Jeroen Verkroost over innovatie bij De Persgroep en de nieuwe Volkskrant website
02-10-2014 11:32:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 5290 | Tags:

De Persgroep is volop in beweging. Er is een nieuwe B2B campagne - gemaakt door TBWA en op ditigaal gebied is er veel gaande. Wij spreken Jeroen Verkroost, Chief Digital Officer bij De Persgroep.

Dag Jeroen, hoe gaat het bij De Persgroep en hoe is het met jou?
Heel goed. De Persgroep zit in de lift, we zijn nu ruim een jaar bezig met digitale innovatie en er gebeurt heel veel, zowel op het gebied van advertising als qua lanceringen van apps en sites.

Daar heb ik nog niet veel van gezien, toch?
Dat klopt wel, maar dat gaat nu veranderen. Onze eerste vingeroefening was de lancering van de Volkskrant Select, een app vooral gericht op abonnees, waarmee je 's avonds al het nieuws van de krant van morgen kunt lezen. Die is inmidels meer dan 100.000 keer gedownload, dus dat was een goed begin. Deze week lanceren we De Volkskrant in geheel vernieuwde online vorm met sites en apps en in België gaat over een week de nieuwe site van De Morgen, het zusje van de Volkskrant, live.

Waarom investeren jullie daarin? Wat is de gedachte daarachter? Vertel alles!
Onze filosofie is bij al die producten hetzelfde; het gaat niet meer om print of digitaal, je bent abonnee op de content, niet op drager. Als Volkskrant abonnee heb je dus overal toegang tot de content waarvoor je betaald hebt, zonder meerkosten. Het maakt dus niet uit of je die content nou via de krant, via Blendle, via een iPad of een mobiele telefoon wilt gebruiken.

Leg eens uit waarom dat zo'n belangrijk punt is voor jullie?
De gedachte daarachter is dat het gaat om aandacht. De concurrenten van de Volkskrant zijn niet NRC of Trouw maar eerder de App Store, Netflix en Facebook, daarmee concurreren we om de aandacht van de consument. En als onze abonnee vaker, op meer momenten van de dag, gebruik kan maken van wat je te bieden hebt, neemt de waarde ervan toe voor die abonnee. Hoe meer plezier iemand aan zijn abonnement beleeft, hoe meer aandacht er voor de inhoud is, hoe sterker het gevoel van "ik haal er uit wat er in zit." Dat geldt overigens net zo goed naar onze adverteerders toe…

Wat heeft dat met adverteren te maken?
De Persgroep heeft natuurlijk titels met een mooi breed bereik maar dat hebben wel meer uitgevers. Bereik is in feite een commodity geworden. Wat ons onderscheidt is de aandacht die mensen hebben voor wat wij te bieden hebben. Binnen de kopgroep van lokale nieuwsmerken van Nu.nl, Persgroep en Telegraaf bouwen wij aan omgevingen waarbij ook de adverteerder mee profiteert van de stijgende aandacht van onze bezoekers.

Jaja, het Umfeld is mooi bij jullie. Maar is dat niet wat ouderwets? Ik zag jou laatst ook op de DMEXCO in Keulen, het gaat toch allemaal om RTB en automated tegenwoordig?
Je moet als uitgever op meerdere borden kunnen schaken. Of het nou gaat om conversie, om premium of om maatwerk, we kunnen het inmiddels allemaal bieden. Voor conversie gerichte adverteerders zijn we gestart met Programmatic, en dat groeit als kool. Ook in content marketing zit groei. Merken willen online hun verhaal kwijt en wij hebben daar de dossiers, advertorials en integraties voor, zoals we bijvoorbeeld deze zomer tijdens het WK lieten zien met ING en Heineken.

De nieuwe digitale Volkskrant ging deze week live. Wat is er allemaal nieuw?
Heel veel! Zo kun je kiezen voor artikelen op de voorpagina op basis van belangrijkheid, of bijvoorbeeld op wat er net binnen is en je kunt ze bewaren via "lees later" en dan later verder lezen op een ander apparaat. Ook kun je nu bepaalde auteurs en onderwerpen volgen, of alle reviews van bijvoorbeeld muziek en boeken meenemen in je zak. Handig bij het shoppen. Ook hebben we veel aandacht besteed aan de cultuuragenda met theater, concerten, exposities en musea. En de site stelt als je dat wilt voor jou, op basis van de door jou aangegeven interesses, je eigen nieuws selectie samen. Werkt top!

En daarvoor moeten we dan dus de portemonnee gaan trekken?
Nou, voor het eerst brengen we alle content van de redactie direct online, óók wat je vroeger alleen in de krant vond. Dus daar staat inderdaad wel een andere waarde tegenover. Voor abonnees is alles natuurlijk onbeperkt toegankelijk en de sites en apps zijn de eerste weken gratis te bekijken voor iedereen maar ook daarna kan je bijvorbeeld een hele dag onbeperkt toegang krijgen tot alle artikelen voor minder dan een euro, dus dat is een prima deal denk ik...

www.persgroep.nl

www.vk.nl