[Interview] Jens Steenhuis over PaperFlies
29-07-2015 12:11:00 Door: | Hits: 6345 | Tags:

PaperFlies is in enkele jaren uitgegroeid van daily deal website tot allround online hotel- en vliegticketvergelijker. Wij spreken Jens Steenhuis, mede-oprichter van PaperFlies.

PaperFlies heeft zich in korte tijd enorm ontwikkeld! Jens, wat is PaperFlies en hoe is het allemaal begonnen?

PaperFlies vergelijkt honderden vliegticket- en hotelaanbieders in één keer. Ondanks dat we een enorm aanbod doorzoeken, helpen we de reiziger op weg door een selectie te maken van het totale aanbod. Zo vind je dagelijks de 15 beste vliegticketaanbiedingen op onze homepage en zetten we per stad de 10 leukste hotels op een rijtje.

Het begon allemaal tegen het einde van onze studie. We gingen beiden op stage in het buitenland. Aanbiedingen waren er in overvloed, maar we konden de geadverteerde prijs nooit vinden. 'Dit moet beter kunnen', dachten we. Toen zijn we PaperFlies.com gestart. De eerste versie van de website presenteerde dagelijks de beste vliegticketaanbiedingen van het internet in één overzicht. Vanaf dit punt heeft PaperFlies letterlijk een vlucht genomen.

Waarom de keuze voor een uitbreiding naar PaperFlies als vliegticket- en hotelvergelijker?

We willen de reiziger assisteren in elke stap van het reisproces. Dat begint met de oriëntatie voor een bestemming. We hebben een online reismagazine waarin we dagelijks bloggen over reistips en de leukste bestemmingen. Daarna volgt het zoeken en boeken. Dat kan met onze vliegticketvergelijker.

Een logische volgende stap was de reizigers assisteren in het vinden van een goed hotel. We focussen daarbij niet alleen op het zoeken en vergelijken, maar bieden ook top 10 lijsten met de leukste hotels per bestemming. Zie hier bijvoorbeeld de top 10 leukste hotels in Barcelona. We selecteren de hotels op basis van klantwaardering, locatie, prijs en uniekheid. Deze voorselectie van het totale aanbod scheelt de reiziger een hoop zoekwerk.

Met welke partners zijn jullie along the way gaan samenwerken?

Om een zo goed mogelijke vergelijking te kunnen bieden, werken we samen met GDS's, vliegticketwebsites, hotelwebsites en een aantal grote metasearch partijen. De backend is inmiddels aardig complex geworden. Dat zie je niet direct aan PaperFlies af. We willen het voor de reiziger zo eenvoudig mogelijk houden. Daarom ligt de focus op de frontend, op mooi design en gebruikersgemak.

Wat kan PaperFlies dat andere online vergelijkers niet doen of kunnen?

Er zijn tal van aanbieders die enkel focussen op de zoekbalk. Als reiziger moet je bij deze partijen weten waar je naartoe wilt. Dat draaien wij om; we maken een selectie in het overweldigende reisaanbod. Dit doen we door een advies te geven in de vluchtresultaten en het dagelijkse overzicht van de beste vliegticketdeals. En hierbij ook de top 10 tofste hotels per bestemming op een rijtje te zetten.

Hoe kunnen jullie concurreren met megapartijen als Booking.com en Trivago?

Dit zijn voorbeelden van partijen die alleen op de zoekbalk focussen. Het zijn robots die door de enorme omvang het menselijke verloren zijn in hun sites. Als consument word je losgelaten in een wirwar van opties en mogelijkheden.

PaperFlies helpt de reiziger weer op weg en verminderd de keuzestress. Dit door een selectie te maken van het overweldigende aanbod wat er beschikbaar is tegenwoordig. In één oogopslag zie je de beste vliegticketaanbiedingen of leukste hotelkeuzes in een stad.


Jullie ontwikkelen het zoekalgoritme dus zelf. Is dat niet een ongelofelijk tijdrovende klus? Hoeveel mensen zitten hier achter?

Zeker! Maar ontwikkeling vormt het belangrijkste onderdeel van PaperFlies. Om je een beeld te geven: we zijn in november 2012 gestart met ontwikkelen, nu bijna 3 jaar verder werken we hier nog steeds dagelijks aan. We ontwikkelen met een team van 5 personen. We hebben zoveel ideeën en mogelijkheden dat we dit team wel zouden kunnen verdriedubbelen!

PaperFlies claimt de meest overzichtelijke en gemakkelijke vliegticket- en hotelvergelijker te zijn. Hoe gaan jullie deze positie behouden?

Door te blijven focussen op design en gebruikersgemak. We sturen je nooit zomaar een overzicht in, maar helpen je altijd op weg tijdens je zoektocht.

Wat kunnen we op korte termijn nog meer van PaperFlies verwachten?

We zijn achter de schermen druk bezig om ons aanbod uit te breiden. In september lanceren we een volgend product. Daarover kunnen we nog niet teveel uit de doeken doen, houd PaperFlies dus in de gaten!

Wat zijn de internationale ambities van PaperFlies?

De internationale ambities zijn er zeker en onze techniek is schaalbaar. Omdat we nu nog volop in de ontwikkeling van het product zitten, willen we deze focus behouden en richten we ons op dit moment op de Nederlandse en Belgische markt. Inmiddels voeren we wel de eerste gesprekken met investeerders om de groei nog verder te versnellen.

www.paperflies.com

Lees ook: 

PaperFlies lanceert map-based hotelvergelijker

Vliegtickets zoeken naar meerdere bestemmingen met één zoekopdracht


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie