[Interview] Kim van den Broek over de volgende stap in programmatic buying
27-10-2016 11:41:55 Door: Katja Brokke | Hits: 6562 | Tags:

Customised adverteren met programmatic buying. OOHA Media was naar eigen zeggen de eerste exploitant van reclamemasten die deze vorm van adverteren aanbood in 2015. Inmiddels heeft de techniek zich verder ontwikkeld en werken ook steeds meer mediabureaus ermee. We spreken met de salesmanager van OOHA Media, Kim van den Broek.

Hallo Kim, hoe gaat het met je?

Goed, OOHA Media begint steeds meer naam te maken als innovatieve speler in de wereld van out-of-home advertising. Sinds de eerste campagnes in 2015 begint het aandeel online ingekochte campagnes gestaag te groeien.

Vertel eens over die eerste campagne in 2015.

Feitelijk was KPN de eerste die bij ons inkocht via een DSP. Dit deden ze met time-targetting, maar de campagne van Sky Radio was de eerste die voorwaardelijk bij ons was ingekocht op basis van externe realtime data. Afhankelijk van de snelheid van het verkeer - data die realtime aan ons geleverd wordt door de NDW - werd er voor een andere creative ingekocht.

Door wie is programmatic buying ontwikkeld?

Programmatic buying bestaat al sinds 2005, maar MyAdbooker heeft de eerste SSP ter wereld ontwikkeld speciaal voor DOOH. Hiermee slaan zij een brug tussen digitale schermen en de DSP’s waar al online ingekocht werd. Wij waren de tweede exploitant ter wereld die zich aansloot bij MyAdbooker.

Wat kun je ermee?

Programmatic buying maakt het mogelijk om DOOH snel en flexibel in te kopen op momenten die voor de campagne relevant zijn. Denk daarbij aan inkopen op basis van actuele weersomstandigheden, maar ook aan realtime synchronisatie met radiocommercials. Op het moment dat een commercial daadwerkelijk te horen is op de radio, gaat er een trigger uit naar onze schermen en is de uiting van de campagne ook te zien op snelwegmasten.

Welke merken hebben nog meer deze advertentievorm ingezet?

Naast KPN en Sky Radio waren dat onder andere Zilveren Kruis, Dell en Vodafone met time-targetting en Centraal Beheer, Lexus en de Staatloterij met radiosynchronisatie. Daarnaast kocht T-Mobile recentelijk in op basis van file-momenten.

Hoe heeft programmatic buying zich het afgelopen jaar ontwikkeld?

Binnen out-of-home zit het duidelijk in de lift. Wereldwijd hebben zich in het afgelopen jaar meerdere publishers aangesloten bij MyAdbooker, hetgeen heeft geresulteerd in een uitbreiding naar bijna 1700 schermen. In Nederland zijn er op dit moment al 6 exploitanten die digitale schermen online aanbieden via de SSP.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Er zijn bureaugroepen die roepen dat 80 procent van de totale media-inkoop over 5 jaar via automated trading zal worden ingekocht. Ik denk zelf dat het zo’n vaart niet zal lopen, maar het zal mij niets verbazen als het bij ons over 5 jaar in ieder geval op 30 tot 50 procent zit.

Wat is het laatste nieuws?

Wij zijn op dit moment druk op zoek naar een talentvolle accountmanager met een paar jaar ervaring in de media om ons verkoopteam te kunnen versterken, dus mochten er mensen zijn die zich voelen aangesproken, dan mogen zij zich bij mij melden!

 www.oohamedia.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie