[Interview] Lotte Woerde over Story Studio
09-09-2015 11:15:00 Door: | Hits: 4596 | Tags:

Per 1 september heeft visueel communicatiebureau Story Studio haar team uitgebreid: Susan de Boer (23) en Fay Weeda (30). Story Studio is opgericht door Lotte Woerde (Willem de Kooning Academie 2005), die onder meer werkte voor de NOS. Wij spreken haar.

Lotte, vertel! Wie, wat, waar is Story studio?

Story Studio is een snel groeiend visueel communicatiebureau in de bruisende Amsterdamse Czaar Peterbuurt.

Visuele communicatie is vrij breed. Wat kunnen jullie allemaal ontwerpen? En waar onderscheidt Story Studio zich in?

Wij zijn ook breed! We doen veel, variërend van complete huisstijlen, logo’s, websites tot animaties, infographics en zelfs film. Ik denk dat we ons onderscheiden juist door dit brede aanbod, waardoor we makkelijk middelenvrij kunnen denken. En we vinden het heel belangrijk dat het verhaal achter je ontwerp, de uitleg ervan, klopt. Vandaar dat we Story Studio heten.

Kun je iets vertellen over klanten en campagnes waar je nu mee bezig bent? 

We werken vaak voor organisaties die wat complexer zijn en met verandering te maken hebben: grote banken, ministeries, maar ook ingenieurs- en adviesbureaus. Zo hebben we voor een grote bank recent animaties gemaakt over de veranderingen die er de komende jaren plaats gaan vinden. Maar we vinden het ook heel leuk om voor kleinere opdrachtgevers te werken, die je vaak net iets meer ruimte geven voor een oplossing.

Wanneer ben je met Story Studio begonnen? Met hoeveel zijn jullie nu? 

Ik ben tien jaar geleden vers uit de Willem de Kooning Academie voor mezelf begonnen met Lot Ontwerpt, maar besloot vrij snel dat ik nog een master New Media aan de UvA wilde doen. Ik moest mijn aandacht dus verdelen over mijn bedrijf en mijn studie. Pas na het behalen van mijn bul kon ik echt groeien. Toen mijn vriend Chris erbij kwam met zijn eigen expertise ging dat ineens heel snel. Toen werd een naamsverandering noodzakelijk en werden we Story Studio. Inmiddels zijn we met 4 man en een stagiair.

Hoe lang heb je bij de NOS gewerkt en wat deed je daar?

Ik heb zo’n zeven jaar bij de NOS gefreelancet op de grafische afdeling die het Journaal, Jeugdjournaal en ook Nieuwsuur ondersteunt. We maakten daar alles, variërend van naamtitels en stills voor op de achtergrond tot en met korte animaties om nieuwsitems uit te leggen. Dat was werken onder hoge druk, want voor een animatie-item had je soms maar een paar uur. Daarbij de redacteuren konden drie minuten voor uitzending nog voor je bureau verschijnen. Ik heb daar geleerd snel en efficiënt ontwerpbeslissingen te nemen.

Vanwaar de stap om een eigen visueel communicatiebureau op te richten?

Ik heb altijd een bureau willen hebben! Ik houd van de creatieve sfeer en cultuur, het maken van nieuwe dingen die je verrassen en mooi zijn. En het blij maken van klanten met een goed ontwerp is gewoon héél leuk. 

Waarom is storytelling belangrijk voor een bureau of campagne?

Ik vind sowieso dat er achter een ontwerp een goed onderbouwd verhaal met een kloppende uitleg en logica moet zitten. Dat maakt een ontwerp duidelijk, zodat het stevig staat voor wat een organisatie is en doet. En juist nu is het belangrijk dat organisaties duidelijk zijn omdat mensen dagelijks overspoeld worden met heel veel verschillende uitingen, die vaak als gekunsteld en onecht aanvoelen. Een verhaal dat je kan herkennen en kan controleren op echtheid maakt daar volgens mij het verschil.

Wat zijn de belangrijkste valkuilen en kansen binnen visuele communicatie?

Ik denk dat snelle oplossingen - quick fixes - een gevaar zijn. Dan krijg je dingen die er wel leuk uitzien, maar niet zoveel zeggen. Die kom je continu tegen. Een echte kans is het gebruik van alle data die met ICT en internet verzameld wordt. Daar kan je zulke mooie dingen mee maken. Heel langzaam aan zien we de markt die kant op gaan, maar snel gaat het in Nederland nog niet. 

www.storystudio.nl

Lees ook: Story Studio trekt Susan de Boer (23) en Fay Weeda (30) aan

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie