[Interview] Isaac Diepenhorst: De communicatie tussen bureaus wordt steeds belangrijker
03-09-2018 09:40:05 Door: Max Vlugt | Hits: 3021 | Tags:

Isaac Diepenhorst is Account Director bij Blauw Gras. We spreken met hem over ontwikkelingen in het medialandschap en over de kracht van contentmarketing. 

Hi Isaac, kun jij Blauw Gras introduceren?

Blauw Gras is een fullservice contentmarketingbureau met een voorliefde voor social. We verzorgen de strategie, creatie, productie en distributie van content voor een heel divers portfolio aan merken, zoals Bavaria, Hornbach, Intertoys, Basic Fit, Menzis en Anderzorg. Dat doen we zoveel mogelijk inhouse, door middel van een eigen videoproductieafdeling. We hebben zo alle kennis in huis en kunnen snelheid en flexibiliteit waarborgen. Dat doen we al bijna zeven jaar, wat ons tot een ervaren partij in de markt maakt.

Hoe kijk jij naar het huidige medialandschap?

De budgetten verschuiven al jaren steeds meer naar online en digital wordt steeds meer geïntegreerd bij de aanpak van een communicatiestrategie. Het is niet meer TVC first. De communicatie tussen bureaus wordt daardoor steeds belangrijker. Er wordt veel geschakeld tussen het ATL-, online/social-, media- en het pr-bureau. Klanten verwachten die samenwerking ook steeds meer en dat juichen wij van harte toe. Dit gaat zeker nog niet altijd vlekkeloos, maar de ontwikkeling is zeker positief.

Hoe springen jullie bij Blauw Gras in op alle ontwikkelingen in de branche?

Klanten hebben steeds meer de behoefte aan een strategische sparringpartner. Wij vervullen die rol graag. Daarnaast zijn wij voorstander van strategy by doing. De ontwikkelingen gaan snel, dus constant bijsturen en kijken of wat je bedacht hebt ook daadwerkelijk werkt is belangrijk. Dan is het belangrijk dat je de resultaten van je campagne tussentijds rapporteert en daarop reageert. Dit sluit weer aan op ons vorige punt: de banden met het mediabureau zijn nauwer geworden.

Daarnaast houden we de ontwikkelingen scherp in de gaten. De belangrijkste zaken delen we intern in een weekupdate en we schrijven wekelijks over de laatste ontwikkelingen in ons blog #lekkersociaal

Welke middelen zetten jullie in om merkdoelstellingen te bereiken?

Wij geloven in de kracht van social. We zijn een digital first bureau, waarbij YouTube, display en alle social kanalen belangrijke distributiemogelijkheden zijn voor ons. Maar de grenzen van schermen en media vervagen. Het gebeurt wel eens dat klanten vragen of ze een voor online bedoelde video ook op televisie mogen inzetten en een Instagramstory kan zich makkelijk naar digital OOH vertalen. 

Met de campagne #carnavalvrij hebben jullie The Best Social Award 2018 gewonnen. Waarom was deze campagne zo succesvol?

Het begint natuurlijk met een ijzersterk idee. Als je wilt dat je campagne mensen in beweging zet, moet je kiezen voor een thema, dat heel erg leeft onder de doelgroep. Doordat Bavaria een breder thema claimde: Moet carnaval officiële feestdagen worden, sloeg het direct aan en pakte de landelijke media het ook massaal op. We hebben een maand lang actiegevoerd door steeds content toe te voegen, met onder andere updates van Sjefke, Instagramstories en een campagnepostergenerator.

En het klinkt als een cliché, maar een belangrijk onderdeel van het succes was dat alle betrokken bureaus en Bavaria echt goed hebben samengewerkt tijdens de campagne. Door het succes liep weinig zoals gepland en moest er constant worden bijgestuurd en nauw samengewerkt. Dat klinkt als een gegeven, maar iedereen die wel eens aan een grote campagne heeft gewerkt weet dat dat niet altijd zo makkelijk is.

Last but not least: de casting van Bjorn van der Doelen als Sjefke was echt een schot in de roos. Deze lokale held wás Sjefke. Dat kwam de geloofwaardigheid van de campagne erg ten goede. 

Onlangs hebben jullie een podcast gemaakt voor Anderzorg. Kun je hier iets meer over vertellen?

Anderzorg richt zich op een relatief jonge doelgroep, breed gevat de welbekende millennials. De laatste jaren zijn podcasts in opkomst, zeker onder deze doelgroep. Het aloude spreekwoord voorkomen is beter dan genezen geldt ook voor Anderzorg en we zetten daarom in op preventie. Samen met Anderzorg hebben we daarom gekeken welke issues er leven onder de doelgroep en samen met ervaringsdeskundigen en experts vier afleveringen opgenomen waarin we elk een issue behandelen. 

De podcast is opgenomen op ons kantoor in de Houthaven, in onze eigen studio. 

Waarom zijn podcasts een sterk middel voor contentmarketing?

Aandacht is schaars. Met een podcast zit je direct in iemands oor en je moet het met volle aandacht luisteren. Het is nog lastig om massaal bereik te creëren, maar de mensen die je bereikt, zijn heel waardevol: je hebt de tijd om een verhaal op een uitgebreide manier te vertellen.

Wat is het laatste nieuws?

Ikzelf ben nu bijna een jaar aan boord bij Blauw Gras en we groeien de laatste tijd flink: er werken nu bijna 25 mensen en we hebben de integratie van het videoteam binnen Blauw Gras afgerond. Die investering in kwaliteit betaalt zich uit: we kunnen sneller en beter werk maken en klanten waarderen dat. Het is heel tof om in die opwaartse spiraal te zitten als bureau.

www.blauw-gras.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie