[Interview] Huib Bannier over VHGK en goede PR
09-03-2015 11:10:00 Door: | Hits: 4971 | Tags:

VHGK, gespecialiseerd in public relations, advertising en design, bestaat uit de bureaus Van Hulzen, Gummo en Kicks. Van Hulzen, het oudste PR-bureau van Nederland, bestaat dit jaar 65 jaar. Wij spreken mede-eigenaar en CEO Huib Bannier over VHGK en goede PR.

Dag Huib, dit jaar bestaat Van Hulzen 65 jaar, gefeliciteerd! Is er al een  jubileumfeestje geweest?

Nee, nog niet. Ik weet niet of het ervan komt. Eerlijk gezegd kijk ik zelf liever niet achterom. Aan de andere kant ben ik er wel trots op dat we zo’n lange historie hebben. We zijn een blijvertje. En dat geeft veel klanten ook een goed gevoel, merken we. 

Van Hulzen heet inmiddels vanhulzen•gummo•kicks. Waarom is dat? Wat doen jullie nu? Waar zit jullie kantoor?

vanhulzen•gummo•kicks is een lange naam voor een compacte club. We hebben in 2012 de afzonderlijke bureaus - met specialisaties in public relations, reclame en design - samengevoegd in één bureau, met public relations als DNA. Dat hadden we eerder moeten doen, kunnen we nu vaststellen. Ons kantoor is gevestigd in Voorschoten, vraag niet waarom, en vanuit die standplaats bedienen we opdrachtgevers door het hele land.

Van Hulzen is hét oudste PR-bureau van Nederland. Hoe is public relations veranderd afgelopen decennia? En hoe blijf je als bureau voorop lopen?

Ik spreek zelf liever over het eerste bureau van Nederland. We hebben een jong team, met eigentijdse specialisten. Het vak is de afgelopen jaren totaal veranderd, maar de essentie niet. De essentie van het public relations-denken vind ik in deze tijd eigenlijk nog relevanter dan voorheen. De uitvoering van communicatie is compleet veranderd. Ronduit geweldig wat er vandaag de dag allemaal mogelijk is. 

Waarom kunnen organisaties niet zonder goede PR?

Mensen en organisaties komen in beweging op basis van de opinies die ze voor zichzelf gevormd hebben. Opinievorming ontstaat in conversaties, in de publieke arena, in het maatschappelijk verkeer. Dat is het vertrekpunt van communicatiemanagement en dit stamt regelrecht af van het wezen van public relations, het vak dat wij verstaan als geen ander. Daarom hebben organisaties goede PR nodig. 
 
Wat zijn de gevaren en wat zijn de kansen binnen de PR-branche?

Een belangrijk gevaar is dat de branche zichzelf een slechte dienst blijft bewijzen door zich te marginaal te laten belonen. Daar komt bij dat de branche onvoldoende moeite doet voor een heldere positionering - en profilering van de toegevoegde waarde - van het public relations adviesbureau. Terwijl de bijdrage van PR-bureaus juist zo ongekend groot is. Daar ligt dus onze kans: be good and tell it.

Hoe zal public relations zich in 2015 ontwikkelen volgens jou?

De ontwikkeling die mij het meest aanspreekt, is dat PR-bureaus steeds meer conceptontwikkeling, creativiteit en design binnen de poorten halen. Dat is in mijn ogen de toekomst van het vak: public relations als DNA voor crossmediale campagnes.

www.vhgk.nl

www.hulzen.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter 

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn 

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie