[Interview] Martha Riemsma (Tubantia): In het publieke debat ontbrak alle nuance
20-11-2018 09:53:00 Door: Katja Brokke | Hits: 19711 | Tags:

Martha Riemsma is als hoofdredacteur van De Twentsche Courant Tubantia dagelijks met het nieuws om haar heen bezig. Onverwacht werd ze begin 2018 zelf onderwerp van het nieuws, toen journalist Britt van Uem in het programma Wat verdien je? haar onvrede uitte over haar vergoeding bij de regionale krant. Wij spreken Martha Riemsma over die periode en de (maatschappelijke) waarde van haar Tubantia.

Waarvoor staat Tubantia?

Wij zijn dé nieuwsmakers in Twente en de Achterhoek. Als je wilt weten wat hier speelt, moet je bij ons zijn. We kennen de regio als geen ander; juichen mee als het kan en zijn kritisch als het moet. Tubantia staat voor onafhankelijk journalistiek midden in samenleving, betrokken, trots en transparant met hart voor de regio en oog voor de wereld.

Hoe zorg je ervoor dat je relevant blijft voor de lezer en het niet aflegt tegen gratis nieuwsbronnen?

Relevant zijn, betekent dat je betekenis hebt voor je lezers. Dat je elke dag iets van waarde brengt. En dat ervaren onze lezers op verschillende manieren. Heel praktisch: volg je ons, dan weet je wat er speelt, dichtbij in de regio, maar ook in de rest van de wereld.

Volg je ons, dan weet je wat er speelt

Ik hoor vaak dat mensen de krant willen lezen, omdat ze anders het gevoel hebben dat ze teveel missen van wat hier speelt. En niet onbelangrijk in deze tijd: wat van ons komt, komt uit een bekende, betrouwbare bron. Daarnaast hebben heel veel lezers al een jarenlange relatie met ons en zijn wij onderdeel van een vast ritueel op de dag. De krant - en ook steeds meer de app - hoort bij het ontbijt aan de keukentafel en geeft een moment van rust op de dag. Daar kan een gratis, snelle nieuwsbron niet tegenop.

Welke mogelijkheden zijn er voor commerciële partijen?

Tubantia is een dominant merk in Twente en de Achterhoek, zowel digitaal als met de krant bereiken we dagelijks meer dan 300.000 mensen in onze regio. Commerciële partijen kunnen op alle mogelijke manieren meeliften op dat bereik. Door te adverteren in de krant of op onze site, maar ook door een mediapartnership aan te gaan waarbij onze salesafdeling alles uit de kast haalt om ons betrokken publiek te betrekken bij het merk of aanbod van de adverteerder. Overigens richten we ons met de redactie voor 100 procent op de journalistieke inhoud.

Hoe ervaarde je het om zelf onderdeel van het nieuws te zijn naar aanleiding van de gehanteerde tarieven voor freelancers?

Pittig en leerzaam, zeker omdat het frame dat gebruikt werd voor dat nieuws zo afweek van de werkelijkheid. Dan merk je hoe lastig zo’n frame te weerleggen is. De aanleiding was een tv-programma van Astrid Joosten waarin een freelancer die voor ons werkte haar onvrede uitte over de wijze waarop wij met freelancers om zouden gaan en hoe we betalen. Dat was een complete verrassing: de betreffende freelancer heb ik nooit gesproken over haar onvrede. Dat vond ik heel jammer, want ik zag hoe het haar raakte en dat hadden we dat gewoon van mens tot mens met elkaar kunnen bespreken, zoals je dat normaal gesproken doet als je problemen met elkaar ervaart.
In het publieke debat dat volgde, ontbrak vervolgens alle nuance en dan kun je alleen nog maar reageren. Daarbij heb ik geprobeerd ieders positie te respecteren; die van onze freelancers, onze vaste collega’s op de redactie, de Persgroep als beleidsbepaler als het gaat om ons freelancebeleid, de rol van de NVJ… Je kunt dan eigenlijk maar een ding doen en dat is trouw zijn aan je eigen standpunt en proberen dat zo goed mogelijk te verwoorden, waarbij ik weet dat er elke dag tientallen freelancers - we werken met ruim honderd - met veel plezier en tot hun en onze tevredenheid voor ons werken. Voor verschillende tarieven overigens, passend bij het werk dat we van ze vragen.

De betreffende freelancer heb ik nooit gesproken over haar onvrede

Waar ik persoonlijk veel moeite mee had, was dat deze kwestie gebruikt werd om de slechte staat van de regionale journalistiek te illustreren. Terwijl, we zijn hier elke dag volop in beweging. We innoveren, we bereiken meer mensen dan ooit en we doen er alles aan om de regionale journalistiek het nieuwe tijdperk in te loodsen. Dat er dan zo’n negatief beeld ontstaat, vond ik heel pijnlijk voor alle collega’s (vast en freelance) die zich daar elke dag met hart en ziel voor inzetten. Het maakt maar weer eens duidelijk hoe belangrijk het is dat we zelf absoluut altijd de verantwoordelijkheid moeten nemen ons journalistieke werk met een open vizier te blijven doen, met oog voor nuances en context.

Wat zijn volgens jou de tarieven waarvoor freelancers moeten kunnen werken?

We hebben heel uiteenlopende tarieven waardoor we per klus de freelancers in kunnen zetten die we nodig hebben, met ieder zijn of haar eigen kwaliteiten. Dat varieert van lokale correspondenten die lokaal het nieuws volgen, tot columnisten of freelancers met bepaalde specialismen. We hebben 80 FTE in vaste dienst en we kunnen dus heel veel zelf doen. Onderzoekswerk, ingewikkelde dossiers, gemeenteraden… Dat doen we zelf. We zetten freelancers in waar ze echt een aanvulling zijn en daar kunnen we dan ook een fatsoenlijk tarief voor bieden.
Een basistarief voor relatief eenvoudige opdrachten voor onze lokale edities met een relatief klein publiek, dat zijn inderdaad klussen waar je gemiddeld inderdaad wat korter mee bezig bent. En een hoger tarief voor verhalen die voor onze hele oplage geschreven worden en waar gewoon meer werk in zit. Hoe dan ook zullen onze freelancers altijd meerdere opdrachtgevers moeten hebben, zoals elke ondernemer.  

Heb je de ambitie om in de toekomst voor een landelijke titel te werken?

Ik ben als een vis in het water bij Tubantia. Ik hou van regionale journalistiek. Het staat zo fijn dichtbij mensen; het meeste van wat wij schrijven raakt de mensen die hier wonen direct. Het is heerlijk om elke dag te discussiëren over onderwerpen die hier belangrijk zijn en te kijken hoe we de verhalen die er toe doen zo goed mogelijk over de bühne brengen. Of dat nou met een verhaal in de krant is, of met een goed gemaakte video of mooie online productie.

Tubantia is een hongerig monster

We hebben een fantastische redactie met gedreven mensen die er elke dag wat van willen maken. En dat moet ook, want de krant en de site zijn hongerige monsters; onverzadigbaar als het gaat om verhalen en nieuws, zeven dagen per week. Dat vraagt elke dag al onze energie en creativiteit - het is zo leuk elke dag aan het roer te mogen staan van zo’n dynamisch iets. Daarbij, we werken hier samen met de lokale omroep, we zijn net verhuisd, zitten in een prachtig pand met een mooie studio, een plek voor debat, radiostudio’s en zijn als opleidingsplek voor mediastudenten een broeinest voor journalistieke innovatie. Daar valt nog zoveel meer uit te halen. Voorlopig ben ik hier nog niet klaar. We zien verder wel wat de toekomst brengt.

Wat is het laatste nieuws?

We zijn erg druk met de liquidatie van vier mannen in Enschede, ongekend in de Nederlandse geschiedenis. Dit is natuurlijk een uitzonderlijk situatie die we tot op de bodem uit willen zoeken. Breder zitten we dicht op het thema Ondermijning, waar de onderwereld zich met de bovenwereld vermengt. In een regio als Twente, dichtbij de grens met Duitsland als afzetmarkt, wordt dat een steeds groter thema waar we voorlopig onze tanden in blijven zetten.

www.tubantia.nl
www.persgroep.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie