[Interview] Julian Bijman: Het doel van Problemcar.nl is om een oplossing te vinden voor ieders auto-technische probleem
14-04-2022 10:31:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 2743 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Julian Bijman, mede-eigenaar van Problemcar.nl.

Dag Julian, kun jij Problemcar.nl introduceren?

Dag, jazeker! Problemcar.nl is één van de oudste en meest bezochte auto-technische fora van Nederland. Het forum is ruim twintig jaar geleden opgezet voor én door monteurs. Met als voornaamste uitgangspunt het delen van kennis. Inmiddels is het ook al een tijdje toegankelijk voor particulieren en hobbyisten.

Klopt mijn idee dat jullie bezoekers vooral mannen zijn, of is dat een cliché?

Als we kijken naar onze actieve leden dan zijn dit inderdaad vooral mannen, vooral tussen de 35 en 65 jaar. Wel zien we de laatste jaren steeds meer activiteit op het forum door vrouwen en jongeren. Al denk ik dat de laatste doelgroep meer zoekt binnen het forum naar antwoorden dan dat ze daadwerkelijk een vraag stellen.

Wat heeft corona gedaan met jullie bereik?

Tijdens corona is het bereik bij ons licht gestegen, maar de invloed van corona daarop is niet 100 procent duidelijk. Aan de ene kant werken mensen meer thuis, waardoor er een stuk minder gereden wordt en er dus minder problemen ontstaan. Aan de andere kant hebben mensen ook meer tijd over en gaan ze vaker zelf op zoek als ze een probleem hebben. Een beetje om het even als je het mij vraagt.

Los van de wintermaanden waar het bereik altijd hoger ligt bij ons, zien we ook niet echt een afname van het bereik nadat alles weer open is gegaan. 

Jullie hebben ook een bedrijvengids, wat houdt die in?

Als Problemcar.nl zijn wij continu aan het nadenken hoe we de particulier en de professional met elkaar in contact kunnen brengen. De bedrijvengids is daar een onderdeel van. Bedrijven in de Automotive sector kunnen zich hier aanmelden om extra zichtbaarheid te creëren. Dit is in principe gratis. Al willen wij in de toekomst wel verschillende pakketten aanbieden om de professional meer opties te geven om zich te profileren op de website.

Wat is jullie verdienmodel?

Momenteel zit ons verdienmodel vooral in het verkopen van advertentieruimtes op de website. Op de achtergrond zijn we druk bezig met ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen waarbij we de particulier en de professional samen proberen te brengen. Op deze manier proberen we voor beide doelgroepen waarde toe te voegen. Die verdiensten willen we vervolgens weer gebruiken om de website verder door te ontwikkelen en gebruiksvriendelijker te maken.

Wat is het laatste nieuws?

Zoals eerder in het interview al naar voren kwam, zijn we druk bezig om de website gebruiksvriendelijker te maken. Dit heeft onder andere geleid tot een geheel vernieuwde website met een design wat meer van deze tijd is. Verder zijn we veel bezig geweest met snelheid van de website en de logica van de zoekfunctie. Allemaal om de gebruiker de best mogelijke ervaring te bieden.

Tot slot zijn we druk bezig om de targeting op de website te optimaliseren. Elk topic vertegenwoordigd een specifiek probleem en ons doel is om een oplossing voor dat probleem aan te bieden. Dit gebeurt gelukkig veel door onze community door middel van het reageren op een topic. Maar met de juiste targeting kunnen onze adverteerders daar ook een steentje aan bijdragen.

Ik wil namens Problemcar.nl de vaste groep actieve leden en moderators, waarvan sommigen er al vanaf het begin bij zijn, bedanken voor al hun inzet. Zij hebben door de jaren heen ontzettend veel kennis gedeeld en vooral mensen geholpen!

 

Problemcar.nl maakt deel uit van het portfolio van [M]media. Met meer dan 100 verschillende websites en apps bereikt [M]media ruim 10 miljoen mannen en vrouwen per maand in het hart van de doelgroep. Daarmee hebben ze het sterkste mannen- en vrouwennetwerk van Nederland. Afhankelijk van de campagnedoelstelling kijken ze naar de sterkste advertentieoplossing binnen het eigen netwerk. Een one-stop-shop om mannen en/of vrouwen digitaal te bereiken. Alles voor een krachtig resultaat.

www.problemcar.nl
www.mmedia.nl

Lees ook:

[Interview] Jeroen Esbeukman: TrucksNL zorgt ervoor dat iedereen meer, makkelijker en in minder tijd koopt en verkoopt

[Interview] Barbara van Erp (Snippet Media): Niemand komt ervoor uit dat ze eigenlijk gelezen worden door 50+

[Interview] Felix van der Kooi (Voetbalmedia BV): Voetbal.nl is de onmisbare app voor amateurvoetballers, hun ouders en fans

[Interview] Mark Termeer (IEX Group): Wij helpen consumenten meer rendement uit hun beleggingen te halen

[Interview] Chris Riemens: Als je de mannen in Nederland wilt bereiken, dan kun je eigenlijk niet om FHM heen

En verder:

[Interview] Bart Nijman (GeenStijl.nl): Wij scheiden zin van onzin, zonder braaf achter de overheid aan te lopen
[Interview] Sjoerd Valkering (Indeleiderstrui): Wij brengen al het nieuws, van akkefietjes tot mooie momenten op de fiets
[Interview] Dennis Schouten (Voetbalflitsen.nl): We bieden het laatste voetbalnieuws en lopen met onze tools voorop op social media
[Interview] Roy Keijsers en Arjan Kropman: Op Autowereld.com vindt de lezer vaak antwoord op belangrijke vragen

[Interview] Tim Biesbrouck: Motorsport.com biedt een schat aan kennis, contacten en exclusieve informatie

[Interview] Paul Bongers en Gwenn de Graaf (Datumprikker): We staan te springen om mensen weer bij elkaar te brengen

[Interview] Ruud Dimmers: RacingNews365 heeft de meeste exclusieve content over de Formule 1

[Interview] Michael Ras: Bezoekers waarderen de positief-kritische tone of voice van Autoblog.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie