[Interview] Lucy van der Helm over de veelbesproken jongenscampagne van SIRE
27-07-2017 16:13:00 Door: Katja Brokke | Hits: 9888 | Tags:

SIRE lanceerde een campagne om aandacht te vragen voor de (bewegings)vrijheid van jongens. Het sloeg in als een bom. Social media stroomden binnen no time vol met lof en kritiek. We spreken met de directeur van SIRE, Lucy van der Helm.

Hallo Lucy. Kun je kort omschrijven waar SIRE voor staat?

Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn? is een initiatief van SIRE, Stichting Ideële Reclame. SIRE is een onafhankelijke stichting, opgericht in 1967. Middels campagnes vraagt SIRE aandacht voor belangrijke maatschappelijke onderwerpen die aandacht nodig hebben en bespreekbaar gemaakt moeten worden. We willen met onze campagnes niet alleen een steen in de vijver zijn, maar soms ook een steen door de ruit... om mensen waker te schudden, aan het denken te zetten en het debat aan te jagen. Met haar campagnes wil SIRE de maatschappij een beetje mooier maken.

SIRE heeft geen banden met de overheid of andere organisaties. SIRE is een initiatief vanuit de communicatiebranche. De hele branche werkt belangeloos mee om met de campagnes een beetje bij te dragen aan een mooiere maatschappij. Sinds onze oprichting in 1967 zijn dat inmiddels 115 campagnes.

Hoe bepalen jullie wat belangrijk zou zijn voor de maatschappij?

SIRE bepaalt de onderwerpen van de campagnes in eerste instantie binnen het bestuur en suggesties van buitenaf die SIRE via de inbox aangereikt krijgt. Daarna doen we een peiling onder alle Nederlanders of zij het onderwerp interessant vinden. Uit de peiling bleek dit issue nog vrij onbekend maar wel heel interessant gevonden werd. De meeste wetenschappers en experts zijn het eens dat er aandacht moet komen voor dit onderwerp. Daarnaast herkent meer dan de helft van de ouders met jongens dit probleem en vindt 76 procent van de ouders met jongens dat er aandacht voor het onderwerp moet komen. 

Deze keer is de boodschap dat we jongens te veel belemmeren in hun (bewegings)vrijheid. Kun je de campagne omschrijven?

Jongens en meisjes zijn gelijkwaardig, maar niet hetzelfde. Wij, opvoeders van Nederland, verliezen soms uit het oog dat jongens zich vaak op een andere manier ontwikkelen en leren dan meisjes. Jongens leren door te ontdekken, te experimenteren, risico’s te nemen, te doen. Jongens afremmen, remt hun ontwikkeling. Uiteraard bestaat de jongen niet (net zomin als het meisje) en is elke jongen weer anders. Maar aandacht voor de ontwikkeling van jongens is hoe dan ook belangrijk.

Met deze campagne wil SIRE alle Nederlandse opvoeders aan het denken zetten over hun gedrag ten aanzien van jongens. Zodat jongens de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen op de manier die bij hen past. Deze campagne is bedoeld voor iedereen die te maken heeft met de opvoeding van jongens, zoals ouders, opa’s, oma’s, ooms, tantes, leerkrachten, sportleraren. Kortom: alle opvoeders van Nederland.

Nederland is inmiddels ontploft. Jullie zouden jullie alleen richten op witte jongens, meisjes zouden volgens jullie niet in bomen klimmen, het woord jongens zou kinderen moeten zijn. Hoe ga je om met zo’n storm aan kritiek?

Wij zijn blij dat het onderwerp breed is opgepakt en er druk wordt gediscussieerd over de campagne. SIRE ziet juist het als haar taak om zaken bespreekbaar te maken en mensen bewust te maken van onderwerpen die belangrijk zijn. Lastige onderwerpen worden daarbij niet geschuwd, omdat juist hier het debat zo belangrijk is. 

We wisten van tevoren dat deze campagne veel los zou maken. Het onderwerp roept ook controverse op. Je hebt voor- en tegenstanders en dat is prima. Wel vinden wij het belangrijk dat de inhoud voorop blijft staan en dat niet de controverse de boventoon gaat krijgen. Jongens de ruimte geven omdat dat goed is voor hun ontwikkeling, verdient die constructieve aandacht. Laten we ook in oplossingen denken voor deze uitdaging en niet alleen standpunten delen.

Grey Amsterdam heeft de campagne bedacht. Hoe zijn jullie bij hen terecht gekomen en hoe verliep de samenwerking?

Grey heeft de campagne bedacht en gedragen. We kennen Grey uit ons netwerk en toen wij hen vroegen, waren ze meteen enthousiast. We zijn heel blij met het resultaat van de campagne en de enorme toewijding vanuit alle mensen bij Grey. SIRE realiseert zich dat wij veel van onze partners vragen (alles con amore!). Ik wil in dit verband nog een paar andere partijen noemen die heel hard hebben meegewerkt. Chapter (voormalig FilmGasten) voor de TVC/bioscoopcommercial, Botoboto (graphics), Jut & Jul Casting, Soundcircus (geluid), Werner Kolf (VO), Posij (muziek), Witman Kleipool - Mick de Lint (fotografie), Venture Collective (expert video’s), Skybox (site), Vellance (hosting), Digined (social), Soorty en DSM (broek), MeMo² (onderzoek), Monalyse (monitoring). En last but not least: Issuemakers, ons pr-bureau, die zoals je zult begrijpen een enorme klus hebben geklaard!

Wat is het laatste nieuws?

Er is een winactie. Je kunt een onverwoestbare broek winnen. Als symbool voor de campagne heeft SIRE samen met DSM Dyneema en de denimfabrikant Soorty Broekie ontwikkeld. De broek bestaat voor ruim 60 procent uit Dyneema®: een supersterke kunststofvezel op basis van polyethyleen.

www.grey.com/benelux
www.sire.nl

 

Lees ook: Grey Amsterdam maakt SIRE-campagne

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie