[Interview] Léonie Koning over de lancering van Initiative Tomorrow
07-09-2016 10:41:00 Door: Katja Brokke | Hits: 12576 | Tags:

Initiative lanceert Initiative Tomorrow, een vernieuwde creatieve hub in het hart van de organisatie. Wij spreken Managing Director Léonie Koning over de laatste ontwikkelingen.

Hallo Léonie, hoe gaat het met je?

Ik stap elke dag met veel plezier bij Initiative binnen. Het voelt goed om bij een organisatie te werken die zich niet alleen snel aanpast, maar ook het voortouw neemt en met nieuwe initiatieven komt. Zoals de lancering van Initiative Tomorrow. De energie giert letterlijk door het pand.

Wat is Initiative Tomorrow?

Middel, inhoud, media en creatie kan je niet van elkaar scheiden. Een middel en een goed begrip van hoe mensen middelen gebruiken, en een begrip van de rol van een middel in een consumer pathway, zijn cruciaal in conceptontwikkeling. Daarom hebben we creativiteit centraal gesteld in de organisatie. Onze creatieven zijn media smart en worden gevoed door onze specialisten en strategen. De concepten die hieruit voortkomen zijn effectiever en relevanter voor mensen dan wanneer je gewoon een leuk concept verzint voor traditionele media. Maar bovenal zijn het concepten die naadloos aansluiten op mediaplanning en executie, zodat je ook daar niks verliest.
Initiative Tomorrow helpt onze klanten om stap voor stap hun communicatie meer van deze tijd te maken, met een goed format, of een branded utility. Zo ontwikkelen we voor het merk GROHE nieuwe creatieve concepten die inmiddels ook internationaal worden uitgerold. En zijn we voor Miele bezig om de midfunnel verder tot leven te brengen met een contentstrategie.

Ik quote: "Initiative Tomorrow moet ervoor zorgen dat klanten zich in hun communicatie- en marketinginspanningen blijven aanpassen aan een veranderende wereld." Wat is zo belangrijk dat klanten zich daaraan moeten aanpassen?

Merken en mensen bewegen zich sinds een aantal jaren in een gedeeld domein. Initiative Tomorrow geeft advies over hoe je je als merk in deze wereld dient te gedragen, hoe je onderdeel wordt van de heersende cultuur, of voorop loopt in het creëren van een nieuwe cultuur. We komen uit een tijd waarin die domeinen gescheiden waren. De overgang van de oude wereld naar de nieuwe wereld, daarbij helpt Initiative Tomorrow. We vragen ons bij ieder vraagstuk af  hoe goed we het begrijpen en hoe we het kunnen beïnvloeden. Het ene heet kennis, het andere creativiteit. Dat zijn de pilaren van onze dienstverlening. Combineer je deze twee met een gezonde dosis ondernemerschap, dan krijg je een bureau dat allerlei nieuwe kansen creëert voor merken.  

De CEO van de Persgroep, Christian van Thillo, zei dat marketingcommunicatie zo ingewikkeld is geworden dat adverteerders met één bureau aan tafel willen in plaats van met een team aan bureaus. Hoe kijk jij daar tegenaan? 

Per adverteerder zie ik grote verschillen. Sommigen vinden het prettig om zelf de regie te hebben over alle bureaus. Maar steeds meer adverteerders kiezen inderdaad voor de alles onder één dak-aanpak die wij met Initiative Tomorrow aanbieden. Zo helpen we merken om zichzelf opnieuw uit te vinden in de wereld van morgen, samen met onze technische specialisten. Beide hersenhelften volledig in balans. Het werk dat we nu maken, past bij een nieuwe wereld, waarin marketing en communicatie fundamenteel anders zijn. Wij initiëren verandering en begeleiden onze klanten in hun  transformatieproces. Daar hoort werk bij dat voorbij media- of reclamebureau gaat. En dus ook voorbij het hokjesdenken in thema's als commercial, digitaal of below the line.

Hoe word je als mediabureau succesvol?

Daar is geen vast recept voor. Het is een combinatie van bruggenbouwers en specialisten, maar bovenal een mentaliteit van ondernemersschap, optimisme en je verantwoordelijkheid pakken. We zitten er niet in als hobbyist.

Wat is het laatste nieuws?

Ons team is per 1 september uitgebreid met een nieuwe collega, namelijk Jeroen Beeke als Digital Strategy Director. Jeroen heeft ervaring aan klantzijde (online en CRM eindverantwoordelijk bij General Motors) en aan bureauzijde (diverse rollen op het snijvlak van digitale media en creatie). 

www.initiative.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie