[Interview] Maarten Roomer over de hernieuwde merkpositionering van Mobiel.nl
22-05-2018 13:52:11 Door: Katja Brokke | Hits: 4108 | Tags:

Mobiel.nl creëerde in samenwerking met The Odd Shop een campagne waarin ze hun hernieuwde merkpositionering kenbaar maken via tv, radio, online en buitenreclame. Wij spreken met Maarten Roomer, marketingmanager bij Mobiel.nl.

Hallo Maarten, kun je Mobiel.nl introduceren?

Mobiel.nl is een indirect saleskanaal voor telecomdiensten. Een onafhankelijke webshop waar de consument een breed aanbod van nagenoeg alle providers en toestellen overzichtelijk kan vergelijken en kopen. De webshop bestaat inmiddels 18 jaar, begon ooit als Studentmobiel.nl en gaat sinds maart 2016 als Mobiel.nl door het leven.

Je bekleedde eerder posities bij onder meer Weekbladpers Media, Sanoma en de Persgroep. Hoe bevalt de overstap naar de adverteerderszijde?

Heel goed. Ik ben bewust overgestapt om mijzelf verder te kunnen ontwikkelen in een andere omgeving en branche. Ik heb voor mooie mediamerken gewerkt, maar merkte dat ik de laatste jaren telkens tegen de zelfde beperkingen aanliep. Ik word nu weer geprikkeld en uitgedaagd. Er liggen bij Mobiel.nl mooie kansen en de middelen zijn aanwezig om daar invulling aan te geven.

Met welke opdracht ben je bij Mobiel.nl begonnen?

De belangrijkste opdracht die ik meekreeg, is om het verhaal van Mobiel.nl goed over te brengen. Bouwen aan het merk: de naamsbekendheid moet omhoog (mindset) wat uiteindelijk moet leiden tot groei in gedrag (websitebezoek) en performance (transacties). Alle andere opdrachten zijn hiermee verbonden.

Wat is de USP van Mobiel.nl?

Wij stoppen veel energie in IT-ontwikkeling en klantenservice. Het betreft in verschillende opzichten (pricing, procedures) een zeer complexe markt met op ieder moment honderdduizenden mogelijke combinaties van producten. Door het overzichtelijk presenteren van ons onafhankelijke aanbod kan de consument bij ons eenvoudig vergelijken en kopen. Er staat desgewenst een deskundige klantenservice klaar en wij leveren bij een bestelling voor 12:00 uur dezelfde dag nog aan huis. Dit is de ruggengraat van Mobiel.nl en hier wordt dagelijks hard aangewerkt.

Hoe ziet de hernieuwde merkpositionering eruit?

Na een intensief traject aan de hand van strateeg Ariën Breunis (van Brand Meester) zijn we tot de volgende merkessentie gekomen: slim zelf de juiste keuze maken. Gedachtegoed hierachter is dat wij zien dat de consument zelf vaak heel goed weet wat hij/zij wil. Echter, ze kunnen door de talrijke keuzemogelijkheden in de markt (enige) sturing gebruiken. Mobiel.nl is hierop ingericht.

Wat was de aanleiding voor de herpositionering?

Na de naamsverandering in 2016 is er nooit echt een goede merkpositionering gedefinieerd. In de praktijk beperkte de communicatie zich tot productcombinaties zonder uit te leggen wie wij zijn. Terwijl dit na jarenlang communiceren onder de oude, herkenbare, naam wel nodig was. Dit resulteerde in een te lage naamsbekendheid. Dit was de aanleiding om dit traject op te starten. Je kunt dus eigenlijk zeggen dat dit voor Mobiel.nl dé (eerste) merkpositionering is.

Hoe is de samenwerking met The Odd Shop verlopen?

Na het bepalen van de merkpositionering zijn wij na een bureaupitch gestart met The Odd Shop. De samenwerking heb ik als prettig en constructief ervaren. Een reclamebureau die de klant betrekt in het gehele proces, niet doof is voor onze wensen en opmerkingen en uiteindelijk professioneel werk levert.

De campagne is crossmediaal ingezet. Hoe ben je tot de mediumkeuzes gekomen?

Door het weten waar we voor staan, wie onze communicatiedoelgroep is en wat onze doelstellingen zijn, ben ik tot onze mediumkeuzes gekomen. Hierbij helpen mijn ervaring en achtergrond in de media. Het is uiteindelijk een mooie mix van on- en offline media geworden waarbij ik zenders, programmering en netwerk goed heb laten aansluiten op onze wensen.

Wat is het laatste nieuws?

De lancering van de campagne is positief ontvangen door ons personeel, onze partners (providers en fabrikanten) en de consument. Dat laatste hebben we gemeten. De activiteitenkalender voor de rest van het jaar staat, hier gaan we nu hard mee aan de slag. Dus je gaat ons nog veelvuldig terug zien in de media. Ondertussen bouwen we hard verder aan ons platform. Met allerlei nieuwe en verbeterde functionaliteiten willen we de organisatie meer data-driven maken en kijken we naar verbreding van diensten.

www.mobiel.nl
www.theoddshop.nl

 

Lees ook: The Odd Shop maakt campagne voor Mobiel.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie