[Interview] Marc Vangeel: Het schrappen van de beursnotering maakt het voor TMG minder complex
01-10-2018 13:36:00 Door: Katja Brokke | Hits: 2927 | Tags:

Marc Vangeel is sinds juni 2017 CEO van TMG. Hij stapte in in een bewogen jaar en koerste de uitgeverij naar rustiger vaarwater. “We zijn op weg naar een nieuw TMG waar samenwerking voorop staat.” Vangeel staat op nummer 73 in DeMedia100 2018.

Weinig mediabedrijven kenden zoveel dynamiek als TMG in de laatste jaren. Hoe staat het bedrijf ervoor?

We hebben een goed deel van 2017 besteed aan het maken van plannen. De kern daarvan vormen de sterke merken, een simpelere en goedkopere organisatie en betere service aan adverteerders en consumenten. Binnen werkgroepen vanuit alle TMG-organisatieonderdelen zijn actieplannen gemaakt om omzetdoelstellingen, kostenbesparingen en synergievoordelen te behalen. In november 2017 zijn we daarmee aan de slag gegaan en sindsdien hebben we gezamenlijk flinke stappen gezet in de realisatie van onze plannen, is de beursnotering van TMG beëindigd en werken we op verschillende terreinen samen met Mediahuis.

Wat hebben de overname door Mediahuis en het schrappen van de beursnotering betekend voor de operatie van TMG?

Het schrappen van de beursnotering geeft ruimte om ons volledig te kunnen concentreren op het uitvoeren van de toekomstplannen voor TMG. Het maakt de zaken minder complex doordat we met minder - tijdrovende en kostbare - procedures te maken hebben. Zo kunnen we nu eerst onze medewerkers informeren over belangrijke ontwikkelingen waar we voorheen eerst een persbericht uit moesten sturen. Dit bedrijf weer sterk en leidend maken is en blijft het belangrijkste doel en daar kunnen we nu al onze energie aan besteden.

Hoe manifesteert de synergie zich met de Mediahuis-operatie in Nederland en België?

Mediahuis is een netwerkorganisatie waarbij de verschillende onderdelen van elkaar leren en kennis uitwisselen, bijvoorbeeld op het gebied van online advertising. We realiseren synergievoordelen door samen drukwerk, papier, inkt en platen in te kopen en ICT-contracten gezamenlijk af te sluiten. We werken onder andere aan de selectie en implementatie van één abonnementsysteem en één geïntegreerd inkoopsysteem voor de hele groep. Ook brengen we waar mogelijk ondersteunende handelingen binnen de groep samen zoals de salarisadministratie.

Wat zijn de ambities van TMG?

Onze ambitie is om goede, onafhankelijke journalistiek te brengen, uitgedragen door onze sterke merken met leidende posities in hun markten. Dat vormt de kracht van TMG: in woord en beeld. We zetten in op de sterke merken en hebben het merk De Telegraaf weer op de eerste plaats gezet. Ook sturen we bij in de commerciële organisatie richting adverteerders en onze lezers.

In de afgelopen jaren zijn de advertentie-en abonnementinkomsten onder druk komen te staan en die moeten weer een stijgende lijn gaan vertonen. Dankzij wijzigingen in de corporate structuur van TMG werken we nu met een minder complexe en plattere organisatiestructuur. Het is onze doelstelling om zo snel mogelijk een gezond EBITDA-niveau te bereiken, maar er is meer dan dat. TMG heeft een roerige periode achter de rug en dat is voor de medewerkers niet altijd makkelijk geweest. We zijn ook op weg naar een nieuw TMG waar samenwerken voorop staat, mensen vertrouwen hebben in hun eigen kunnen en trots zijn op het bedrijf. Iedereen weet wat zijn of haar rol is en inkomsten en uitgaven worden goed in het oog gehouden. Onze mensen maken immers het verschil en samen met hen bouwen we aan een stevige marktpositie en sterke merken.

Wat is de toekomst van dagbladen?

Meer dan eens wordt beweerd dat print dood is, maar dat is echt flauwekul. De papieren krant is nog steeds belangrijk binnen dit bedrijf. Goede, onafhankelijke journalistiek, uitgedragen door onze sterke merken met leidende posities in hun markten vormen de kracht van TMG. Daar moeten we het van hebben en daar gaan we ons dus ook op richten. Enerzijds verbreden we door ons niet alleen op print, maar ook op online te richten en ons te ontwikkelen in woord én beeld. Anderzijds focussen we op de essentie. Met focus op De Telegraaf die in 2017 een nieuwe website lanceerde en onlangs een vernieuwde Telegraaf-app introduceerde. En focus op de sterkste edities van de regionale kranten waar de nadruk op Noord-Holland komt te liggen en op duiding en achtergronden van het (regionale) nieuws. Wat ons betreft is de krant nog springlevend.

Op welke manier zet TMG in op social, mobile en video?

Onlinevideo en social media zijn de afgelopen twee jaar meer dan verdubbeld in mediabesteding en naar verwachting zet deze verschuiving verder door. Video heeft een enorme opmars gemaakt en video op mobiel wordt steeds belangrijker. TMG zet dan ook vol op deze zaken in. Op het gebied van video heeft TMG met de introductie van Telegraaf VNDG z’n positie als uitgever versterkt: het is een belangrijk wapenfeit in de ontwikkeling van TMG naar woord én beeld. Eind september 2017 lanceerden we een nieuwe website voor De Telegraaf waar video een plek in de kern van het platform kreeg en ook de app van De Telegraaf is onlangs vernieuwd.

De impact en het bereik dat Telegraaf VNDG online samen met De Telegraaf levert, maakt dat TMG in de online wereld stevig op de kaart staat. Onze merken bieden hun content op diverse platformen aan om de gebruiker zo goed mogelijk van dienst te zijn: via de eigen websites maar ook via social media zoals Twitter, Facebook en Instagram. En vanzelfsprekend zijn de websites van onze merken responsive om altijd en overal de beste gebruikerservaring te kunnen bieden.

Wat biedt TMG adverteerders?

TMG is één van de grootste mediabedrijven in Nederland. Goede en onafhankelijke journalistiek, uitgedragen door onze sterke merken met leidende posities in hun markten vormen de kracht van TMG en we blinken uit met content op het gebied van nieuws, sport en entertainment. Met behulp van een proactieve en vraaggerichte salesbenadering bouwen we aan relaties en langetermijnsamenwerkingen in plaats van simpelweg advertenties te verkopen. Dat betekent dat TMG op maat gesneden voorstellen doet die op basis van alle beschikbare data geëvalueerd worden. Op die manier wordt het behaalde resultaat voor adverteerders en mediabureaus inzichtelijk en kan bovendien tijdens campagnes nog worden bijgestuurd. Daardoor kunnen we voor onze adverteerders echt een mediapartner met impact zijn.

www.tmg.nl
www.mediahuis.be

Dit interview verscheen eerder in het Cross Media Jaarboek 2018.

 

DeMedia100 wordt gesponsord door


 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie