[Interview] Michael Vromans en Pim van Helten over dpdk en de Peugeot-campagne
09-03-2015 10:21:00 Door: | Hits: 7347 | Tags:

Full service digitaal bureau dpdk, dat interactieve belevenissen en creatieve digitale platformen creëert voor en met merken, heeft onlangs een aantal prijzen in de wacht gesleept voor hun Peugeot-campagne. Wij spreken Creative Director Michael Vromans en CEO Pim van Helten over dpdk en de campagne.

Dag Michael en Pim, een FWA voor de Peugeot GTi Legend-campagne, gefeliciteerd! Hard werken wordt beloond? Hoe is het met jullie?

Michael: Dankjewel, ja een FWA winnen is altijd een mooie erkenning. Voor ons was het vooral een uitdaging om binnen de tijd die we van Peugeot kregen een dergelijke productie te leveren. We hadden welgeteld zes weken van idee tot executie. Meer dan 10 disciplines uit ons team hebben bijgedragen, waaronder UX, videoproductie, sound design en development. Dat vereist een intensieve samenwerking en korte lijnen. Complimenten aan het gehele team dus.

Pim: We zijn inmiddels al het volgende project voor Peugeot gestart, dus we blijven hard gaan. Daarnaast werken we aan een aantal andere interessante klussen waar we heel blij van worden. Kortom: het gaat ontzettend goed.

Wie zijn jullie, wat doen jullie, waar zitten jullie?  

Pim: dpdk is een creatief digitaal bureau. We produceren digitale producten voor nationale en internationale opdrachtgevers, variërend van campagnes tot websites, games en interactieve videos. Vanuit ons pand in hartje Rotterdam werken we met een kleine 40 man aan innovatieve ideeën met een sterke focus op UX.

Michael: We hebben ons historische pand vorig jaar een geweldige renovatie gegeven, waardoor we eigenlijk ons eigen kantoor hebben kunnen ontwerpen. Aan iedere ruimte hebben we onze eigen draai kunnen geven. Zo hebben we onze kantine geïnspireerd op onze favoriete koffiebar. Dat leverde een fijne plek op om samen te kunnen werken met teamleden en onze klanten.

Digitale creativiteit is hot and happening! Wat kan dpdk dat andere bedrijven niet kunnen?

Pim: Wij kunnen binnen zeer korte tijd vanuit een strategisch idee de gehele productie en de executie binnenshuis verzorgen. Afhankelijk van de opdracht hanteren we de juiste productiestrategie en vormen we het team dat nodig is om de productie op award winning niveau af te leveren. Deze aanpak en de kruisbestuiving vanuit de verschillende disciplines onderling is doorslaggevend in de kwaliteit die we uiteindelijk leveren.

Tijdens het traject testen we de UX uitvoerig onder de doelgroep. De insights die we genereren, nemen we mee in onze besluitvorming tijdens de ontwikkeling. Hierdoor zijn we in staat om ons idee te finetunen aan de wensen van de gebruikers.

Jullie hebben de GTi Legend game ontwikkeld ter ondersteuning van de lancering van de Peugeot 208 GTi 30th. Wat was de briefing van Peugeot hiervoor?

Michael: Peugeot kwam bij ons met de briefing om een online activatie te bedenken dat net zo spectaculair is als het nieuwe model. De 208 GTi 30th is een zeer exclusief model en markeert het 30-jarig jubileum van de GTi lijn van Peugeot. Om het model te lanceren, werd een explosieve commercial geschoten vol actie. Wij bedachten een game die hier naadloos op aansluit en je het idee geeft dat je als een soort James Bond over een bevroren meer scheurt. 

Wat maakte de Peugeot-campagne zo succesvol?

Michael: We hebben de meest spectaculaire scène van de TVC gepakt en deze centraal gesteld binnen de gehele User Experience van de game. In deze scène racet de auto over afbrokkelend ijs terwijl een vliegtuig raketten erop afvuurt. Dat is de basis van wat je in de game moet doen; over het ijs racen en ondanks afbrokkelend ijs en explosies zo ver mogelijk proberen te komen. We hebben niet willen kiezen tussen een desktop  of mobiele beleving.

Pim: Vaak zie je dat dit soort games alleen op desktop werken, terwijl de helft van je traffic op mobiel binnenkomt. Het succes van die keuze zien we ook duidelijk in de resultaten terug, waardoor we de doelstellingen makkelijk overtroffen; meerdere gameplays per persoon gemiddeld op zowel mobiel als op desktop en tablet. De game heeft een verslavend karakter en dat is wat we graag zien bij dit soort activaties. De resultaten hebben er uiteindelijk toe geleid dat Peugeot Duitsland de campagne heeft overgenomen en ingezet.

Wat zijn de ambities van dpdk voor 2015?

Pim: 2015 zal ons jaar gaan worden. We werken op dit moment over de gehele breedte van ons portfolio aan een aantal projecten waar men zeker van zal gaan horen.

Wat is het laatste nieuws?

Pim: We hebben een paar mooie producties die hun opwachting maken: een jongeren platform voor SOA AIDS met interactieve sekstest-dummies, een pensioen app voor Nationale Nederlanden, een vernieuwd grolsch.nl en dé landelijke website apotheek.nl. Daarnaast schieten we op dit moment ook een aantal interactieve videos voor een Virtual Reality concept met de Oculus Rift. Ik kan er nog niet zo veel over zeggen maar...stay tuned!

dpdk.com

www.gtilegend.nl

www.peugeot.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter 

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn 

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie