[Interview] Jildou van der Bijl: We worden lerende media
24-09-2018 09:45:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 2401 | Tags:

Als algemeen hoofdredacteur van het sterke en innovatieve merk LINDA. staat Jildou van der Bijl terecht al jaren steady in DeMedia100, momenteel op plaats 17. Een inspirerende vrouw met een eigen blik op de branche. Wij spreken haar over haar visie, de rol die ze wil spelen en de ontwikkelingen binnen en buiten LINDA. 

Hi Jildou, gelijk met de deur in huis: Wat is jouw visie op de mediabranche?

Wat een grote, ingewikkelde vraag. Door technologische ontwikkelingen zijn er steeds meer manieren om informatie te delen. Het monopolie van uitgeefconcerns op het koppelen van consumenten aan adverteerders is verdwenen. En ook het spel van de distributie is veranderd. Dat betekent dat uitgevers opnieuw moeten bedenken wat hun toegevoegde waarde is, maar het levert ook een schat aan mogelijkheden op.

Welke kant gaat het op in de branche?

Haha, wisten we dat maar precies. Het medialandschap is aan zeer grote veranderingen onderhevig. Als je daar een plek in wil, moet je ervoor zorgen dat je flexibel en snel kunt opereren.

Wat ik interessant vind, is dat, vooral door de komst van social media, er een veel gelijkwaardigere, volwassen relatie tussen consument en media is ontstaan.

Merken, en zeker mediamerken, gaan deelnemen aan het debat en zijn niet meer alleen boodschapper. LINDA. wordt ook steeds maatschappelijker. Het debat is zo gepolariseerd en er is zo weinig ruimte voor nuance, dat ik denk dat wij nog een rol kunnen spelen om te helpen in de meningsvorming van onze doelgroep. Meedoen aan het maatschappelijke debat betekent ook het durven toegeven als je het bij het verkeerde eind had of verkeerd hebt gezien. We gaan meer fouten maken, dat kan niet anders. We worden lerende media, waarbij transparantie belangrijk is op alle fronten.

Wat publiceer je en op welke gronden, wat is jouw waarheid? Er zijn zoveel prikkels, dat men steeds vaker teruggrijpt op bekende, sterke merken. Die mogen het vertrouwen van de doelgroep vervolgens niet beschamen en moeten daarom altijd kunnen verantwoorden wat ze doen, denken en maken.

Bovendien: alles is veel vloeibaarder geworden. De scheidslijn tussen bijvoorbeeld pr en branded content is schimmig. Alles komt daarom neer op het als merk zorgen voor een duidelijke, sterke identiteit: Wie ben je, welke rol speel je en wat maak je? Hoe zorg je ervoor dat je een beklijvenswaardige relatie opbouwt met je doelgroep? En hoe ben je als merk herkenbaar in alles wat je doet, zodat je jouw merk op ieder platform kunt vertalen en op nieuwe platforms kunt introduceren.

Het gaat hierbij om vertrouwen en creativiteit, naar mijn mening de belangrijkste woorden van de toekomst.

Welke rol wil jij spelen in deze branche en waarom die?  

Linda de Mol en ik willen, als hoofdredactie van LINDA. graag het grootste, meest kwalitatieve en leukste vrouwenmerk van Nederland blijven. En we zijn ook graag de eerste ergens mee, haha. Als je dan ook nog iets kunt betekenen in het leven van individuen, omdat je hen aan het woord hebt gelaten of omdat ze een artikel hebben gelezen of een minidocumentaire hebben gezien waardoor hun blik op de wereld of zichzelf is veranderd, dan vinden we dat heel mooi.

Als persoon wil ik heel graag het verschil maken. Met LINDA. zijn we, zonder dat dat het directe doel was, een soort nieuwe standaard in tijdschriftenland geworden. Misschien wel omdat we als eerste met een nieuwswebsite en met LINDA.tv kwamen. Daar mogen we trots op zijn. Voor minder doe ik het niet graag, eigenlijk. 

Hoe zorg je in deze tijd van 24/7 aan staan voor een gezond leef- en werkklimaat voor jouzelf en jouw werknemers?

Het is belangrijk te erkennen dat er zoveel prikkels zijn, dat niet alleen consumenten, maar ook makers hier last van ondervinden. Werk houdt nooit op, bij een magazine heb je nog een drukkerijdeadline, dan haal je adem en ga je weer naar de volgende. Maar digitaal is nooit af. Dat betekent dat het werk jou ook geen grenzen meer kan opleggen en je het dus zelf moet doen.

Als werkgever moet je het goede voorbeeld geven en ook faciliteren dat er grenzen zijn. De veranderde businessmodellen zorgen ervoor dat je meer moet doen in minder tijd en voor minder geld. Hoofd- van bijzaken kunnen onderscheiden is daarom essentieel.

LINDA. viert dit jaar alweer haar vijftiende verjaardag, eind september en groots met het LINDA. festival. 

Hoe gaan jullie uitpakken?

Nou, met een heerlijk jubileumnummer natuurlijk, waarin we eigenlijk zeggen: LINDA. is van iedereen, en iedereen is wel een beetje LINDA. En, wat ik heel leuk vind, iedereen die ook echt Linda heet, kan dit nummer, op vertoon van haar paspoort, gratis ophalen bij een Primera.

En, ook niet misselijk: we geven een reis weg voor vijftien personen naar Kenia! Samen met TUI, waar we sowieso al een jarenlange samenwerking mee hebben, gaan we één dame heel gelukkig maken die veertien vriendinnen mee mag nemen op safari. Er zijn al meer dan 16.000 aanmeldingen.

Op het festival vieren we sowieso vrouwenvriendschap en er voor elkaar zijn. Ik vind dat erg nodig in deze gefragmenteerde tijd. Laten we eens stilstaan bij wat we voor elkaar kunnen betekenen. We willen de bezoekers ook echt verrassen en verwennen, niet alleen met een waanzinnige markt vol shops, de beautywasstraat, de lekkerste foodtrucks en gekke workshops zoals ukele spelen en erotisch borduren, maar ook doordat ze gesprekken kunnen voeren over de liefde, of naar de LINDA.talks kunnen waarin bijvoorbeeld Patricia Paay en Olcay Gulsen hun levenslessen delen. Bovendien kun je je vriendschap vieren door de vriendschapsgelofte af te leggen bij speciaal trouwambtenaar Jan Versteegh.

En we hebben goed naar de bezoekers van vorig jaar geluisterd, die vonden dat er wel heel veel vrouwen waren, dus voor dit jaar hebben we 500 singel mannen geregeld. Een samenwerking met Lexa. Die lopen er ook rond. 

Waar ben je het meest trots op als je terugkijkt op al die jaren?

Op het team dat hier werkt, bestaande uit een vaste kern waaraan we hele leuke, andere mensen hebben weten toe te voegen. We maken LINDA. met lef en liefde en werken met mensen die dat allemaal in zich hebben.

Dat we zoveel mooie dingen maken en dat die ook enorm geapprecieerd worden door onze doelgroep, dat we niet alleen in print en op LINDAnieuws zo groot zijn, maar dat we ook op social de afgelopen paar jaar gegroeid zijn naar een miljoen bereik, en dat de combinatie creativiteit en kwantiteit echt impact kan genereren, ja daar ben ik enorm trots op.

Wat verwacht en wil je de komende tijd met LINDA.? 

We gaan de komende maanden LINDAnieuws en LINDA.tv samenbrengen in LINDA.nl. Jossine Modderman en haar team werken aan een te gekke app. En we hebben onlangs het LINDA.meiden YouTubekanaal gelanceerd met de kersverse hoofdredacteur en influencer Yara Michels, daar geloof ik heilig in. We zijn bezig om een aantal nieuwe specials in de markt te zetten onder leiding van hoofdredacteur Iebele van der Meulen.  Met Robbert Elderenbosch aan het hoofd van LINDA. het bureau gaan we ook content maken voor partners die ook buiten het LINDA.platform gedistribueerd kan worden. En ik kijk uit naar nog meer interessante samenwerkingen met meerdere partijen zoals de documentaireserie over eetstoornissen die we met Videoland en Jessica Villerius hebben gemaakt. Dit soort samenwerkingen, zullen we in de toekomst veel meer gaan zien. En ook daarbij zijn een sterke merkidentiteit, transparantie en creativiteit sleutelwoorden. En lef en liefde, niet te vergeten.

Credits:

Beeld Jildou van der Bijl: Marc de Groot voor LINDA. | Beeld LINDA.festival: David Stegenga

www.lindanieuws.nl

DeMedia100 wordt gesponsord door


 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie