[Interview] Ilko Tonen over het belang van color grading
12-10-2017 15:52:55 Door: Katja Brokke | Hits: 8781 | Tags:

Met de komst van Oled, Ultra HD en steeds meer verschillende opnameapparatuur, is goede color grading belangrijker dan ooit. We spreken met Ilko Tonen, eigenaar van Color in Motion, over de laatste ontwikkelingen.

Hallo Ilko. Vertel eens wat meer over Color in Motion.

Color in Motion is gestart in 2016 en biedt tv-producenten en internetbureaus uitstekende color grading tegen een scherp tarief. Wij werken uitsluitend met internationale senior coloristen met een bewezen track record. Wij vertalen de wensen van opdrachtgevers voor wat betreft de look and feel van het programma naar de colorist, zorgen voor snelle file transfer van en naar de opdrachtgevers en voeren een kwaliteitscontrole uit, voordat het gekleurde werk teruggaat naar de klant.

Jullie zetten internationale coloristen in. Er is een tekort in Nederland?

Er is zeker een tekort aan ervaren coloristen in Nederland en aangezien de vraag toeneemt, wordt dit tekort alsmaar groter. Wij hebben een team van internationale coloristen die op afstand voor ons werken. Zij zijn allemaal uitgebreid getest op hun vaardigheden. Uiteraard zijn de randvoorwaarden ook belangrijk, zoals vaardig zijn met de Engelse taal, de beschikking hebben over een snelle en betrouwbare internetverbinding en de juiste apparatuur. Onze coloristen werken niet sneller dan de Nederlandse colorist, maar zijn wel net zo goed.

Hoe komt het dat je onder de marktprijs kunt gaan zitten?

Onze coloristen werken in landen waar het uurtarief beduidend lager ligt dan het tarief in Nederland. Op een televisieproductie van 8 afleveringen, van rond de 43 minuten, scheelt dat al gauw meer dan 2500 euro. In een tijd dat de budgetten onder druk staan, is dat toch mooi meegenomen. Ook voor producenten die geen post color grading in hun begroting konden opnemen, komt kleurcorrectie zo toch binnen handbereik. Je ziet nu vaak dat het kleur corrigeren er even bij wordt gedaan door de video editor op een AVID met een niet gekalibreerde monitor. En ook dan gaat er al snel een aantal uur in de kleurcorrectie zitten, alleen is de kwaliteit een stuk minder dan wanneer het door een professionele colorist is gedaan.

Wat het belang is van goede color grading?

Tegenwoordig wordt er in een productie steeds meer gebruiktgemaakt van verschillende type camera’s. Van XDcam HD tot Sony F5 en van GoPro tot een Osmo. Al die camera’s hebben zo hun eigen beeld karakteristiek. Met kleurcorrectie zorg je ervoor dat al die verschillende camera’s shot voor shot naadloos op elkaar aansluiten. Maar ook wanneer je met één type camera draait heeft het kleur corrigeren zeker een toegevoegde waarde en wat misschien nog wel belangrijker is; met kleurcorrectie bepaal je voor een groot deel de sfeer van het programma.

Om tot een uitstekend resultaat te komen, controleren we de, in Davinci Resolve, gekleurde bestanden voordat ze worden doorgezet naar onze opdrachtgevers. We kijken of de kleurcorrectie overeenkomt met de briefing van de klant, maar ook of de files technisch in orde zijn. Zo kregen we onlangs een progressive geëxporteerde video waarin interlaced beeldmateriaal was verwerkt en dat ziet er niet mooi uit. We merken dat producenten het op prijs stellen dat we, naast het kleuren, ze advies geven en met ze meedenken op technische gebied.

Walter Bavelaar en Ilko Tonen

Je komt niet uit de film/videobranche, maar hebt een salesachtergrond. Hoe is Color in Motion tot leven gekomen?

Hiervoor hield mijn bedrijf zich bezig met het faciliteren van webinars en het produceren van items voor YouTubekanalen. Color Grading was voor mij een nieuw fenomeen, vandaar dat begin dit jaar Walter Bavelaar ons team heeft versterkt. Walter heeft een regie- en postproductieachtergrond en is nu verantwoordelijk voor de operationele gang van zaken bij Color in Motion, waar ook de kwaliteitscontrole onder valt. Ik houd mij sindsdien meer bezig met de zakelijke en strategische kant. We vormen een sterk duo met grote ambities.

Waar komt je interesse voor color grading vandaan? Of was het meer een gat in de markt...

Ik ben dol op tv-kijken, maar dat was niet de reden om me hier in te storten. Ik kwam in contact met een televisieregisseur die dit idee bij mij onder de aandacht bracht. Hij had zelf niet de tijd om dit verder uit te werken. Ik ben mij erin gaan verdiepen en merkte dat er een toenemende behoefte aan color grading is, maar ook dat het aantal professionele coloristen erg beperkt is in Nederland. Tevens merkte ik tijdens mijn research op dat veel producenten graag met color grading aan de slag willen, maar het zich budgettair gezien niet kunnen veroorloven. Als ondernemer zag ik dat hier kansen lagen en ben ik medio 2016 begonnen om deze remote color grading service vorm te geven. Inmiddels bestaat ons team uit 6 mensen en verwachten we dit jaar nog twee coloristen aan ons team toe te voegen.

Wie zijn je klanten?

Onze opdrachtgevers zijn tv-producenten als Blue Circle, No picture Please, The Media Brothers en Zodiak Nederland. Binnenkort starten we met het graden van een nieuwe serie voor I Care Productions. Ook creatieve internetbureaus als Big Shots en Made For Digital hebben ons gevonden.

Wat is het laatste nieuws?

Er is interesse vanuit Duitsland voor onze diensten, dus daar ligt onze volgende uitdaging. Het mooie is dat het door onze manier van werken niet uitmaakt waar onze klanten zitten. Na het uitgebreid testen van diverse file delivery-systemen, coloristen en workflows, staat onze dienstverlening als een huis en kijken we ernaar uit om nog meer tv-producenten en internetbureaus te mogen verrassen met onze service. Zowel nationaal en internationaal.

www.colorinmotion.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie