[Interview] Marlene Wickel: Mediabureaus en adverteerders nemen bioscoopreclame vaker mee in hun plannen
23-02-2016 14:01:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 3269 | Tags:

Bioscoopreclame zit in de lift en wordt tegelijkertijd maar weinig belicht. Hoog tijd dus voor een interview met Marlene Wickel, Managing Director van Jean Mineur Mediavision, de grootste bioscoopreclame-exploitant van Nederland.

Dag Marlene, hoe gaat het met bioscoopreclame in Nederland? Hoe hebben de volumes zich de afgelopen jaren ontwikkeld?

Het gaat heel goed met bioscoopreclame. In 2015 is de netto omzet van bioscoopreclame met ruim 30 procent toegenomen. Sinds 2013 zet de stijgende lijn in omzet en volume zich voort.

De toename van het bioscoopbezoek, de aandacht voor bioscoop en film in de media en het fantastische filmaanbod zijn goed voor het medium. Mediabureaus en adverteerders nemen bioscoopreclame ook vaker mee in hun plannen.

Afgelopen jaar hebben we nieuwe bioscoop adverteerders aan ons kunnen binden en zijn er campagnes met aanzienlijk grotere budgetten dan voorheen ingezet.

Technologie – en met name digitalisering – gaat razendsnel. Wat is de invloed daarvan op bioscoopreclame? Kun je als exploitant adverteerders steeds meer bieden?

Sinds de volledige digitalisering in Nederland 2012 is het filmaanbod gegroeid en verder gedifferentieerd. Dankzij deze ontwikkelingen is het voor bioscopen ook mogelijk om live opera’s, sportwedstrijden, concerten, etc. te vertonen. Voor bioscoopreclame betekent dat kortere deadlines voor het aanleveren van materiaal, meer flexibiliteit en mogelijkheden voor tailor made inzet van campagnes en concepten voor live experiences en activatie. Wij kunnen adverteerders steeds meer combinatiepakketten aanbieden die aansluiten bij hun overige media-activiteiten.

Wat voor soort adverteerders stappen in bioscoopreclame?

Dat is heel divers en breed. Van regionale adverteerders, zoals bijvoorbeeld hogescholen die hun open dagen onder de aandacht van toekomstige studenten willen brengen tot internationale merken die hun thema campagnes in de bioscoop inzetten.

Maar ook dienstverleners en banken, zoals Rabobank, FMCG merken als SPA en retailers die graag in hun footprint willen adverteren.

De automotive branche heeft bioscoopreclame ook ontdekt. De prachtig gemaakte vaak langere versies van hun imago commercials lenen zich uitstekend voor het grote doek.

Wat heeft bioscoopreclame aan adverteerders te bieden?

Het grote witte doek en de impact daarvan is uniek voor het medium. Bioscoopreclame biedt adverteerders de mogelijkheid om hun boodschap onder de aandacht te brengen van een breed scala aan doelgroepen. Van de via andere media moeilijk te bereiken jongeren, en boodschappendoeners die met hun kinderen familiefilms bezoeken tot 55 plussers die vaker een film in een arthouse bioscoop gaan zien.

De vele pakketten die wij bieden variëren van een inzet waarbij alle bioscoopbezoekers in een bepaalde periode worden bereikt, tot de inzet bij bepaalde filmtitels, genre of periode. Naast doekreclame bieden wij ook online, non spot, activatie en live experience mogelijkheden in de bioscopen aan. Online advertising op de (mobiele) websites van verschillende bioscoopexploitanten wordt ook steeds vaker ingezet, al dan niet in combinatie met doekreclame.

Hoe zie jij bioscoopreclame de komende 5 jaar ontwikkelen?

De markt voor bioscoopreclame zal zeker groeien. De komende 5 jaar zal mede door de opening van nieuwe state of the art bioscopen het bioscoopbezoek verder toenemen. Een avondje naar de film zal steeds meer een beleving worden. Bioscoopreclame zal nog sterker een onderdeel van die beleving worden. We zullen steeds vaker totaalconcepten aan adverteerders en merken gaan aanbieden waarin doekreclame, activatie, online en experience geïntegreerd zijn.

Hoe verhoudt Jean Mineur Mediavision zich tot andere spelers op gebied van bioscoopreclame? Wat kunnen of hebben jullie wat andere partijen niet hebben of kunnen?

Met een sterk landelijk netwerk, exclusiviteit in de 4 grote steden en met een marktaandeel van 77 tot 80% van het totale bioscoopbezoek is Jean Mineur Mediavision marktleider. Alle nieuwbouw (multiplex) bioscopen die de afgelopen jaren geopend zijn en die dit jaar geopend worden zitten exclusief in ons netwerk. Evenals de Top 10 van best bezochte bioscopen in Nederland.

Naast onze 15 jaar ervaring in en expertise van de bioscoop- en filmbranche bieden wij adverteerders en mediabureaus de mogelijkheid om deel te nemen aan ons effectiviteitsonderzoek bioscoopreclame.

Dit onderzoek dat door onderzoeksbureau DVJI wordt uitgevoerd is vorig jaar van start gegaan met 6 metingen, dit jaar zullen dat 10 metingen zijn. De eerste resultaten zijn veelbelovend.

Wat is het laatste nieuws?

Op zondag 28 februari worden in Los Angeles voor de 88ste keer de Oscars uitgereikt. Ook dit jaar heeft Jean Mineur Mediavision weer een eigen Oscartoto samengesteld waar iedereen aan kan deelnemen en kans maakt op mooie prijzen en eeuwige roem.

Vanaf maandag 8 februari staat deze Oscartoto live op www.bioscoopreclame.nl of www.jeanmineurmediavision.nl


Dit interview werd eerder gepubliceerd op het blog van Initiative.

 

www.initiative.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie