[Interview] Marlene Wickel over Jean Mineur Mediavision en bioscoopreclame
03-11-2015 15:53:00 Door: | Hits: 4414 | Tags:

Uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2015 van Nielsen blijkt dat ondanks het economisch herstel de netto mediabestedingen in Nederland in de eerste helft van 2015 licht zijn gedaald met 0,9% tot 1,78 miljard euro. Daarentegen vond er een grote groei van meer dan 50% plaats bij bioscopen. Wij spreken Marlene Wickel, Managing Director van Jean Mineur Mediavision, en vragen haar waarom.

Dag Marlene, kun je jezelf en Jean Mineur Mediavision introduceren: Wie zijn jullie en wat doen jullie?

Wij zijn bioscoopreclame-exploitant en al bijna 15 jaar actief op de Nederlandse markt. We verkopen bioscoopreclame in de ruimste zin van het woord. Van commercials op het witte doek, live commercials in de zalen, non-spot activiteiten in de foyers en toiletreclame tot online advertising op de websites van onze bioscoopexploitanten. Ik mag als Managing Director al bijna 15 jaar met veel plezier het team bij Jean Mineur Mediavision aansturen.

Leg ons uit hoe de branche van bioscoopreclame werkt!

Jean Mineur Mediavision heeft het exclusieve recht van een groot aantal bioscoopketens en kleinere onafhankelijke bioscopen - onder andere Pathé, Kinepolis en de Filmhallen - om alle mogelijke advertentieruimte in de bioscopen te exploiteren. Dit bieden wij in diverse pakketten zoals Global Vision, Art Vision, Family Vision, FilmFollow en Top 15 steden, en we bieden tailor made proposities aan media- en reclamebureaus en adverteerders aan. 

Wij dragen ook zorg voor het gehele technische traject en de omzetting naar bioscoop specificaties en leveren kant-en-klaar digitale reclamereels bij de bioscopen aan.

Waarin verschilt deze branche van andere vormen van advertising?

De impact en effect van het grote witte doek en de beleving van loepzuiver beeld en technisch hoogstaand geluid is met geen enkel ander medium te vergelijken. Of zoals reclamelegende John Hegarty over de impact van het medium bioscoop zegt: "The biggest fucking screen in the world!"

Waar dagbladen en print het zwaar te verduren hebben, zien internet, out of home en bioscoopreclame de mediabestedingen stijgen. Welke ontwikkelingen liggen hieraan ten grondslag?

Sinds de zomer van 2012 zijn alle Nederlandse bioscopen volledig gedigitaliseerd. Daardoor is enerzijds het filmaanbod gegroeid en verder gedifferentieerd. Anderzijds is het dankzij deze ontwikkelingen voor bioscopen ook mogelijk om live opera’s, sportwedstrijden of videogamewedstrijden te streamen. 

De laatste jaren zijn er meerdere nieuwe multiplex bioscopen geopend die uitgerust zijn met state of the art beeld-en geluidtechniek en enorme doeken. Bijvoorbeeld de vorig jaar geopende JT bioscopen in Hilversum en Eindhoven die uitgerust zijn met Dolby Cinema techniek, een complete filmbeleving die spectaculair beeld combineert met realistisch geluid en een uniek design. Half oktober is de gloednieuwe Pathé Arnhem met het grootste IMAX doek van Nederland en IMAX Next Generation Digital Sound geopend. 

Het bioscoopbezoek is de afgelopen jaren mede door deze ontwikkelingen structureel toegenomen. In combinatie met het fantastische filmaanbod van met name ook dit jaar is bioscoop een interessant medium waar veel adverteerders niet om heen kunnen.

Maar de grote vraag is wel: Waarom was er zo’n enorme stijging in bioscoopreclame afgelopen half jaar?

In het eerste halfjaar van 2014 kenden we een moeilijke begin, in 2015 zijn wij daarentegen zeer voortvarend gestart. De netto omzet doekreclame is bijna 53% hoger dan in het eerste halfjaar 2014 en 8% hoger dan in het eerste halfjaar van 2013. In 2014 lag de nadruk volledig op het 4e kwartaal en dit jaar gaat het over het gehele jaar goed. Maar ook heel belangrijk, we hebben een gedreven en enthousiast salesteam. Tenslotte is 2015 ook een topjaar wat betreft het filmaanbod.

Het bioscoopbezoek zit vanaf begin dit jaar aanzienlijk in de lift. Het begon in januari met Gooische Vrouwen 2, gevolgd door het zeeheldenepos over Michiel de Ruyter en vervolgens Fifty Shades of Grey, de verfilming van de erotische bestseller.

In het 2e kwartaal was Fast & Furious 7 de favoriet, vervolgens namen Jurrasic World en The Minions het stokje over. The Minions hebben in 18 weken 1.595.231 bezoekers gehaald.

De documentaire Amy over het veelbewogen jonge leven van Amy Winehouse heeft met 182.473 bezoekers ook een record gebroken.

Ten opzichte van 2014 is het landelijke bioscoopbezoek tot heden met 11% gestegen en in het Jean Mineur Mediavision netwerk met 14%.
De 24e James Bond Spectre is vorige week in première gegaan en heeft alle openingsrecords verbroken. The Hunger Games: Mockingjay-Part 2 en Star Wars: Episode VII- The Force Awakenens gaan vanaf 18 november en 16 december van start. Mede door deze blockbusters zullen er nog meer bezoekersrecords worden gebroken.

Waarom zien adverteerders nu hun kans schoon in bioscoopreclame?

De verschillende pakketten en doelgroepdifferentiatie die wij aanbieden, geven adverteerders de mogelijkheid om gericht te communiceren met bioscoopbezoekers die bewust hebben gekozen voor een avond uit en open staan voor hun boodschap.

Wat is het laatste nieuws bij Jean Mineur Mediavision?

We zijn dit jaar gestart met een nieuw onderzoek naar de effectiviteit van bioscoopreclame in samenwerking met DVJI. De eerste resultaten zijn veelbelovend!

www.jeanmineurmediavision.nl

Lees ook: [Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2015 Nielsen] Mediabestedingen gedaald in eerste helft 2015 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie