[Interview] Jildou van der Bijl over LINDA.meiden en Fashionchick
18-09-2015 21:50:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 8011 | Tags:

LINDA.meiden en de online winkelstraat Fashionchick.nl zijn een samenwerking aangegaan. Alle mode-items uit de najaarseditie van LINDA.meiden zijn te koop in de speciaal daarvoor ingerichte pop-up shop op Fashionchick.nl. Wij spreken Jildou van der Bijl, algemeen hoofdredacteur van LINDA.

Dag Jildou, gefeliciteerd met de samenwerking! Hoe is het met je?

Heel goed, dank je wel.

Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen? Hebben jullie Fashionchick benaderd of was het andersom?

We kenden de slimme dames van Fashionchick al en hebben vaker kennis en ideeen uitgewisseld en gekeken hoe en wanneer we zouden kunnen samenwerken. Toen wij een idee hadden voor een shoppable editie van LINDA.meiden, waren de afspraken snel gemaakt.

Waarom een samenwerking met Fashionchick.nl? Is een eigen web shop voor items uit LINDA.meiden niet handiger?

Fashionchick en LINDA.meiden sluiten goed op elkaar aan en we kunnen elkaar versterken met het lanceren van deze pop-up store. Niet alleen spreken we dezelfde doelgroep aan, ook zijn we beiden dol op technische innovaties en experimenten. En, niet onbelangrijk: jonge vrouwen die LINDA.meiden lezen, bezoeken graag Fashionchick.nl en andersom.

Voor dit experiment is Fashionchick een mooi merk om deze uitdaging mee aan te gaan en zelf even een goeie webshop lanceren is geen sinicure. We willen leren en onderzoeken en we zullen zien of dat uiteindelijk tot een eigen webshop leidt.


Wat is uniek aan deze samenwerking en online pop-up shop?

Het is uniek dat jonge vrouwen via de shoppable video’s rechtstreeks kunnen doorklikken naar de pop-up shop op Fashionchick.nl en hier alle items uit de video’s en uit het blad kunnen kopen. Ze hoeven dus niet meer zelf op zoek te gaan.

Is dit een eenmalige samenwerking tussen jullie? Of kunnen meiden bij volgende edities ook bij Fashionchick.nl shoppen voor items uit LINDA.meiden?

Vooralsnog is het een eenmalige samenwerking. Maar deze bevalt ons tot nu toe erg goed, dus wellicht zullen er in de toekomst meer samenwerkingen volgen.

Waarom naast LINDA. ook een LINDA.meiden?

We merkten een paar jaar geleden al dat LINDA. ook heel goed door twintigers gelezen wordt omdat de tone of voice en de beeldtaal hen erg aanspreekt. Ze sloegen alleen de helft van het blad over: onderwerpen over kinderen, scheidingen, ouder worden zijn voor hen niet relevant. Zo was een jonger zusje van LINDA., waarin we andere thema’s aansnijden en bovendien kunnen experimenteren met jonge fotografen, nieuwe schrijvers, snel geboren.

Het is bovendien prettig dat deze jongere doelgroep al op vroege leeftijd binding krijgt met LINDA.

Wat zijn de verschillen tussen LINDA. en LINDA.meiden – behalve dan de doelgroep?

Zoals ik al zei, is de inhoud natuurlijk totaal anders. Je moet de LINDA.meiden eens lezen! Ik vind het als veertiger ook heel leuk. We maken het met de jongste makers van LINDA. en het is fris, gedurfd, optimistisch, staat vol met eigenwijze, ambitieuze twintigers. En we vermijden woorden als BFF en Fashionista, waar de doelgroep ons heel erg dankbaar voor is.

Wat betekenen de huidige verschuivingen naar online voor magazines in het algemeen, en in specifiek voor LINDA en LINDA.meiden? Hoe spelen jullie bij LINDA. hierop in?

Het wordt er alleen maar leuker en spannender van. Wat je wel niet allemaal kunt bedenken om het leven van consumenten nog leuker te maken met relevante services. Ik zie alleen maar kansen, ook voor onze adverteerders.

Bij LINDA. bestaat print en online naast elkaar. Ik geloof dat onze krachtige site LINDAnieuws.nl, waar overigens niemand in geloofde en dat inmiddels ruim 3,5 miljoen unieke bezoekers per maand telt, ook een positieve uitwerking heeft op de oplage van LINDA. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar volgende week drinken we maar weer eens een glas champagne, omdat we net de oplagecijfers van ons augustusnummer binnen hebben: 270.000 verkochte exemplaren. Het hoogste aantal in onze historie.

Wat is het laatste nieuws?

Oh, wat nog heel spannend is en waar we op dit  keihard met het hele team aan werken om het af en goed te krijgen, is LINDA.tv. Op 26 oktober lanceren we deze video app, speciaal voor mobiel,  voor vrouwen die niets willen missen maar voor wie een dag, net als voor ons, ook maar 24 uur heeft. Elke dag selecteren we video’s en tv-fragmenten zodat je als de beste kunt meepraten. Met de juiste mix van hard en zacht, informatie en ontroering die je van LINDA. mag verwachten. Vandaag zag ik ook al wat eerste afleveringen van producties die we zelf maken. Van korte interviews met BN’ers tot verrassende real life vlogs. En van unieke lifestylevideo’s op z’n LINDA.’s tot slimme short formats waar ze in Hilversum jaloers op zullen zijn.

Je kunt je vast inschrijjven op  www.linda.tv, dan krijg je al iets eerder toegang tot de app voor de lancering. Ik ben ervan overtuigd dat mijn ochtendritueel er anders uit gaat zien vanaf 26 oktober. Na het opstaan, eerst LINDA.tv checken, want ik heb nu nog maar een prototype op mijn telefoon en ik vind het nu al verslavend.

www.lindanieuws.nl/meiden
www.fashionchick.nl




Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie