[Interview] Michael Ras: Bezoekers waarderen de positief-kritische tone of voice van Autoblog.nl
19-04-2021 16:00:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 1944 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Michael Ras, hoofdredacteur bij Autoblog.nl.

Dag Michael, kun jij Autoblog.nl introduceren?

Autoblog.nl is al ruim 16 jaar de plek waar je als autoliefhebber (petrolhead!) naartoe gaat om alles over auto’s te lezen. De kracht van Autoblog is dat we dat met een eigen tone of voice doen en dat we een goede keuze maken uit het belangrijkste actuele autonieuws en alles wat er rondom auto’s relevant is voor onze lezers. Dat kan autosport zijn, occasionadvies, maar ook ervaringen die we hebben met ons eigen Autoblog-Garage wagenpark en nog veel meer. En dat met meer dan 100 nieuwe artikelen per week.

Hoe ziet de doelgroep eruit?

Met meer dan 2 miljoen unieke bezoekers per maand heb je bijna automatisch een dwarsdoorsnede van Nederland te pakken. We schrijven voor iedereen die zich petrolhead voelt. Dat betekent overigens niet dat het altijd over benzine moet gaan. Want de nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot elektrificatie van de modellen zorgt voor aanbod waar ook traditionele autoliefhebbers warm voor kunnen lopen. Het merendeel van onze bezoekers is man en we scoren voornamelijk goed bij de leeftijdsgroepen die ook daadwerkelijk zelf een auto voor de deur hebben staan. Dus de leeftijdsgroep van 25 jaar en ouder. Opvallend is dat we echt een trouwe lezersgroep hebben die ons al jaren volgt maar zeker in de laatste twee jaar door verbeteringen aan de website een extra lezersgroep hebben weten te ontdekken

Wat wil de websitebezoeker van jullie platform Autoblog.nl?

Dat verschilt natuurlijk ook met zo’n grote brede lezersgroep. Sommige lezers zijn op zoek naar modelinformatie en anderen willen vooral artikelen-over-auto’s in de breedste zin van het woord. Voor beide groepen geldt dat onze eigen visie die in de artikelen naar voren komt gewaardeerd wordt. De positief-kritische tone of voice van ons platform!

Wat heeft 2020 gedaan met het bereik van Autoblog.nl?

Uiteindelijk is het bereik fors gegroeid in 2020. We merkten wel dat in het begin van Q2 het bezoek iets terugliep omdat er bijna geen lezers waren die op zoek waren naar een andere auto. Vanaf Q3 waren er echter meer mensen gemotiveerd op zoek naar een andere auto en merkten we dat mensen ook meer tijd vrijmaakten om onze site weer te bezoeken. Dat resulteerde aan het einde van 2020 in een hoger aantal unieke bezoekers per maand in vergelijking met einde 2019.

Hoe kijk je naar dit jaar qua ontwikkelingen in de autowereld en events?

Lezers zijn zeer geïnteresseerd in events. Dat zien we ook aan de rijtrainingen en driftcursussen die we organiseren. In deze tijd is dat natuurlijk nog altijd beperkt, maar als het een voorbode is voor wat iedereen weer wil ondernemen wanneer alle beperkingen verleden tijd zijn, dan zien we een grote groei voor events. Voor wat betreft de (grotere) autoshows is het vooral belangrijk dat de (auto)merken de waarde blijven erkennen van deze experience voor bezoekers.

Wat maakt jullie platform aantrekkelijk voor adverteerders?

De combinatie van veel paginaweergaven met daarbinnen een grote verscheidenheid aan onderwerpen maken dat je goed kunt focussen op lezers, maar ook met volume!

Hoe kijk jij naar het publiceren van branded content?

Dat content geoormerkt wordt als branded is natuurlijk noodzakelijk. Het helpt enorm wanneer branded content ook echt iets meer mag zijn dan de reclamespot in artikelvorm. Daar prikken lezers vaak wel doorheen en dan zie je minder (inter)actie. Het beste is natuurlijk wanneer het artikel relevant is voor lezers doordat het eruit springt vanwege het opmerkelijke of actuele karakter. Dat blijft natuurlijk een uitdaging wanneer branded content OOK volledig in lijn moet zijn met de overige communicatie uitingen van een merk. 

We merken dat vooral in de Autoblog Themaweken zoals de EV-10-Daagse en de Autoblog Occasionweek, branded content goed tot zijn recht komt omdat het ook echt contextueel klopt voor de lezer.

Wat is het laatste nieuws?

Autoblog is onlangs verhuisd naar een nieuw bedrijfspand, waarin we eindelijk de mogelijkheid hebben om video’s letterlijk in eigen huis op te nemen. Een langgekoesterde wens. We zullen in 2021 dan ook zeker groeien in video. Daarnaast gaan we onze redactie verder versterken. Mooie positieve ontwikkelingen waar we naar uitkijken! 

Autoblog.nl maakt deel uit van het portfolio van [M]media. Met meer dan 90 verschillende websites en apps bereikt [M]media ruim 10 miljoen mannen en vrouwen per maand in het hart van de doelgroep. Daarmee hebben ze het sterkste mannen- en vrouwennetwerk van Nederland. Afhankelijk van de campagnedoelstelling kijken ze naar de sterkste advertentieoplossing binnen het eigen netwerk. Een one-stop-shop om mannen en/of vrouwen digitaal te bereiken. Alles voor een krachtig resultaat.

www.autoblog.nl
www.mmedia.nl

Lees ook:

[Interview] Ruud Dimmers: RacingNews365 heeft de meeste exclusieve content over de Formule 1

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie