[Interview] Marjolein Groen over de creatieve arbeidsmarkt
19-10-2016 11:24:00 Door: Katja Brokke | Hits: 7651 | Tags:

SEMpeople is een recruitmentbureau dat werkzoekenden en bedrijven in de creatieve sector met elkaar in contact brengt. We spreken met mede-eigenaar Marjolein Groen over haar bedrijf, de veranderde arbeidsmarkt en millennials. 

Hallo Marjolein, hoe gaat het met je?

Leuk dat je het vraagt, het gaat erg goed met me! SEMpeople bestaat namelijk 2 jaar en dat is wel een feestje waard. Het voelt alsof we aan de vooravond staan van grote veranderingen binnen SEMpeople, maar ook daarbuiten zowel op het gebied van recruitment als economisch gezien. De arbeidsmarkt trekt weer aan en dat zie je ook terug in de goede resultaten die we hebben geboekt met ons bureau afgelopen tijd.
 
Waarom heb je samen met Gitte Bosma SEMpeople opgericht?

In 2014 zijn Gitte en ik met elkaar in contact gekomen omdat we beiden de behoefte hadden en nog steeds hebben om een kwalitatief, kleinschalig recruitmentbureau op te richten in de creatieve branche, specifiek gericht op iedereen met ambities in online marketing en sales. Onze ervaring en talenten zijn complementair dus een samenwerking lag al snel voor de hand. Bovendien hebben wij allebei meer dan 10 jaar ervaring met het bemiddelen van functies bij startups tot aan gevestigde organisaties binnen ons werkveld.
 
Welke rol heeft SEMpeople?

SEMpeople is een recruitmentbureau gericht op iedereen met ambities in (online) marketing & sales. Dat kunnen zowel kandidaten zijn die op zoek zijn naar uitdagende vacatures, bedrijven die op zoek zijn naar talent en personen met een visie in de (online) recruitment binnen de creatieve branche. SEMpeople maakt gebruik van de tooling van nu in combinatie met een sterk eigen netwerk. Belangrijk detail is dat wij werken vanuit het no cure, no pay principe. Daarnaast willen wij ons met SEMpeople profileren als specialist in recruitment waar je naast het invullen van vacatures terecht kunt voor advies in hoe je sollicitatiegesprekken kunt voeren. We begeleiden regelmatig gesprekken bij de opdrachtgever op kantoor. Daarnaast kunnen wij kandidaten loopbaanadvies beiden, helpen wij bij het updaten van hun cv (check onze Pinterestpagina) en geven wij tips hoe je je zelf (online) kan profileren. 
 
De creatieve sector is een breed begrip. Waarop richten jullie je?

De definitie van creatief is inderdaad omvangrijk. Bij SEMpeople vind je uitsluitend vacatures in de creatieve sector. Bij opdrachtgevers zoals internet- en reclamebureaus maar ook bij onder meer (online) media-, retail- en modebedrijven binnen Nederland. Van een e-commercemanager bij een specialist in refurbishment (Leapp) tot een marketingmanager bij een muziektelevisiezender (XITE) of een Community Manager bij een evenementenorganisatie (Le Champion).

Functies in de media, mode, reclame, (online) marketing, communicatie, internet zijn mooie vacatures, maar wat het vooral zo bijzonder maakt is dat er met enorm veel passie wordt gewerkt en daar krijg je energie van. In de creatieve sector is het voor onze opdrachtgevers van groot belang dat zij mensen vinden die achter hun product en de organisatie staan. Wij bemiddelen kandidaten niet alleen omdat ze passie hebben voor het vak, maar ook juist omdat ze passie hebben voor het product en de organisatie. 

Wat is de vraag vanuit bedrijven en is die de afgelopen jaren veranderd?

Het aantrekken van voldoende kwalitatieve talenten, daar gaat het tegenwoordig om in recruitment. Zowel op de korte als op de lange termijn. Door technologische ontwikkelingen, zoals de opkomst van internet en smartphones, is het recruitmentvak aan het veranderen. Om de beste talenten aan te kunnen trekken, zowel actief werkzoekenden als de latente groep, moeten we ons als recruitmentbureau blijven ontwikkelen. Ook wij zijn continue in beweging. Als recruiter ben je eigenlijk ook een beetje marketeer. Het is bijvoorbeeld van belang om tijd te besteden aan het schrijven van een vacaturetekst. Een vacaturetekst is content en deze content verhoogt de conversie naar je website. Content is cruciaal, ook in recruitment.
 
Vanuit de opdrachtgever zie je dat men steeds vaker werkt met inhouse recruiters en deze werken steeds vaker samen met de afdeling marketing. Zoals in het opzetten van een werkenbij-website, het ontwikkelen van online recruitment-campagnes en het schrijven van vacatureteksten. Dit ter versterking van het employer branding waarbij de kandidaatervaring centraal staat. Door deze ontwikkeling komt juist de toegevoegde waarde van een recruitmentbureau naar voren. Er zal altijd een schaarste zijn aan bepaalde talenten en vakspecialisten. Bijvoorbeeld ervaren e-commercemanagers, growt hackers maar ook conversiespecialisten zijn functies die nog geen 10 jaar bestaan. Onze USP als recruitmentbureau is specialisme. Recruitment is vooral effectief als je binnen een niche werkt en onze niche is online marketing en sales in de creatieve sector. 
 
Jullie zullen veel te maken hebben met de leeftijdsgroep 20-35. Is het echt zo erg gesteld met millennials als wordt beweerd?

Nee, dat valt wel mee. De millennials, ook wel generatie Y genoemd, hechten niet zoveel aan vastigheid, geld en geven meer om idealisme. Het schijnt dat nu deze generatie zelf ouder begint te worden, ze helemaal niet zo anders zijn dan de rest. Dat is ook de ervaring die wij hebben met de millennials. Behalve dat men meer keuzemogelijkheden heeft dan 20 jaar geleden en daardoor last heeft van keuzestress. Er zijn volgens onderzoekers verschillen in waar de millennials naar streven in hun loopbaan, maar die zijn niet toe te schrijven aan de generatie waartoe zij behoren, maar aan de levensfase waar ze zich in bevinden. Dus naarmate je ouder wordt, worden je carrièrewensen ook anders, wellicht traditioneler? Deze tendens zien wij absoluut terug in de gesprekken die wij hebben met millennials over hun loopbaan.
 
Nog tips voor creatieve werklozen?

Het is belangrijk om een plan van aanpak te maken. Ga doelgericht te werk. Hoe kom je aan een baan in de creatieve sector? Dat werkt vaak beter dan terugkijken en opsommen wat je eraan gedaan hebt. Volg relevante opleidingen, wees selectief in het kiezen van je stageplek. Zorg dat je veel over een bedrijf te weten komt, zet je netwerk in en kijk of er mensen zijn die je iets over het bedrijf kunnen vertellen. Maar ook je cv moet overeenkomen met wie je bent en wat je kan. Wees realistisch en neem de tijd. Ook via een omweg kun je uiteindelijk in de creatieve sector werken.
 
Wat is het laatste nieuws?

Wegens groei heeft SEMpeople sinds kort een marketingexpert aangetrokken. Zij zal zich komende tijd bezighouden met de socialmedia-activiteiten zodat SEMpeople haar online naamsbekendheid kan uitbreiden.

www.sempeople.nl

 

Lees ook:

SEMpeople nieuw bureau voor online marketing, e-commerce en sales vacatures
Samenwerking Nederlands MediaNetwerk en SEMpeople

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie