[Interview] Leroy Witjes over reclamebureau Doorrood
19-11-2015 13:46:00 Door: | Hits: 3645 | Tags:

Leroy Witjes is per 1 november aangesteld als algemeen directeur van reclamebureau Doorrood. Wij spreken hem.

Dag Leroy, kun je Doorrood introduceren?

Doorrood is een reclamebureau voor merkontwikkeling en merkactivatie, met een voorliefde voor een wetenschappelijke en psychologische benadering van menselijk gedrag. Merkactivatie is in die zin ook een verkeerde titel; wij activeren geen merken. Wij activeren mensen. En dat doen we met een zeer divers clubje atypische reclamemakers vanuit de oude Zwitsal fabriek in Apeldoorn.

Voor welke klanten werken jullie?

*Namedropping alert* Shimano, Apenheul, Partou, Royal Talens, Vredestein, Hogeschool Windesheim, Paleis het Loo, GDF SUEZ, NEDAP, CITO, moet ik doorgaan? Ik doe er nu namelijk veel tekort. De laatste dan: ik wil Koninklijke Bakkerij van der Wal Jolink even een eervolle vermelding geven vanwege hun lef. Zij durfde het karakteristieke haar van toenmalig koningin Beatrix te vervangen voor een croissantje in een abricampagne. De kleine rebellie. Gotta love it!

Jij was 4 jaar lang creatief directeur van Doorrood. Was het een logische stap naar algemeen directeur? 

Ja. Hoe vreemd dat misschien ook klinkt. Als je vanuit een traditioneel organisatiemodel kijkt, dan is dat natuurlijk bijzonder. Wanneer je dat perspectief loslaat, is het eigenlijk heel logisch. Wij werken met 11 professionals, met iedere hun eigen expertise en competenties. Daar heb je geen algemeen manager voor nodig. Voor ons was het dan ook een heel logische stap; minder overhead en werken vanuit het principe creativiteit. En dat doe je het beste met zo min mogelijk sturing.  

Lever je nu niet in op creativiteit en artistieke visie? Wie is er in jouw voetsporen getreden?

Integendeel. Ik ben vrijer dan ooit. Mijn collega’s zijn vrijer dan ooit. Tuurlijk, er moet geld verdiend worden, maar dat mag nooit het doel zijn. Onze artistieke en inhoudelijke visie – laten we dat aspect zeker niet vergeten – is de driver van ons succes en is daarom ook de hoogste vertegenwoordiger van onze organisatie. Er komt ook geen nieuwe creatief directeur. Dat blijf ik doen, want ik doe niets liever. Ik investeer ook veel liever in jong talent.

Doorrood is door een aantal ontwikkelingen en veranderingen gegaan afgelopen jaren. Kun je hier iets meer over vertellen?

Er zijn weinig bureaus die de afgelopen 8 jaar fluitend door zijn gekomen. Ook wij niet. Wij gingen van al het werk willen aanpakken naar aan moeten pakken - in beide gevallen geloof ik niet. Die roerige tijd was nodig om bij iedereen de urgentie van verandering te doen laten doordringen. Wij zijn met de helft geslonken, hebben een aandeelhouder uitgekocht en hebben al het productiewerk afgestoten. Daar hebben we inmiddels een groep zeer ervaren partners voor.

Hoe moeilijk en vervelend het voor veel van ons ook was, ik kijk met veel trots terug op die periode. Het maakte ons niet alleen flexibeler; het maakte ons vrijer en creatiever. We zijn gaan doen waarvoor we allemaal geboren zijn en niet waartoe we veroordeeld werden. Het heeft bij iedereen veel nieuwe energie losgemaakt. Vanaf dat moment zijn we ook weer sterk gaan investeren in onze mensen. Iedereen volgt verplicht ieder jaar een opleiding of studie. Niet vrijblijvend overigens, als je niet meekomt in deze wereld pas je niet in deze wereld. We moeten concurreren met 6 miljard communicatiespecialisten, waarvan vele buitengewoon inventief zijn. Dat doe je alleen door er met kennis en creativiteit ver bovenuit te steken.

Wat zie jij als de grote uitdagingen in de komende jaren voor Doorrood? En voor reclamebureaus in het algemeen?

Er is van alles te veel te vaak als je het mij vraagt. Producten zijn gelijk. Positioneringen gelijk. Proposities zijn gelijk. Communicatie is gelijk. We durven geen grote thema’s meer aan te pakken. We worden karakterloos. En daarvan wordt de consument onverschillig. Een prijsprikkel is dan ons laatste redmiddel. De grootste uitdaging voor Doorrood, voor bureaus in het algemeen en voor merken in het bijzonder, is daarom het tegengaan van mediocriteit. Ik ben een groot pleitbezorger van controverse en het opzoeken van grenzen. Daar is de scherpte voor een sterke en karakteristieke positionering te vinden. Ook, of misschien wel juist, voor grote merken.

Wat zijn jouw ambities voor Doorrood?

Dat we altijd het werk mogen maken dat we kunnen maken.

Wat is het laatste nieuws?

Matsoe Matsoe schijnt met Zodiak in gesprek te zijn over een nieuwe realityserie. Kijk er nu al naar uit!  

www.doorrood.com
www.wijzijnkuddedieren.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie