[Interview] Taco Zimmerman over Tuvalu Media
20-02-2017 11:01:00 Door: Katja Brokke | Hits: 12071 | Tags:

Met de komst van het Franse productiehuis Newen als aandeelhouder zal televisieproducent Tuvalu Media een meer internationale focus krijgen. We spreken met mede-eigenaar Taco Zimmerman over de veranderingen, de televisiemarkt en de toekomst.

Hallo Taco, vertel eerst eens over Tuvalu Media.

Tuvalu Media is in de zomer van 2006 gestart in een kelder op het Mediapark en is sindsdien eigenlijk onophoudelijk hard gegroeid. Dat gebeurde enerzijds doordat het ons lukte om ieder jaar wel een nieuwe succesformule te bedenken (Babyboom, Ali B Op Volle Toeren, DNA Onbekend, Brugklas, Maestro) en anderzijds omdat we via de acquisitie van Waterland Film en Column Film ook actief werden in speelfilms en dramaseries. Recentelijk kwamen daar Sparkx Media en Age Network (MCN) bij om ook de online wereld van content te voorzien. Samen vormen ze TM Group. We behoren hiermee tot de top 5 van de Nederlandse productiehuizen, maar zijn ook weer niet echt mainstream. Waar mogelijk proberen we met onze programma’s relevant en betekenisvol te zijn. Saaie onderwerpen aantrekkelijk maken en moeilijke onderwerpen toegankelijk. We vinden dat amusement een uitstekend genre is om iets van op te steken. De inhoud staat altijd op voorop. 

Waren jullie op zoek naar een nieuwe investeerder?

Zeker, al geruime tijd waren wij het nadenken over een strategische partner. Een halfjaar geleden hebben wij daarvoor een gespecialiseerd bureau (Nielen Schuman) ingeschakeld en die heeft dat traject begeleid. Erg spannend en uiteindelijk hadden we de luxe om uit verschillende partijen te kiezen. De Fransen bleken de beste papieren te hebben en we hadden - niet onbelangrijk - een enorme klik met ze. Frankrijk is opening up. Ze spreken vloeiend Engels en zijn erg ondernemend. Wij zijn het mooie begin van hun Europese strategie en het is geen straf om af en toe naar Parijs te moeten.

Wat gaat er voor jullie veranderen?

Voor de Nederlandse zenders en omroepen is het fijn dat wij nu uit de omvangrijke formatcatalogus kunnen putten van Newen Distribution. Zowel wat betreft fictie als non-fictie zitten daar interessante dingen in. Verder verheug ik me op de samenwerking met de partners uit het TF1/Newen-netwerk. Creatieve kruisbestuiving en kennis delen, heel waardevol. Last but not least hebben de Fransen een sterke sales force die onze formats wereldwijd zullen gaan distribueren. Dat doen we nu grotendeels zelf en is bijna een dagtaak geworden.

Hoe staat de Franse (productie)markt ervoor?

De Franse tv-markt is redelijk conservatief. Het gemak waarmee we in Nederland programmeren, variëren en nieuwe formats proberen, kennen ze daar niet. Qua vernieuwing kijken ze erg naar succes uit het buitenland. Dat biedt kansen voor ons. Verder zijn aanbieders als Netflix en Amazon in Frankrijk veel minder populair dan in Nederland, waardoor de traditionele tv-aanbieders het nog relatief goed hebben. Nederland is internationaal een gidsland en de nummer 3 qua format-export in de wereld. Het is dan ook niet zo gek dat de Fransen hun pijlen op Nederland richtten.

Wat is er te winnen? Gaan jullie Franse programma’s produceren?

Wij krijgen direct toegang tot de Franse markt en de zendergroep van TF1 in het bijzonder. Ik verwacht dat er binnen afzienbare tijd 1 of 2 ideeën van Tuvalu daar te zien zullen zijn. De productie ter plaatse zal echter ter hand worden genomen door Newen zelf, die daar over een uitstekend productie-apparaat beschikt. 

Hoe staat de (Nederlandse) televisiemarkt er wat jou betreft voor?

"Veranderingen op korte termijn worden overschat en op langere termijn onderschat", roep ik weleens. Er is onmiskenbaar een tendens van jonge kijkers die minder lineair kijken, maar de contentconsumptie neemt hand over hand toe en dat betekent op dit moment gouden tijden voor de makers. Nieuwe partijen als KPN, LindaTV, Telegraaf en Ziggo betreden de markt met serieuze budgetten. Dat komt allemaal bovenop wat we al doen voor de NPO, RTL, SBS, Viacom, Discovery en Disney. Content creation is king, waarbij wij (producenten) de consument steeds vaker rechtstreeks weten te bereiken. Platformen als YouTube hebben wat dat betreft voor een doorbraak gezorgd waarbij we ook nog eens veel meer weten over onze kijker/gebruiker dan voorheen. Toch heeft ieder nieuw medium het oude nooit verdreven. We gaan nog steeds naar de bioscoop, luisteren naar de radio en dat zal ook voor televisie gelden. Sterker nog, het is het enige massamedium dat in staat is een grote groep consumenten in korte tijd te bereiken. Over 5 jaar kijken we nog steeds met z’n allen naar het Journaal, Boer Zoekt Vrouw, Maestro en Wie is de Mol, maar besteden we ook zeker zoveel tijd aan non-lineaire content op YouTube, Netflix als wel tv-programma’s op andere devices op een plek en moment dat het ons uitkomt. 

Waar haal jij je inspiratie voor nieuwe programma’s vandaan?

Echt overal. Kranten, tijdschriften, films en series. Het gebeurt ook als ik me verveel in een lange file, of tijdens een etentje met vrienden. Het kan van alles zijn. Een rake opmerking van een mijn dochters, een flauwe grap of gewoon een ingeving onder de douche. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat we zowel bij Tuvalu, Column als Sparkx heel goeie en creatieve mensen hebben zitten die een soort antenne hebben voor wat er leeft en waar behoefte aan is. Zij vormen het creatieve hart van het bedrijf. Tenslotte is het ook gewoon hard werken, schaven, poetsen, opnieuw beginnen en testen. Het bedenken van programma’s alsmede de productie ervan is noeste arbeid. 

Wat is het laatste nieuws?

In maart start Tijl B Op Volle Toeren, de klassieke variant van Ali B Op Volle Toeren met Tijl Beckand als host. Daarnaast werken we aan een grote dramaserie na het succes van Vlucht HS13, maar daar mag ik nu nog niks over zeggen. Brugklas van AVROTROS is nog steeds de nummer één onder de jeugd en vind ik een van de meest aansprekende crossmediale voorbeelden in het landschap met 180K volgers op Instagram, YouTube en tegenwoordig ook snapchat. Het is by far het meest gestreamde tv-programma van de gehele publieke omroep. Ik ben trouwens ook blij met Remco van Leen op de bok bij SBS. Daar waait een frisse wind. Hij gaat het flikken, let maar op!

www.tuvalu.nl

 

Lees ook: Franse producent Newen neemt Tuvalu Media over

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie