[Interview] Jessica Kersten over Cloudfactory
10-11-2016 12:08:00 Door: Katja Brokke | Hits: 7677 | Tags:

Na enkele jaren bewust onder de radar te hebben gebouwd aan hun (internationale) koers, vindt Jessica Kersten het tijd om naar buiten te treden met Cloudfactory. We spreken de mede-eigenaar en Creative Director over het creatieve bureau.

Waarom nu pas de aandacht opzoeken?

Regelmatig zie je dat nieuwe bureaus worden gelanceerd en een visie naar buiten brengen. Op zich is dat prima, maar vervolgens moet je het nog bewijzen; het zegt dus niet zoveel. Wij wilden eerst genoeg en vooral goed werk kunnen laten zien, om ergens over te kunnen praten. Bovendien moesten we onszelf eerst nog ‘n beetje uitvinden. Inmiddels hebben we werk gemaakt voor Strongbow met de Zweedse regisseur Fredrik Bond en fotograaf Marcel Christ, Apple Bandit met regisseur Jeroen Annokkee en Stassen met fotograaf Koen Hauser, alle drie cidermerken van Heineken. Daarnaast hebben we met Lennart Verstegen van Wefilm en Superhero Cheesecake onlangs nog de HR-campagne Go Places voor Heineken gemaakt, en vorig jaar onder meer een manifestofilm met regisseur Daniel Nogueira voor Marlies Dekkers.

Craft is een belangrijke pijler voor de werkwijze van Cloudfactory. En dan vooral in de vorm van co-creatie. We omringen onszelf graag met hele goede makers, met wie we, zodra we the big idea hebben, voor klanten samenwerken, niet pas wanneer de klant het script heeft goedgekeurd. We werken voornamelijk aan internationale campagnes, maar natuurlijk ook voor Nederlandse merken en bedrijven.

Heineken, een grote klant, was al snel klant. Waarom kozen ze voor een relatief nieuw, onbekend bureau?

Zo nieuw zijn we dus niet. We hebben er alleen even over gedaan om de juiste koers te vinden. Feitelijk is Cloudfactory 6 jaar geleden al ontstaan. Ik ben toen na 12,5 jaar weggegaan als Creative/Art Director bij DDB en Olivier Teepe als Digital Creative Director bij ON. We wilden onszelf creatief gezien opnieuw uitvinden en iets voor onszelf beginnen. Zo hadden we in het begin een pop-upwinkel in de Utrechtsestraat met producten die we met allerlei craft(wo)men hadden gemaakt: zeep, behang, porselein, rare boekjes, kussens, dat soort dingen. In de jaren erna hebben we met dezelfde creatieve leden van Cloudfactory, zoals we dat noemden, projecten gedaan voor merken als Pony, Ministeck en DJ Sander Kleinenberg. En op een gegeven moment zijn we wat kleinere projecten voor Heineken gaan doen, zoals het Heineken Bottle Book, een brand manual in de vorm van een flesje. De focus lag toen voornamelijk op crafts.

2,5 jaar geleden zijn Sandrine Huijgen, op dat moment Global Communication Manager Heineken, en Sandeep Chawla, op dat moment Executive Vice-President McGarryBowen in Londen, erbij gekomen. Sandrine kende ik al heel lang - ik werkte al met haar in mijn DDB-tijd samen, toen zij nog voor Philips werkte. We hebben toen een campagne gemaakt met de wereldberoemde Chinese regisseur Wong Kar-Wai voor Philips’s Aurea TV. Sandeep, onze Managing Director, kende ik ook uit mijn DDB-tijd; hij was destijds Global Strategy Director in Amstelveen. Hun komst heeft Cloudfactory echt een boost gegeven. We kregen steeds meer snuffelprojecten bij Heineken, voor verschillende merken. Dus om op je vraag terug te komen: op een gegeven moment wordt het je gegund. Blijkbaar vertrouwden ze onze ervaring en wilden ze onze open werkwijze een echte kans geven.

Wat hebben jullie merken en bedrijven te bieden?

Ik zou als antwoord op deze vraag graag een quote van een van onze klanten aanhalen. Gianluca di Tondo, Senior Brand Director van Heineken zei: “If you’re looking for a traditional advertising agency Cloudfactory is not for you. Cloudfactory is way more than this. It would be a creative consultant if this definition would not be so absolutely boring! Cloudfactory helps you as a company to release your creativity and to express it at the best. You don’t have creativity to release? Well keep on looking for a traditional advertising agency!”’

Huijgen komt van Heineken. Hebben jullie haar gevraagd?

Ja, ik heb haar gevraagd en ze zei eigenlijk best wel snel ja. Ik wist dat ze al ‘n tijdje bezig was met creatief schrijven, maar daarmee kon ze bij Heineken haar ei niet kwijt. Wij hadden al zo lang een goede klik en ze was daar ook niet de minste: ze zat als enige vrouw in het managementteam van Heineken en heeft het merk samen met Wieden wereldwijd geherpositioneerd. Echt een geweldige prestatie was dat!

Welke eigenschappen neemt Huijgen mee als voormalig adverteerder?

Los van haar ervaring om voor het beste werk te vechten, is het natuurlijk een mega-voordeel dat zij weet hoe het is om een klant te zijn. Ze weet bijvoorbeeld op welke bullshitklanten we vooral niet zitten te wachten. Sandrine is ons geheime wapen. Daarnaast is ze ook onze planner; dat werkt lekker snel, om strategie en creatie ineen te hebben.

Jij en Huijgen, beiden vrouw, zorgen voor de creatieve leiding. Zie je dat terug in jullie werk?

Je ziet het terug in onze manier van werken en in het werk zelf denk ik. Wat Sandrine en ik nadrukkelijk doen, is echt héél goed luisteren. Klanten die iedere dag met hun werk leven, hebben vaak het antwoord al. Misschien is dat vrouwelijk. Daarnaast zou het kunnen dat onze intieme manier van werken met makers en klanten vrouwelijk is. Zo schijnt Fredrik Bond niet de makkelijkste regisseur te zijn, maar wij hebben nog nooit een onenigheid met hem gehad.
Ook maken wij ander soort werk, vind ik. Sowieso inhoudelijk, innovatief en fraai, en vooral heel art-directioneel. Maar dat is niet exclusief vrouwelijk. Veel internationaal werk is visueler, ook van mannen, maar Stassen en Apple Bandit is toch echt wel duidelijk door vrouwen gemaakt. We vinden het allebei superleuk om iedere keer weer een hele nieuwe wereld te creëren voor een merk. Maar eerst een goed idee, dan de vorm. Het idee Feminine Feminist dat we met Marlies Dekkers hebben ontwikkeld is natuurlijk een heel goed voorbeeld. Dit is iets waar we zelf ook voor staan. Want vrouwen kunnen namelijk allebei zijn.

Wat is het laatste nieuws?

Er wordt op het moment heel hard gewerkt in de fabriek: er worden nieuwe films geproduceerd, meer story-doing gedaan met Strongbow, naar nieuwe creatieven gezocht en met nieuwe klanten gewerkt zoals Booking.com. Ook zijn we bezig met een spannend nieuw kunstproject. Kortom, er wordt hard, maar met veel liefde aan nieuwe dromen gewerkt.

www.cloudfactory.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie