[Startups] Mariska van Bohemen over dime
01-02-2016 13:15:00 Door: | Hits: 6643 | Tags:

In de aanloop naar het Cross Media Congres doet het Nederlands MediaNetwerk een serie interviews met Startups. Vandaag spreken we Mariska van Bohemen, mede-oprichter van dime.

Wat is dime? 

Wij willen ethische datahandel introduceren in Nederland. Voor mensen die gebruik maken van internetdiensten is inzicht en controle hebben in hun persoonlijke data een stukje bewustwording krijgen in het eigen online gedrag. Daarnaast willen zij hun data voor een eerlijke prijs verkopen aan organisaties en zelf kiezen welke data zij delen. Organisaties ervaren veel kritiek op het kopen en gebruiken van data. Wij willen deze kritiek omzetten naar meerwaarde door organisaties eerlijk verkregen data te bieden. Samen werken wij aan een transparante vorm van datahandel.

Waarom ben je dime begonnen? 

Samen met klasgenoten van de opleiding Media en Informatie (deeltijd) aan de Hogeschool van Amsterdam zagen wij een gat in de markt voor fairtrade data. Hier zijn wij op ingedoken door een privacy verantwoord initiatief neer te zetten. Er is een behoefte in de markt bij zowel de consument, die controle wilt over zijn data, als bij de bedrijven, die op zoek zijn naar eerlijk verkregen data.

Hoe en waar is dime gevestigd? 

Wij werken vanuit verschillende locaties in Amsterdam. Dit doen wij, omdat wij ons dicht bij de doelgroep willen bevinden. Daarnaast investeren wij ons geld liever in de ontwikkeling van het platform, dan in kantoorruimte.

Van wie is dime?

Dime is opgericht door Aarnout Mettes, Martijn van Moock en mijzelf.

Hoe is dime gefinancierd?

In 2014 zijn wij gestart met een crowdfunding om de bèta versie van ons platform te kunnen realiseren. Dit heeft een succesvol resultaat opgeleverd.

Wie zijn jullie klanten?

Onze klanten zijn jonge progressieve organisaties die samen met ons de wereld van datahandel eerlijker willen maken. Zij willen gebruik maken van data om hun doelstellingen te bereiken en vinden privacy belangrijk. 

Wat kan dime dat andere bedrijven/organisaties niet kunnen?

Dime kan data uit verschillende internetdiensten combineren waaruit een sterk profiel wordt opgemaakt. Doordat de data uit verschillende bronnen komt, wordt deze beter geverifieerd waardoor organisaties accurater en meer waarheidsgetrouw kunnen targetten. Daarnaast is de data ook nog met expliciete toestemming van de consument verkregen én verdienen zij geld bij het delen hiervan.

Wat heeft dime nodig om te kunnen groeien?

Een maatschappij die open staat voor veranderingen en die hieraan bij wil dragen.

Wat gaat dime in 2016 neerzetten?

In maart lanceren wij met trots onze volledige site, waar je je kunt aanmelden met je Facebook-, Instagram- en/of LinkedIn-profiel en waar organisaties specifieke data kunnen aanschaffen. Hoe meer consumenten en organisaties zich aanmelden, hoe aantrekkelijker het wordt voor beide partijen.

Wat zijn de ambities van dime?

Wij willen alle organisaties in Nederland en later Europa, kunnen voorzien van eerlijk verkregen data en op deze manier ervoor zorgen dat de consument controle krijgt over zijn persoonlijke data én hiermee geld kan verdienen.

www.dataisme.com

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres op 20 april in het Compagnietheater in Amsterdam.

Volg Dutch Startup Awards op Twitter: @NLStartupAwards
Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Network

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

 

Eerder publiceerden wij in deze serie:

Edwin van Rooyen over Echte Voetballers
Stijn Vercauteren over Marketing for Good
Piet-Wim Klaver over Knibble
Piet-Hein Boekel over LegalMatters.com
Michel op 't Landt over Bundle
Wybo Wijnbergen over WeWork
Willem van Lynden over MediaMaze
Ronald Wassenaar over Video Media Group

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `