[Interview] Michiel Mol: Ik ben geen honderd procent kille, rationele investeerder
31-01-2019 11:44:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3485 | Tags:

MM Ventures is het investeringsbedrijf van Michiel Mol en Maarten Elshove, opgericht in 2008, gevestigd in Blaricum. MM Ventures heeft belangen in een twaalftal bedrijven, zoals The Communication Company, The Fightclub en Fresh Fugu, VR studio Force Field, AI-bedrijf PTTRNS en zelfs een Formule 1-team. Michiel Mol: "Een paar pikkies die ik ooit in het begin had aangenomen, werden nu als CO van een Fortune 500-bedrijf ingevlogen."

Dag Michiel, die spreiding van jouw investeringen over zo’n breed spectrum aan branches, is dat voorliefde, willekeur, toeval of strategie?

Ik investeer alleen in bedrijven waarvan ik de business honderd procent begrijp, waarvan ik een duidelijke zakelijke upside zie en waarvan ik de mensen aardig vind. De marcom-gerelateerde bedrijven in m’n portfolio brengen daarnaast iets extra’s, namelijk een goed doordachte tie in met mijn andere grote liefde: technologie. De Ego-Systems-manier van werken van The Communication Company en Fightclub is een mooi voorbeeld van hoe je technologisch communicatiekanalen kunt verbinden en zo wekelijks integrale communicatiestrategieën kunt optimaliseren. Niet online, niet offline, maar through the line. Heel lang was het branche-adagium: de helft van het reclamegeld wordt weggegooid, de vraag is alleen welke helft. Maar daar nemen we natuurlijk al lang geen genoegen meer mee. Een campagne moet renderen, elke week nog beter dan de vorige, en er is anno nu echt geen enkele reden meer om dat niet te kunnen verwezenlijken.

Je spreekt als investeerder veel startups. Hoe doen Nederlandse startups het als je kijkt naar ontwikkelingen wereldwijd?

Dat is iets waar we denk ik heel trots op mogen zijn. Ik kom ze over de hele wereld tegen, van Palo Alto tot Singapore, en de ideeën zijn bijna altijd fris, baanbrekend en goed doordacht. Als je kijkt naar een van de jonge bedrijven waarin ik investeer. Die hebben een manier gevonden om afgedankt plastic te transformeren naar recyclebare brandstof. Hét ding waar de hele wereld over na aan het denken is, wordt hier gewoon in Nederland uitgewerkt. Nu nog een onbekende, maar neem van mij aan; over een paar jaar niet meer weg te denken. Daar mogen we met z’n allen echt wel trots op zijn.

Wat moet een startup hebben om indruk op jou te maken?

Mijn checklist heeft vier punten. Eén: snap ik het? Twee: gaan we er geld mee verdienen? Drie: is het (internationaal) schaalbaar? Vier: kijk ik al uit naar de bedrijfsborrel met deze mensen? De eerste vraag klinkt misschien een beetje raar en ik ben zeker geen domme jongen, maar als het idee niet onmiddellijk duidelijk is bij mij, dan is de kans groot dat de markt het ook niet gaat oppikken.

Je hebt verschillende exits kunnen doen, waaronder die van Media Republic, UNGA en 2theloo. Is er van die bedrijven na de exit geworden wat je ervan had verwacht?

De één een beetje meer dan de ander. Het meest trots ben ik op Lost Boys (nu Digitas), dat precies is geworden wat ik 25 jaar geleden hoopte. Toen ik het verkocht, heb ik alle oud-Lost Boys, waar ze ook zaten op de wereld, uitgenodigd voor een groot feest in Amsterdam. Een paar van de pikkies die ik ooit in het begin had aangenomen werden nu als CO van een Fortune 500-bedrijf uit Sillicon ingevlogen. Blijkbaar was Lost Boys inderdaad de kraamkamer die ik er altijd in had gezien. Dat was voor mij het aller aller belangrijkst.

Het meest verwacht ik van het Force India Formula 1 Team. Toen ik het kocht was het het voorlaatste team op the grid. De afgelopen twee jaar eindigden we na keihard werken op vier als best of the rest, nog voor wereldkampioensteams als Williams en McLaren en zelfs het Renault fabrieksteam. En omdat de tv-pot wordt verdeeld op basis van de ranking, betekende dat een enorme ontwikkeling in waarde. De realiteit was echter dat de volgende stap naar de top drie zo kostbaar zou worden, dat daar veel geld voor nodig is. Mijn exit moet het team helpen die laatste stap te kunnen zetten.

Je bent medeoprichter van Force India F1 en bent ook actief geweest in ruimtevaart. Wat betekenen jouw activiteiten in deze velden voor jouw ondernemerschap?

Met Force India is het achteraf meer dan goed gekomen, maar het zag er in het begin, toen het nog Spyker heette, inderdaad niet al te best uit. En ook het ruimtevaartavontuur heeft nog geen happy end. Allebei projecten waarvan ik ze achteraf misschien net iets te graag wilde, waardoor je in de aanloop misschien net een vraagtekentje te weinig hebt geplaatst. De technologie achter ons commerciele ruimteschip kon ik 100 procent doorgronden en mede daarom begreep ik elke stap, elke investering die het R&D-team wilde doen. Achteraf kun je stellen dat het project z’n tijd misschien net iets te ver vooruit was, maar dat verandert niets aan mijn overtuiging dat commerciele ruimtevaart om de hoek op ons staat te wachten. Ik ben geen honderd procent kille, rationele investeerder en de kans op een misser hoort bij ondernemen. Dat geldt voor de hele wereld, niet alleen voor Formule 1 en racerij.

Het zijn roerige tijden voor bureaus in marketingcommunicatie. Hoe maak je adverteerders blij?

Door ingewikkelde dingen heel simpel voor ze te maken. Door meer geld voor ze te verdienen dan ze bij ons uitgeven. En door het merk waar ze voor werken nog leuker te maken dan het al was. Als ik op de vrijdagmiddagborrel kom van TCC/The Fightclub, zie ik daar altijd lachende klanten staan. En je maakt mij niet wijs dat die briefings alleen op vrijdag gegeven kunnen worden.

Wat zijn jouw ambities voor 2019?

Zakelijk gezien de activiteiten van The Communication Company, The Fightclub, The Red Corner (een developmentbedrijf waar we in investeren) en PTTRNS verder te integreren tot dé partij in Nederland waar creativiteit en technologie samenkomen. Privé wil ik ook in 2019 zo veel mogelijk genieten van m’n gezin, m’n familie en m’n vrienden. Geen geld sparen maar ervaringen, het liefst samen. Dat blijft toch het belangrijkst in het leven.

www.mmventures.nl

Dit interview verscheen eerder in het DeMedia100 Magazine. Michiel Mol staat op plaats 92 van DeMedia100 2019.

 

DeMedia100 en MediaBelofte worden gesponsord door

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie