[Interview] Marieke ’t Hart over VROUW
08-11-2016 13:40:00 Door: Katja Brokke | Hits: 4778 | Tags:

VROUW heeft de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Het merk is uitgegroeid van Telegraaf-bijlage naar een multimediaal merk met wekelijks tijdschrift, een glossy, website en eigen pagina in de krant. We spreken met hoofdredacteur Marieke ’t Hart over de snelle groei en merkstrategie.  

Wanneer werd duidelijk dat er iets moest gebeuren bij VROUW Magazine?

De pagina VROUW in de Telegraaf bestaat al tientallen jaren. Die werd zo goed gewaardeerd dat de toenmalige hoofdredactie en directie van de Telegraaf besloten dat er een wekelijks magazine voor vrouwen bij de krant zou worden gevoegd. Er is toen een redactie enthousiast mee aan de gang gegaan en in 2007 was VROUW Magazine een feit. Volgend jaar vieren we het tienjarig jubileum. Maar we zijn al heel snel begonnen met het uitbouwen van het merk. Er kwam na een jaar een channel onder de website van de Telegraaf zelf. In 2011 brachten we onze eerste VROUW Glossy uit. Deze ligt nu zes keer per jaar in de winkels. En sinds februari van dit jaar heeft vrouw een nieuwe website, www.vrouw.nl. Het grote verschil tussen 2007 en nu is natuurlijk de omslag van print naar digitaal. Hoewel wij nog heel veel doen in print, ligt de focus meer en meer op online. Zo speelt video een steeds grotere rol en is ons motto: mobile first. Daarin spelen we in op de behoefte van de consument.

Welke rol heb jij gespeeld in de transformatie van het merk?

Ik heb – samen met uitgever Klaar Bavinck – ervoor gezorgd dat het VROUW-gevoel steeds overeind is gebleven. Hoe je ook bij ons terecht komt - via social, via mobile, desktop of doordat je het magazine of de glossy leest - de toon waarop wij onze lezeressen aanspreken is altijd hetzelfde. Ook qua look en feel is dit het geval. Alle devices sluiten naadloos op elkaar aan, het moet kloppen, zowel in tekst als in beeld. Maar zonder ons fantastische online team en de developers was het nooit gelukt. 

Vertel eens over de verschillende verschijningsvormen en waar ze voor staan…

Op de website vind je 24/7 het allerlaatste vrouwennieuws. Iedere ochtend beginnen wij heel vroeg met vergaderen over de vraag: waar gaat het bij de koffieautomaat over vandaag? En hoe kunnen wij onze eigen draai hieraan geven? Dit alles wordt aangevuld met meningen van ons opiniepanel. Je kunt altijd met ons meediscussiëren zodat de interactie met onze bezoekers groot is. Daarnaast kun je er ook ontspanning vinden via bijvoorbeeld onze feuilletons. De pagina VROUW in de krant is natuurlijk een onlosmakelijk onderdeel van de Telegraaf. Op maandag en woensdag lees je er de achtergronden van het actuele vrouwennieuws, aangevuld met onze columnisten Jeffrey Wijnberg en Catherine Keijl. Het magazine VROUW zit iedere zaterdag bij de Telegraaf. Dat is een echt vrouwenblad met reportages, mode, beauty en recepten. Een mix van infotainment en entertainment. De glossy biedt dat ook, maar dan nét wat rijker. Dat is heerlijke mix van verhalen met een lach en een traan. Daar ben je echt úren mee zoet. 

Merkte je dat adverteerders meteen meer interesse hadden, of zat dat altijd wel goed?

We hebben nooit te klagen gehad over advertenties, maar je ziet dat iedere verschijningsvorm andere adverteerders trekt. Zo hebben we in de glossy adverteerders die echt voor de luxe omgeving kiezen. Je ziet wel steeds meer de verschuiving van print naar online, maar vooral ook voor de combinatie. Neem bijvoorbeeld Lidl: we plaatsen recepten van ze in VROUW Magazine en online kun je met behulp van een filmpje van Ramon Beuk zien hoe je die klaarmaakt. 

Je hebt de opkomst van branded content meegemaakt. Ging die integratie bij VROUW zonder slag of stoot, of hield ook jij, net als veel collega’s, lang vast aan redactionele onafhankelijkheid? 

Branded content is niet nieuw: we maken al vanaf het prille begin content in samenwerking met adverteerders. Ik ben daar ook helemaal niet vies van, zolang het voor de lezer maar duidelijk is wie de afzender is. Het kan ook een verrijking zijn voor je lezer of bezoeker. Het is toch hartstikke leuk om een filmpje van Ramon Beuk op je website te hebben? Ik heb daar echt nooit problemen mee gehad. Maar nogmaals: je moet de lezer niet in verwarring brengen. Ik ben wel eens gevraagd om met mijn kinderen in een advertorial te figureren. Dat zou ik dus nooit doen. 

Wat staat er in de strategie die jullie met VROUW volgen? Wat zijn de toekomstplannen?

We willen het merk VROUW nog verder uitbouwen en optimaliseren. Daarbij denken we allereerst aan onze vrouw.nl, dat we nog groter en beter willen maken dan het nu is. In een medialandschap waarin digitaal synoniem is voor gratis willen we toch ook proberen om met content die aansluit bij de behoeften van onze lezers daadwerkelijk geld te verdienen. Gebruikers willen best betalen, als je maar inhoudelijk goede content aanbiedt die aansluit bij hun behoeften. Ook zijn we aan het kijken welke rol VROUW binnen Telegraaf Vandaag voor rol gaat spelen. Daarnaast zijn we natuurlijk bezig met het organiseren van ons jubileum. Tien jaar VROUW! Dat wordt een groot feest. 

Vrouw.nl is als merkinnovatie genomineerd voor een Mercur. Gefeliciteerd! Wat doet dat met jou?

Daar ben ik natuurlijk razend trots op. Het is heel belangrijk dat je als merk blijft innoveren. We hebben nu een bereik van 2,1 miljoen unieke bezoekers per maand met vrouw.nl, maar dat betekent niet dat we nu achterover kunnen gaan leunen. We willen die bezoekers zo prikkelen, zodat ze voortdurend blijven komen.

Wat is het laatste nieuws?

Dat we volgend jaar met maar liefst vier challenges komen waar onze lezeressen aan mee kunnen doen. Afgelopen jaar hebben we twee succesvolle challenges georganiseerd: afvallen én stappen tellen met VROUW. Volgend jaar worden dat er dus vier. We richten ons echt op het gesprek tussen vrouwen, waar ze zich mee bezighouden en met de challenges gaan we nog een stap verder door ze op bepaalde onderwerpen ze ook handvatten te gaan bieden waarmee ze echt verandering kunnen aanbrengen in hun leven. Daarnaast hebben we een WhatsApp Service ingevoerd. Via WhatsApp kunnen onze lezeressen een berichtje krijgen wanneer een nieuwe aflevering van het Dagboek van een Minnares online komt. Binnen een week hadden we meer dan duizend aanmeldingen. Op die manier ga je heel anders om met de term exclusieve content en vorm je doelbewust een community van lezers die geïnteresseerd zijn in een specifiek format. Zo leren we onze lezeressen steeds beter kennen en kunnen we de content meer en meer op haar wensen en behoeften aanpassen. 

www.vrouw.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie