[Interview] Jildou van der Bijl wint Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines
10-12-2015 09:33:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 6958 | Tags:

Jildou van der Bijl won gisteren de Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines. Wij deden een interview met haar.

De grootste en meest spraakmakende vrouwenglossy van Nederland wordt gemaakt door Mood for Magazines. De uitgever zit niet op een kantorenpark in Amsterdam of Hoofddorp maar in de gewelven van de vesting in Naarden. Als je er op bezoek komt, voel je meteen de menselijke maat bij  hoe er hier wordt gewerkt.

In oktober lanceerde Mood for Magazines LINDA.tv in een grote studio in Amsterdam. Dat groot was ook nodig want de belangstelling was enorm. Wij waren erbij en zagen naast belachelijk veel BN-ners uit het netwerk van LINDA. ook tal van grote namen uit de media. Zo zagen we daar Harry Dekker, de mediamanager van Unilever – hij staat hoog in DeMedia100 en is daarmee de meest invloedrijke adverteerder van het land, Ruud de Langen, CEO van Mindshare, Remon Buter van GroupM, Peter de Mönnink, CEO van Sanoma/SBS en Ben van der Burg, Chief Commercial Officer bij Triple IT, de bouwer van de LINDA.tv-app. Want voor de goede orde: LINDA.tv is geen televisie maar een app.

Ook aanwezig waren partijen die met dingen bezig zijn die raken aan wat LINDA.tv is. Zo kwamen ook Barbara van Beukering (PAPER, De Persgroep) en Lara Ankersmit - Head of Digital Media bij de NOS – kijken wat Jildou van der Bijl en Linda de Mol kwamen presenteren.

Nu, een paar weken later, treffen we Jildou van der Bijl in Naarden-Vesting. Jildou is al acht jaar hoofdredacteur van LINDA. Jildou steeg dit jaar in DeMedia100 van plaats 32 naar plaats 21. Zij is daarmee de meest invloedrijke bladenmaker in Nederland.

Sinds september vorig jaar is ze ook creatief directeur bij Mood for Magazines. Een logische stap, vindt Jildou: “Toen Sanne Visser halverwege vorig jaar vertrok als Managing Director, hebben we ons afgevraagd welke structuur dit bedrijf nodig heeft om in de toekomst succesvol te kunnen blijven. Wij vinden het belangrijk dat creativiteit is verankerd in de directie. Dan kun je niet alleen een managing director hebben die de laatste stem heeft. Dat klopt ook niet met hoe Linda de Mol erin staat. Dus is er een tweekoppige directie gekomen met Mariëlle Arts als zakelijk directeur en ik zelf als creatief directeur. Dat zou op veel meer plekken moeten gebeuren: geld verdienen moet in evenwicht zijn met creativiteit en kwaliteit. Door het evenwicht hou je elkaar op een goede manier scherp.”

Eerst even het tijdschrift, het magazine van bedrukt papier dat bij abonnees in de brievenbus komt en dat je los koopt in de stationskiosk, bij de benzinepomp en in de supermarkt. Gaat het niet steeds slechter met print? Jildou: “Wij varen onze eigen koers.

Wat ik wel weet is dat het met de oplage van LINDA. steeds beter gaat. Van LINDA. 132, het zomernummer van dit jaar, verkochten we 277.000 exemplaren. Dat is 5000 in leesportefeuille en de rest abonnementen en losse verkoop. Dat is 6 procent hoger dan vorig jaar – met het tijdschrift bereiken we nu 1,2 miljoen mensen per maand.  Met onze sales gaat het heel erg goed. We hebben onze targets nu al gehaald – eind oktober, mind you – voor heel 2015. Key is op tijd innoveren. Niet pas als het moet. Wij willen niet nadenken over digitaal omdat het moet maar omdat we er zin in hebben.”

Niet alleen groeit LINDA. als printproduct maar ook digitaal. Jildou: “Wij zagen bij LINDAnieuws.nl verschillende ontwikkelingen tegelijkertijd. Het bezoek aan de website groeide in korte tijd zeer snel – het gaat om 3,8 miljoen unieke bezoeken per maand, het gebruik van online video op de website groeide nog veel sneller en de website werd in toenemende mate via mobiele apparaten bezocht. Wat wij wilden was een antwoord zoeken op een van de meest urgente vraagstukken die boven de uitgeverswereld hangt: hoe krijg je een betaalrelatie met de digitale consument. We hebben 120.000 printabonnees. Zouden die ook bereid zijn om te betalen voor een digitaal product?”

Wat doe je dan? Marktonderzoek. Nee dus. Jildou: “Marktonderzoek is voor bange mensen. Wij doen nooit marktonderzoek. Dat wil zeggen: niet vooraf. Als mensen niet durven te beslissen dan doen ze marktonderzoek. Dan kun je bij mislukking de schuld aan de cijfers geven. In dat soort onderzoek geloof ik niet. Wij doen meer aan monitoring: cijfers bestuderen, kijken hoe het gaat, testen doen we continu.”

De weg naar LINDA.tv bleek een lange. Jildou: “Langer dan we wilden. Het was vooral lang nadenken over en rekenen op het business model. Wat is er in het buitenland, kijken of je houvast kunt vinden. We hebben op de redactie aan elkaar gevraagd: hoeveel zou je waarvoor willen betalen. Wat betaal je voor Netflix, wat betaal je voor Spotify? We hebben al het blad en een gratis website. Dus als je daar iets digitaals aan wilt toevoegen, dan moet het uiteindelijk betaald worden, anders kun je de content net zo goed gewoon op de website zetten. We wilden niet werken met prerolls want dat vinden we consumenten pesten. En we stellen de consument voorop. Zo zijn we uitgekomen bij een betaalde app zonder prerolls maar met in program branding en branded content.”

Het businessmodel was er nu, nu nog de videocontent. Voor een deel maakt Mood for Magazines die zelf. Jildou: “Eerder zijn we al LINDA.hetbureau gestart, het reclamebureau van de makers van LINDA. Van daaruit zijn we concepting en productiecapaciteit gaan bouwen voor de videocontent van LINDA.tv.”

Maar er is veel meer content nodig dan Mood for Magazines zelf kan maken. Dus worden productiehuizen gevraagd om met ideeën en bijdragen te komen. Het is een boeiend proces. Jildou: “Het is een grote ontdekkingstocht. We weten nu nog niet hoe succesvol de app zal zijn en wat voor budgetten we dus kunnen inzetten. Heel veel producenten vinden dit ook spannend en willen investeren in de samenwerking en ervaring opdoen. Er is een enorm gat tussen televisieproductie en videoproductie. Dit moet allemaal lean and mean. Creativiteit hoeft niet duur te zijn maar kwaliteit is dat meestal wel. Je moet daar in een goed evenwicht zien te komen.”

www.lindanieuws.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie