[Interview] Kees Verbeek en Marinus Zoutendijk: Abovo Media is groot geworden door eigenwijs te blijven
10-12-2017 17:23:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 8965 | Tags:

Abovo Media heeft de afgelopen jaren een ongekende groei doorgemaakt. De eigenaren en directeuren van het grootste onafhankelijke mediabureau van Nederland hebben beiden voor het eerst een notering in DeMedia100. Kees Verbeek is binnengekomen op plaats 51, Marinus Zoutendijk op plaats 84. Nederlands MediaNetwerk spreekt hen.

De dynamiek in de mediabureauwereld was in 2017 maximaal; wat moeten mediabureaus doen om relevant te blijven in 2018?

Mediabureaus of Abovo Media? Want op het eerste kunnen we wat lastig antwoord geven omdat wij niet zo met andere bureaus bezig zijn. Als we kijken naar wat wij moeten doen als Abovo Media dan zullen we consistent invulling moeten blijven geven aan de eigenzinnige wijze waarop wij ons werk doen. Want alleen door waarde toe te voegen in de samenwerking met klanten stellen wij ons bestaansrecht voor de toekomst veilig. En met de toenemende mate van de complexiteit van media en het duiden van welke media, op welke wijze, wanneer bijdragen aan de conversie en/of customer journey van consumenten maakt dat veel bedrijven steeds meer behoefte hebben aan deze deskundigheid. Ook in 2018 blijven wij geloven in onze “One-Stop-Shopping” aanpak. Als je alles onder 1 dak kunt aanbieden, kun je ook het snelste schakelen en dat wordt steeds belangrijker. Creatie, Media, Techniek en Data met elkaar combineren om tot de beste campagne resultaten te komen is essentieel. Als een klant dan ook nog 1 partij heeft die hem op alle fronten kan faciliteren, ben je in onze ogen als bureau meer dan relevant.

Wat zijn de plannen van Abovo Media voor 2018?

Er een leuk jaar van maken en bij voorkeur nog weer iets leuker dan dit jaar. Onze organisatie is en blijft er op ingericht om snel en slagvaardig te kunnen inspelen op wijzigende klantbehoeften en/of veranderingen in het medialandschap. Door de intensieve samenwerking met onze klanten en exploitanten kunnen we snel trends en ontwikkelingen signaleren en hierop inspelen. Verder zullen we onze ambities met ons label Digital Brixx verder uitrollen in 2018. In 2017 werd ons geheel zelf ontwikkelde Abovo Trade Desk uitgeroepen tot beste Trade Desk van het jaar door Emerce. We voeren continu verbeteringen door om onze klanten optimaal te kunnen blijven servicen en we willen die 1e plek volgend jaar natuurlijk ook weer veroveren. De afgelopen periode zijn er vele nieuwe klanten die zich bij ons aangesloten hebben en ziet het ernaar uit dat onze vaste klanten ook in 2018 weer met ons gaan samenwerken. We zoeken dan ook op verschillende plekken nog mensen, dus plannen genoeg.

Wat willen jullie klanten van jullie?

Op een goede en gelijkwaardige wijze met elkaar samenwerken en succesvol zijn in het behalen van resultaten. Daarnaast willen klanten als klant behandeld worden en daarom besteden wij enorm veel tijd en energie aan ons serviceniveau richting onze klanten. Ook verwachten klanten dat wij inhoudelijk antwoord kunnen geven op de uitdagingen die zij hebben of de ontwikkelingen die op hen afkomen.

Abovo Media heeft in de afgelopen jaren vijf maal de kwalificatie FD Gazelle behaald. Ergo; jullie groeien als kool. Wat heeft dat jullie en jullie klanten gebracht?

Onze groei maakt het mogelijk om voor eigen rekening en risico investeringen te doen in nieuwe ontwikkelingen waar onze klanten van meeprofiteren. Door onze groei is ook ons kennisniveau op heel veel onderdelen toegenomen en dit merken klanten dan ook direct in hun campagnes. De FD Gazelle gaat puur om de omzetgroei. Dankzij onze groei en onze inmiddels substantiële omzet, zijn wij op gebied van media-inkoop al enige tijd een speler die hele interessante deals kan sluiten met de media exploitanten. Onze klanten profiteren hier uiteraard volop van mee.

Jullie zijn altijd de uitdager geweest maar inmiddels een van de grootste mediabureaus van Nederland. Wat betekent dat voor jullie strategie?

Wij zijn nog steeds een ‘uitdager’. Als je ons vergelijkt met de internationale mediabureaus die de markt domineren dan hebben we nog aardig wat terrein te winnen. Maar we zijn inmiddels wel een van de grootste nationale media-adviesbureaus en dat hebben we bereikt door onze eigenzinnigheid en onze duidelijke propositie in de markt. We zullen onze huidige strategie de aankomende periode dan ook vasthouden om de groeiambities waar te kunnen maken.

In 2017 lanceerde Abovo Media het bureau Digital Brixx; hoe is dat uitgepakt?

Het heeft met name onze ambitie op digitaal vlak versterkt en een gezicht gegeven. De meeste digitale activiteiten die onder Brixx vallen waren daarvoor al onderdeel van de dienstverlening van Abovo. Echter door het als ‘digital” label onder de vlag van Abovo te positioneren hebben we hierop kunnen versnellen. Het heeft nog meer focus gekregen en heeft al binnen het verstrijken van het jaar 2017 gezorgd dat we een compleet pallet van digitale media kunnen aanbieden en deze effectief kunnen combineren voor onze klanten. Direct gekoppeld aan media zoals search, programmatic, social etc. Maar ook aanverwant zoals conversieoptimalisatie (CRO) waarbij we op een heel andere manier kijken naar de data en de platformen van onze klanten. We zijn nu als geen ander in staat (digitale) media te combineren en vooral met elkaar en door elkaar te laten versterken. Het geheel is meer dan de som der delen, de combinatie werkt en heeft ontzettend veel effect op de ROI van onze campagnes wat onze klanttevredenheid uiteindelijk nog meer ten goede komt.

Worden in 2018 alle media programmatic?

Technieken zijn er klaar voor maar 2018 is nog te vroeg om alle media op een goede manier programmatic te krijgen. Je ziet wel dat traditionele media (exploitanten) stappen aan het maken zijn en dat het moment dat alle media programmatic aan wordt geboden niet heel lang meer op zich zal laten wachten. Een voorbeeld is DOOH dat in het afgelopen jaar grote stappen heeft gezet. Ook TV is stappen aan het maken en het is een kwestie van tijd voordat de andere resterende media volgen. De scheidslijn tussen digitale en traditionele media wordt hiermee kleiner. Waar voorheen programmatic echt ging over online is dat in de nabije toekomst geen gegeven meer en hebben we het over alle vormen van media. Programmatic is en wordt steeds meer een echte efficiencyslag voor de in- en verkoop van media. Feit is dat wij met de Abovo Trade Desk, waar we gebruik maken van drie DSP’s en verschillende DMP’s, klaar zijn voor de toekomst. We houden de ontwikkelingen continu in de gaten en we kunnen direct schakelen bij aanbod van nieuwe inventory van welk mediatype of welke exploitant dan ook.

Welke mediumtypes zullen in 2018 extra interessant worden voor adverteerders?

Alle media die zich aan het ‘digitaliseren’ zijn qua inkoopmogelijkheden en/of het uitleveren van campagnes. Maar uiteindelijk streeft elke mediumtype ernaar interessant te blijven voor adverteerders en zullen wij daar als Abovo Media ons eigen visie op geven naar onze klanten. Als je puur naar de digitale media kijkt is vooral DOOH en Online Video een kans voor de adverteerders. Het aanbod is breder en dieper en het is als geen ander in te passen in attributie-modellen waar we de combinatie en de verbanden kunnen leggen met andere media.

www.abovomedia.nl


Dit interview verscheen eerder in het DeMedia100 Magazine

www.demedia100.nl

 

DeMedia100 wordt gesponsord door


 

 

 







Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie