[Interview] IAB-voorzitter Nathalie Peters over Online Advertising
28-05-2015 07:53:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 4877 | Tags:

Onlangs werd Nathalie Peters benoemd tot voorzitter van IAB Nederland. Zij vervult deze functie naast haar werk als Group Commercial Director bij IPG Mediabrands. Wij spreken haar.
 
Dag Nathalie, gefeliciteerd met jouw benoeming! Hoe is het met je?

Heel goed, dank je wel. Ik begin IAB in mijn dagelijkse routine te integreren. En dat is goed. In deze functie kun je jezelf niet beperken tot een aantal vergaderingen. Ik ben er elke dag wel even mee bezig. Maar het is erg leuk en bijzonder leerzaam. We hebben een prima directie en verenigingsbureau en dat helpt enorm.

Je volgt Joris van Heukelom op, een man en een grote staat van dienst. Jouw eigen cv is ook bepaald niet kinderachtig. Had je het nog niet druk genoeg?

Ja het is waar dat de benoeming kort volgt op mijn aanstelling als Group Commercial Director bij IPG Mediabrands en ja ‘het is druk… engaged zou ik  liever zeggen, want in het zo snel veranderende medialandschap zijn we allemaal 24/7 met ons vak bezig. Je moet jezelf volledig onderdompelen. Joris heeft een fantastische basis gelegd. We gaan nu de scope van het IAB verbreden. Van online advertising naar digital marketing. Dit  vraagt een meer integratieve kijk op zaken. Dat is de parallel tussen Mediabrands en IAB.

Waaruit bestaan jouw bezigheden als voorzitter van IAB?

Voorzitter van een club als het IAB is een zeer diverse baan. Met het bestuur en de directeur bepalen we de koers. Het beleidsplan vanuit het bestuur en de focus voor de komende twee jaar wordt door mij geschreven. Samen met de directeur van het IAB zorgen we voor een heldere implementatie door alle betrokkenen. Dit zijn de overige bestuursleden, het bureau, leden maar ook vooral de taskforces. De diverse taskforces zorgen ervoor dat het IAB kwalitatieve content & informatie naar de markt brengt. Ook taken als professionaliseren van het bureau, werven van nieuwe leden en zichtbaarheid naar de markt zijn een vast onderdeel van mijn werkzaamheden. En vergeet niet de kopjes koffie. Ik vind het uitermate interessant om te horen wat er in de markt speelt en waar onze leden behoefte aan hebben. Uit deze gesprekken volgt de nodige following up. Het is super te zien hoe (con)collega’s zich inzetten om de markt te willen blijven ontwikkelen. Heel eerlijk, hiervoor ben ik dit voorzitterschap ook aangegaan.

Het gaat het met online advertising in Nederland op dit moment? Hoe staat het ervoor en wat zijn de grote issues?

Het gaat goed, we zitten nog steeds in een lift en het zal niemand ontgaan zijn dat programmatic daar een grote bijdrage aan levert.  Daarnaast zie ik online video hard groeien, wordt serieus gekeken naar de creëren én het gebruik van data,  komt er steeds meer aandacht voor native adverising/branded content en zien we de You Tube helden via MCN’s hun graantje van de markt meepakken. Er gebeurt veel, heel veel. Vandaar ook onze bredere focus.

Wat is de agenda wat zijn de doelstellingen van IAB voor 2015?

De belangrijkste focus gebieden heb ik her en der al benoemd. We gaan vol aan de bak met onze verbrede scope ‘digital marketing’; er zal een intensievere samenwerking tussen IAB bestuur & taskforces zijn; er staan enkele mooie events op de agenda; onderzoek blijft een belangrijke USP en we zijn ons aan het verdiepen in demogelijke bedreiging van malvertising voor onze business. Of te wel het creëren van waardevolle kennis over onze markt voor onze leden.

www.iab.nl
www.mediabrands.nl


Dit artikel verscheen eerder op de website van Initiative

 

 

 


www.initiative.nl