[Interview] Inge Fraters over de vernieuwde KIJK
23-06-2015 08:59:00 Door: | Hits: 4174 | Tags:

Het populairwetenschappelijke magazine KIJK is vernieuwd. Met ingang van editie 7/2015 is het blad meer toegankelijk en eigentijds. We spreken Inge Fraters, hoofdredacteur van KIJK.

Dag Inge, hoe is het met je? Erg druk met de transformatie van KIJK?

Het grootste werk is natuurlijk gedaan! De nieuwe KIJK is een feit, hij ligt in het schap en bij de abonnees. De eerste reacties zijn heel positief – nu is het wachten op de resultaten. Tegelijkertijd is ons werk natuurlijk nooit af. We zijn hartstikke trots op wat er nu staat. Maar het leuke is: we zien meteen weer creatieve manieren om het nieuwe concept nóg beter uit te bouwen. Dat is gaaf aan zo’n stap; je inspiratie gaat in overdrive, omdat de verandering voor allerlei nieuwe prikkels en mogelijkheden zorgt.

Waarom had het blad een algehele restyling nodig?

Voorafgaand aan deze restyling riep ik steeds ‘science is sexy, maar KIJK niet meer’. KIJK heeft een enorme merkbekendheid. Maar tegelijkertijd associeerden te veel mensen KIJK vooral met dat jongensblad van vroeger. De afgelopen jaren hebben we steeds benadrukt dat KIJK harstikke volwassen is: in kwaliteit, in betrouwbaarheid, in diepgang. Dat is allemaal waar en goed en moet absoluut behouden blijven, maar daardoor waren we toch een beetje als die leuke nerd vol interessante verhalen die dat aan de buitenkant niet echt uitstraalt. De fascinatie moest terug! Als je KIJK nu ziet, spat het enthousiasme eraf. Je leest nu niet alleen over intrigerende wetenschap en toffe technologie, je voelt en ziet meteen veel beter dát het tof is. Zonder aan diepgang in te leveren. 

Wat is er allemaal vernieuwd en veranderd aan het magazine?

De uitvoering: we hebben nu een glossy cover, het magazine is iets groter en we hebben een ‘ruggetje’. Je hebt daardoor meteen meer in handen, als het ware. Ook hebben we de cover toegankelijker gemaakt. In plaats van dat alle aandacht naar één hoofdonderwerp gaat - zoals voorheen - zie je meteen dat er nog veel meer te halen valt. Dat idee trekken we door in het binnenwerk. Je krijgt nog steeds een diepgravend verhaal, maar daaromheen bieden we extra instapmomenten zoals wij dat noemen. Lijstjes die we je niet willen onthouden, extra cijfers in een mooie infographic, een bottom line waardoor je in één adem leest wat je vanavond in de kroeg echt moet navertellen. Mini-interviews met mensen áchter de tech en de science. De nieuwe KIJK is kortom veel rijker dan de oude KIJK. Tegelijkertijd is het design strakker, overzichtelijker en frisser.

Welke nieuwe content kunnen we verwachten?

We hebben om te beginnen een nieuwe rubriek: NederTech. Omdat er dicht bij huis zoveel vette innovaties worden bedacht, die vaak nog hartstikke succesvol zijn ook. En toch hoor je er bijna nooit wat over. Bij ons nu dus wel. Dat past helemaal in ons nieuwe streven om in KIJK nog meer aandacht te geven aan vernieuwende technologie én aan de mensen daarachter. Ook hebben we met Ronald Veldhuizen - onder andere medeauteur van het boek Eet mij - een nieuwe columnist waar ik heel blij mee ben. Een die staat voor onze ambitie om altijd scherp te blijven. Als onze eigen mythbuster zal hij elke editie een misverstand over de wetenschap uit de weg ruimen.

Wat betekent de metamorfose van KIJK voor jou als hoofdredacteur? 

Nog meer werkplezier, vooral dat. KIJK is een fantastisch merk om voor te werken, om te mogen vertegenwoordigen. Ik vind het geweldig om onze nieuwe KIJK nu aan de wereld te kunnen laten zien, een die staat voor alles wat KIJK al bijna een halve eeuw zo waanzinnig tof maakt en tegelijkertijd helemaal van nu is. We hebben een glorieus verleden. Ik hoop dat de metamorfose een eerste prille stap is op weg naar een glorieuze toekomst.

Welke mogelijkheden biedt de vernieuwde KIJK aan adverteerders?

Nog meer ruimte, we zijn immers een centimeter breder geworden! Nee, maar zonder dollen: ik denk dat de vernieuwde KIJK, met de nieuwe content en ‘techy’ uitstraling, een nog beter umfeld biedt voor relevante adverteerders. Daarnaast biedt de nieuwe veelzijdigheid, al die nieuwe instapmomenten, nóg meer mogelijkheden voor branded content.

Wat is het laatste nieuws?

De eerste gerestylde KIJK ligt nu in de winkel. En editie 8 - vanaf 16 juli in de winkel - is met 32 extra pagina’s meteen een extra dik nummer. Met een mooie special over snelheid. Hoeveel sneller kunnen we nog? Op vier wielen, in de ruimte, met een deeltjesversneller, als hardloper of zwemmer? Perfect leesvoer voor op vakantie. Ook een mooie primeur: op 25 september vullen we met ons event KIJK Live! een paar uur van het Naturalis After Dark Festival. Genoeg dingen om naar uit te kijken dus!

www.kijkmagazine.nl

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie