[Interview] Jip Samhoud over GVR Fright Night
01-11-2019 17:50:00 Door: David de Jong | Hits: 1843 | Tags:

Maandag 28 oktober organiseerde het GVR, het Genootschap voor Reclame, een zogeheten Fright Night. Het GVR organiseert enkele keren per jaar evenementen voor haar leden, alleen op uitnodiging. Het GVR organiseerde deze keer een avond om de achtergronden van angst in relatie tot communicatie en creativiteit beter te doorgronden.

Nederlands MediaNetwerk sprak met Jip Samhoud, bestuurslid van het GVR en eigenaar/oprichter van &samhoud media.

Hoe was de opzet?

Het GVR bestaat sinds 1923. We organiseren enkele keren per jaar bijeenkomsten voor de genoten, dat zijn mensen die van het vak houden en het fijn vinden met elkaar te spreken en zich persoonlijk te ontwikkelen. Ik ben sinds september 2018 bestuurslid en was eerder in 2018 uitgeroepen tot advertising talent van het jaar. Wij waren gastheer van deze avond. Op de locatie van ons restaurant waar ook enkele van onze bedrijven gevestigd zijn, hebben we met ons mediabedrijf en consultancybedrijf samen met het GVR deze avond georganiseerd.
 
Waar ging de avond over?

Angst. Angst voelt als iets negatiefs. Het uitspreken van angsten doen mensen weinig, het is bijna not done. Met wetenschapper Bert Bakker, Mark Blok (director corporate affairs Heineken) en Bas Korsten (global creative lead J. Walter Thomspon) hebben we het thema van angsten willen belichten vanuit de optiek van de wetenschap, creativiteit en praktijk.

Daarna hebben we middels breakouts in kleine groepjes op een hele intieme manier het gesprek tot stand gebracht, waarbij mensen elkaar op een andere manier leerden kennen en zich kwetsbaar konden opstellen.

Wat vonden jullie van de avond?

De reacties waren zeer positief. Het is voor het eerst dat we zo een opzet als het GVR hadden gedaan. Dankzij diepere gesprekken in sessies die niet vaak plaats vinden, zag je dat er echte gespreken tot stand kwamen. Vanuit &samhoud consultancy hebben we coaches die sessies laten begeleiden. Er waren ook schilder- en bokssessies waar mensen uiting konden geven en visueel hun angst konden neerzetten. Als samhoud vonden we de avond een succes en vernieuwend.

Waren er opvallende dingen?

Wat leuk was om te zien dat mensen die niet direct met elkaar in contact zijn in de branche, diepe gesprekken hebben en we zagen dat mensen van diverse disciplines zich bloot durfden geven. Zelfs bij toppers in het vak zie je soms de onzekerheid. Dat vergeten sommigen, maar mensen die heel succesvol zijn hebben ook hun angst en onzekerheid. Een geslaagde avond.

Kan je iets meer uitleggen over &samhoud?

&samhoud is een familiebedrijf dat 5 bedrijven samenbrengt. We hebben een restaurant (&moshik), een consultancybedrijf (&samhoud consultancy), een gamesbedrijf (&ranj), een voedselbedrijf (&samhoud food) en een mediabedrijf (&samhoud media). De bedrijven zijn in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht gevestigd.



www.gvr.nl
www.samhoud.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie