[Interview] Isabelle Dacz over MEC Nederland
14-03-2016 11:15:00 Door: Marianna Beets | Hits: 5509 | Tags:

Dag Isabelle, hoe is het met je?

Het gaat goed met me, dankjewel. Het is druk, maar dat is goed. Er gebeurt op het moment enorm veel in media en communicatie en dat maakt het werken in deze branche intensief, maar tegelijkertijd interessanter dan ooit. Ik ben iemand die niet graag stil zit en krijg juist enorm veel energie deze dynamiek en van de mensen met wie ik dagelijks werk.

Jij werkt nu ruim 10 jaar voor MEC Nederland. Hoe heb jij de mediawereld in de afgelopen 10 jaar zien veranderen? Met name op het vlak van de digitale transformatie?

De digitale transformatie heeft ons vak en de samenleving enorm veranderd en verandert ons nog steeds. Als je kijkt naar de afgelopen 10 jaar dan valt op dat mensen niet meer online gaan maar online zijn. Voor informatie, voor het kopen van producten, om vermaakt te worden, maar vooral ook voor communicatie. Door de massale omarming van smartphones kunnen we op elk moment van de dag, waar je ook bent, online en is ons media gebruik nog sterker gepersonaliseerd. Er is een enorme verschuiving naar video on demand waarbij de consument zelf bepaalt wat hij consumeert op welk moment. Binnen de komende drie jaar zal 90% van alle media ‘adressable’ zijn. Voor ons vak heeft dit  twee grote gevolgen.

Allereerst de integratie van branding en sales. Dit zijn altijd verschillende activiteiten geweest, en dat blijft. Maar de mediamiddelen die werden ingezet waren vaak verschillend en dat is aan het veranderen, ze worden steeds meer hetzelfde. Hierdoor krijgen we de beschikking over single source branding en sales data waarmee de integratie van branding en sales van een ‘nice to have’ verschoven is naar een ‘need to have integration’. Hoe kunnen we performance technieken toepassen op branding (one size doesn’t fit all) en kunnen de branding campagnes de sales en performance resultaten helpen? Dit betekent ook het einde van ‘single channel’ campagne denken, de communicatie van merken wordt veel meer ‘omni channel’, data gedreven en gepersonaliseerd. De overname van de Green House Group versnelt deze werkwijze.

Daarnaast zorgt de digitalisering er ook voor dat we consumenten nog centraler kunnen zetten in communicatie. Ook op het TV scherm. Voor het eerst zien we een sterke daling in het lineaire TV kijken. Consumenten bewegen meer en meer naar de digitale ‘on-demand’ omgeving en zijn veel meer in control. Het is gemakkelijker geworden om boodschappen te vermijden (adblockers) en consumenten kunnen razendsnel via social media bedrijven op grote schaal aanspreken op beloftes. Het wordt dus nog belangrijker voor merken om een relatie op te bouwen met de consument, in plaats van de consument continu te blijven lastig vallen. Het zenden van boodschappen is niet meer geschikt om deze relaties tussen merken en mensen te bouwen.

Wat zijn de ambities van MEC Nederland en Isabelle Dacz?

MEC loopt voorop in de digitale transformatie en het centraal zetten van de consument. Daarom vormen engaging content strategieën, ontwikkelen van activaties, social media strategieën en influencer marketing inmiddels een belangrijk deel van onze dienstverlening. MEC heeft meer dan 20 in-house specialisten (van art directors tot designers, van community managers tot copy writers) die engaging media ideeën ontwikkelen voor onze klanten.

Persoonlijk vind ik het fantastisch om dagelijks met al deze verschillende mensen te bouwen aan, zoals wij dat bij MEC noemen, ‘great work’ voor onze klanten.

MEC Nederland heeft een aantal zeer trouwe klanten, wat is jullie geheim?

We love our clients!

Hoe kijken jullie naar veranderingen in consumentenorientatië- en koopgedrag? Welke rol speelt MEC Nederland daarin?

De digitalisering en het in elkaar schuiven van communicatie- en verkoopkanalen stelt ons in staat om consumenten nauwlettend te volgen via de digitale voetstappen die zij achterlaten en aangepaste boodschappen aan consumenten te communiceren. Onze eigen onderzoekstool Momentum helpt ons hierbij. Momentum brengt de consumer journey in kaart: welke stappen doorloopt de consument bij aanschaf van een product, hoe belangrijk is merkvoorkeur bij de daadwerkelijke aankoop en waar en via welke media kan communicatie op de meest effectieve manier ingezet worden om deze besluitvormingsprocessen te beïnvloeden. Al na de eerste 6 maanden intensief samenwerken met Bluemango zien we dat het slim integreren van branding en sales werkt voor onze klanten.

Wat is het laatste nieuws?

Heel veel! Een daarvan, en zeker niet de minste, is dat de nieuwe MEC propositie eraan komt. Onze klanten horen er binnenkort als eerste over, en daarna kan ik jullie alles vertellen over onze nieuwe propositie. Tot snel dus!

www.mecglobal.nl

  

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie