[Interview] Karin de Groot over vtwonen doe-het-zelf
21-04-2015 10:47:00 Door: | Hits: 8998 | Tags:

In navolging van het succes van het programma vtwonen op de zondagavond bij SBS6, produceert IDTV binnenkort een tweede tv-show rond het merk: vtwonen doe-het-zelf. In samenwerking met bouwmarkt Karwei zijn 10 afleveringen in de maak met als thema ‘decoratief klussen'. Wij spreken Karin de Groot, CEO bij IDTV.

Dag Karin, gefeliciteerd met het succes van het format vtwonen! Hoe is het met je? 

Dank je wel, dat is aardig. Met mij en met IDTV gaat het prima. Het is altijd fijn als een programma als vtwonen zo succesvol is dat er een extensie van komt. Ik ben trots op het team van makers en ontzettend blij met de samenwerking met zowel vtwonen als SBS. 

Kun je het crossmediale succes van vtwonen verklaren? Hoe werken IDTV, Sanoma en SBS hierin samen?

Er is een hele nauwe samenwerking met de redactie van vtwonen. Alle metamorfoses worden gedaan door stylisten van vtwonen. Samen met het programma management van SBS en de hoofdredacteur van vtwonen bepalen we welke kandidaten meedoen aan het programma en hoe de metamorfose eruit gaat zien. Het programma zorgt voor ongelofelijk veel inspiratie en aspiratie. Alle artikelen uit de metamorfose kunnen via vtwonen online besteld worden. Veel mensen kennen de stijl van vtwonen en wij laten ze zien hoe je die in je eigen huis kunt toepassen.

Naast vtwonen en SBS, werken we ook nog samen met de sponsors en eigenlijk gaat dat allemaal heel goed. Er is een hele open communicatie over wat wel en wat niet kan. Vanuit SBS zit er een eindverantwoordelijke op het project en die zorgt dat alle afspraken door iedereen worden nageleefd. Niemand verspilt energie aan miscommunicatie en dat mag een wonder heten bij zo'n complexe productie. Ik denk dat dit ook een deel van het succes verklaart. En verder is het fantastisch om voor 2 topmerken als SBS en vtwonen te mogen werken.

Vanaf wanneer kunnen we genieten van vtwonen doe-het-zelf en wat krijgen we te zien?

Aanstaande zondag 26 april is de eerste aflevering van 18.00 tot 18.30 uur. Daarna kun je kijken naar vtwonen. Een fantastisch 1,5 uur durend woonblok op de zondag vooravond.

Hoe ontwikkelt de markt van televisieformats en productie zich?

Er is steeds meer een samenwerking tussen zenders en producenten en tussen zender, producent en adverteerder. Het is geweldig om in dat trio concepten te bedenken die voor alledrie werken. Campinglife is daar ook een mooi voorbeeld van.

Wat betekent de opkomst van online video voor jullie? En nieuwe spelers als Netflix?

De opkomst van zelf bepalen wanneer je kijkt, bepaalt mede het kijkgedrag van mensen. Ze hoeven niet meer op het moment zelf te wachten en het aanbod is groter geworden. Toch zal er altijd televisie blijven bestaan in de vorm zoals we die al heel lang kennen. Een programma wat wij produceren is Wie is de Mol. Mensen willen dat toch live zien, omdat ze er de volgende dag over mee willen praten. Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld sport of iets als de Passion.

Ik denk dat de verschillende vormen naast elkaar blijven bestaan. Wel is het zo dat wij als producent met onze tijd mee moeten gaan, maar het geeft ook nieuwe kanalen waarvoor wij kunnen produceren. Ik vind het een leuke, spannende tijd waar ongelofelijk veel in gebeurt. Daar krijg je als producent energie van.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is dat we in september terugkomen met nieuwe afleveringen van vtwonen en dat we praten over zelfs een uitbreiding van het woonblok naast vtwonen en vtwonen doe-het-zelf…

www.idtv.nl
www.vtwonen.nl
www.vtwonen.nl/diy

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter 

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn 

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie