publiek zal ongetwijfeld meer divers zijn dan bij het blad.

Cécile meldde tijdens de Mercurs-uitreiking ook dat het publiek in de zaal zo weinig divers was. Net zo weinig divers als in vrijwel alle andere media, lijkt mij. Meer diversiteit in de media begint met meer diversiteit op de redacties. Wij snakken oprecht naar stagiaires, freelancers en medewerkers van diverse achtergronden. De eerlijkheid gebiedt me echter toe te voegen dat ze zichzelf ook niet bepaald massaal aanbieden. Misschien moeten we zelf actiever op zoek gaan.

Wat is het laatste nieuws?

We hopen het succes van de Libelle-tas, ontworpen door Mart Visser, te evenaren met wat wij in de redactie-wandelengangen de Bas-tas noemen. Onze Bastiaan van Schaik heeft, speciaal voor de Libelle-vrouw, een kekke schoudertas ontworpen die heel veel mogelijkheden biedt.

www.libelle.nl
www.sanoma.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie