[Interview] Hilmar Mulder over Libelle
08-12-2015 17:43:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 5159 | Tags:

Hilmar Mulder is sinds oktober hoofdredacteur van Libelle. Eerder werkte ze voor Yes, Viva, Marie Claire, Cosmopolitan, Grazia en Elle. Wij spreken haar.

Dag Hilmar, wat heb jij met tijdschriften in het algemeen en met vrouwenbladen in het bijzonder?

Er is niets zo leuk als een blad maken en iedere week of maand het tastbare resultaat zien van wat je met je team hebt gemaakt.  Het tijdsbeeld terugzien op papier blijft boeien. En de laatste jaren is het werk nog spannender geworden doordat het zo veel breder is dan alleen print. Het merk staat voorop. En met al die verschillende platforms en kanalen kun je nu eindeloos spelen met de manier waarop je je merk en haar beleving aan de vrouw brengt. De dynamiek waarbij real time, het nú, zo’n belangrijke rol speelt voor het merk, geeft zo veel mogelijkheden en energie.

Je verliet Sanoma in 2014 voor het hoofdredacteurschap van Elle bij Hearst. Nu, ruim een jaar later, keer je weer terug bij Sanoma. Dat kan alleen maar als je Libelle heel graag wil doen. Wat maakt Libelle voor jou aantrekkelijk? Vertel alles!

Libelle stond al op mijn carrière wishlist. Dus als die kans voorbij komt, zeg je geen nee. Want Libelle is veel meer dan hét grootste vrouwenblad van Nederland. Het is een prachtig merk met een historie en een kracht die alle andere titels overstijgt. De engagement van de doelgroep is fenomenaal. Die immense oplage. Er is het weekblad en daarnaast maandelijks een mooie special,  dagelijks LibelleDaily.nl , dertien Bookazines, Jan Jans en de Kinderen, en natuurlijk de Libelle Zomerweek  waar ruim 80.000 vrouwen op af komen: dat rijke scala is zo inspirerend. Ik hou van de dynamiek, elke dag is er wel een deadline en moeten er knopen worden doorgehakt. Hier aan  het roer te mogen staan, is een schitterende uitdaging. Ik zie zo veel kansen en mogelijkheden. Mijn streven is om online accelereren en ook met LibelleDaily.nl  de grootste te worden. Hoe mooi is het om het blad waar iedereen mee is opgegroeid op volle kracht toekomst-proof te maken?

Eerder was je bij Sanoma Digitaal Hoofdredacteur Vrouwen. Wat ga je op digitaal gebied bij Libelle doen?

We werken nu keihard aan het bereik zowel in pageviews en unique visitors. Die groei moet versnellen en daar maken we in een maand tijd al leuke sprongen mee. Het dankbare van online is dat elke verandering meteen meetbaar is. Mijn ambitie is dat Libelle niet alleen in print de grootste is, maar ook op andere vlakken. Als ik zie hoe hoog de betrokkenheid is met onze lezeressen zowel in print als online – dat is echt uniek. Ook daar is Libelle echt, persoonlijk en dichtbij, zo mooi om hierop verder te bouwen. En uiteraard is er een heel sterk videoconcept  voor Libelle in de maak. Dat hoop ik snel uit de doeken te kunnen doen.

Hoe kijk jij naar de ontwikkeling van de lezersmarkt van Libelle?

Natuurlijk hoop ik op een stabilisatie in de oplage van het tijdschrift maar ik ga mij vooral concentreren op de aanwas van nieuwe online Libelle-lezeressen . En die lezeressen Libelledaily.nl zullen een generatie jonger zijn dan die van het tijdschrift. De online Libelle-beleving zal nooit het tijdschrift  vervangen, nee, ze vullen elkaar aan. En in een wereld van digitale overload is en blijft die verse wekelijkse Libelle juist een moment van rust en gezelligheid voor jezelf. Dat gevoel zal steeds meer als een gevoel van luxe worden ervaren.

Wat maakt Libelle aantrekkelijk voor adverteerders?

Los van het feit dat we het grootste vrouwenblad van Nederland zijn? Natuurlijk het grote bereik maar bovenal ook de betrokkenheid, de bijzonder warme relatie die Libelle heeft met haar  lezeressen en volgers. Libelle heeft invloed. Wij inspireren en informeren en Libelle kan vrouwen in beweging te brengen omdat wij weten wat hen echt raakt. Wij zijn altijd, 24/7, in gesprek met onze lezeressen. In het blad maar ook online en dat zorgt voor een perfecte kennis van  deze doelgroep. Sympathieke vrouwen, goed opgeleid,  welstandig, die bepalen wat er in huis wordt gehaald en die midden in het leven staan. Daarnaast is Libelle de titel die vrouwen ook letterlijk tot actie aanzet. Of het nou gaat om het planten van een Libelle-bos,  de Libelle Zomerweek,  de Musical Club of een coverpas: de animo, traffic en  conversie zijn altijd hoog.

Wat is de toekomst van tijdschriften en welke plek heeft Libelle in die toekomst?

De grootste concurrent van  Libelle én alle tijdschriften is tijd.  Bladen zullen meer en meer een luxe product worden. Het is een moment van ontspanning, tijd voor jezelf en even achterover leunen. Dat is tegenwoordig de nieuwe rijkdom. Slow reading. Ons voordeel: elke vrouw heeft  wel een Libelle-kant in zich. Een kant die als guilty pleasure steeds meer de ruimte gaat krijgen. Let maar op.

Wat is het laatste nieuws?

We hadden in oktober 45% meer views op LibelleDaily.nl ten opzichte van de maand ervoor. En dit is nog maar het begin!

www.libelle.nl


Dit interview verscheen eerder op de website en in de nieuwsbrief van Initiative

www.initiative.nl