[Interview] Michiel van Riemsdijk over Yourzine en de samenwerking met Samsung
07-01-2015 11:02:00 Door: | Hits: 7004 | Tags:

Yourzine verlengt de samenwerking met Samsung. Wij spreken Michiel van Riemsdijk, algemeen directeur van Yourzine.

Dag Michiel, super dat de samenwerking met Samsung in 2015 wordt voortgezet! Hoe is het met je?

Met mij is alles hartstikke goed, uiteraard! We zijn weer begonnen in een nieuw jaar, altijd lekker. En natuurlijk helpt het ook dat we het jaar mochten aftrappen met het bericht over onze gecontinueerde samenwerking met Samsung. 2014 is in vele opzichten een waanzinnig mooi jaar geweest voor Yourzine waar we vanuit veel vertrouwen van prachtige opdrachtgevers keihard hebben gewerkt. Als de kwaliteit en het resultaat van al dat werk zich dan vertaalt naar dit soort ‘feestjes’, dan kan ik je vertellen dat we de nodige borrels hebben gedronken met elkaar zo op het einde van vorig jaar. Niet in de laatste plaats omdat het resultaat van ons werk niet alleen heeft geresulteerd in een mooie groei voor onszelf als bureau, maar vooral omdat onze inspanningen hebben geleid tot mooie resultaten voor onze klanten.    

Wie is Yourzine, waar zitten jullie en wat doen jullie?

Yourzine is een bureau voor dialoog marketing. We zijn ontstaan in 2001 als onderdeel van de LECTRIC Groep, een full service digitaal bureau waar bij elkaar negen bedrijven en ruim 250 collega’s alle digitale vraagstukken beantwoorden die organisaties anno 2015 uitdagen. Het hoofdkantoor van Yourzine bevindt zich in Den Bosch, daarnaast hebben we vestigingen in Utrecht en Amsterdam en breiden we dit jaar uit naar België en Engeland. 

Yourzine is ontstaan als full service email marketing bureau in 2001 maar gaandeweg hebben we ons ontwikkeld, samen met onze opdrachtgevers, naar een (data-driven) dialoog marketing bureau. Wat dat precies betekent? We realiseren voor onze opdrachtgevers aantoonbare en toegenomen klantwaarde. En dat doen we door iedere individuele consument namens onze opdrachtgevers de juiste boodschap te sturen, via het gewenste kanaal en op het meest geschikte moment. We gebruiken technologie anno 2015 om te streven naar volstrekt persoonlijke en op maat communicatie tussen merk en consument. Dat realiseer je niet zomaar en is complex, maar we constateren iedere dag dat deze aanpak loont vanuit de registratie en monitoring van klantwaarde.       

Jullie werken volgens de klantinzicht-klantcontact-klantwaarde principe. Wat houdt dit in?

Vanuit onze ervaringen in de afgelopen jaren hebben we geleerd dat deze drie pijlers voorwaardelijk en volgordelijk zijn om te komen tot een waardevol en waardevast klantcontactprogramma. Wij helpen onze opdrachtgevers om vanuit de optelsom van bestaande klantcontacten tussen merk en consument een betrouwbaar klantbeeld te realiseren. Vervolgens ontwikkelen we vanuit dat klantinzicht een omnichannel klantcontactstrategie, zorgen voor de executie daarvan en toetsen dat alles, iedere dag opnieuw, aan meetbaar resultaat. Een resultaat wat we monitoren vanuit twee invalshoeken gebaseerd op één term: klantwaarde. Klantwaarde uit zich in meer gerealiseerde omzet per consument (waarde voor het merk) maar ook in een consument die voor een langere tijd loyaal is aan een merk (waarde voor de consument) en daarmee dus blij is. Tot zover de theorie. Concreet verzorgen we de digitale communicatie achter bijvoorbeeld de klant (loyaliteits) programma’s van V&D, Albert Heijn, IKEA, HEMA, de Efteling en nu dus ook Samsung Europe. We beperken ons daarbij niet tot specifieke kanalen, maar nemen bij voorkeur alle marketingkanalen mee in die strategie en campagnes. Met de kersverse mogelijkheden van Mobile betekent dat ook dat we de brug hebben gevonden en gemaakt naar de offline wereld. Dit alles biedt waanzinnige mogelijkheden en daar zijn wij blij en druk mee!    

Van Samsung Benelux in 2013 tot Samsung Europa én nu uitbreiding van de Europese CRM campagnes. Van waar het vertrouwen van Samsung in jullie?

We kwamen begin 2013 in contact met Samsung Benelux die op dat moment een bureau zochten om ze te helpen met het optuigen van een klantgerichte CRM strategie. Samsung Benelux koos Yourzine onder meer vanwege onze aantoonbare retail ervaringen voor klanten als IKEA, V&D, HEMA en Albert Heijn. Nadat we de strategie formuleerden in 2013  en die strategie vertaalden naar de eerste campagnes werden we begin 2014 uitgenodigd door Samsung Europa in Londen om hen deze cases te presenteren. Vervolgens werden we uitgedaagd ook met Samsung Europe een overall campagnestrategie te formuleren voor alle Europese landen waar Samsung actief is. Dit is van beide zijden zo goed verlopen in het restant van 2014 dat Samsung ons het vertrouwen heeft gegund om het gekozen pad nu in 2015 - en daarna - te implementeren in 13 landen binnen Europa. Een enorme uitdaging voor ons als bureau gezien de omvang van de opdracht maar tegelijk hebben we ons als organisatie de afgelopen maanden al kunnen inrichten op deze ontwikkeling dus wat dat betreft staan we enorm klaar voor deze klus!     

Wat maakt de CRM campagnes zo succesvol?

Een vrij simpel uitgangspunt. Klanten weten vaak niet half hoeveel klantkennis al aanwezig is binnen hun organisatie. Die kennis is vaak versnipperd aanwezig door silo’s in de organisatie. Wij tellen die inzichten op, maken unieke klanten identificeerbaar en benutten die kennis om te werken aan veel gerichter communicatie. Persoonlijke communicatie die past bij het profiel van iedere individuele consument. En juist die investering in verfijning van de boodschap op inhoud, kanaal en moment leidt, logischerwijs, tot een vele malen effectiever en waardevoller klantcontact. Daarbij helpt het enorm dat we altijd zorgen voor meetbaarheid van die resultaten, vaak geholpen door het gegeven dat onze opdrachtgevers zich bedienen van loyaliteitsprogramma’s waarmee die meetbaarheid mogelijk wordt: online en offline. En zichtbare en feitelijk positieve resultaten helpen uiteraard bij het zetten van volgende stappen!         

Wat zijn jullie internationale ambities?

Die ambities zijn eigenlijk gevoed door onze klanten. Klanten die internationaal opereren. Voorbeelden zijn Triodos Bank, Albert Heijn, HEMA en natuurlijk Samsung met aanwezigheid in 13 landen in Europa. Deze klanten hebben ons gevraagd of wij in staat zijn om ook lokaal ondersteuning te geven. En daar zeggen wij ja tegen. Concreet betekent dit dat we begin dit jaar onze activiteit opstarten in België en ons voorbereiden op het openen van een vestiging in Engeland. We volgens daarmee simpelweg onze klant.     

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is dat we vanuit een prachtig 2014 uitkijken naar onze ontwikkeling dit jaar. We blijven doorpakken in de samenwerking met onze huidige klanten in Nederland omdat het werk nooit af is. Daarnaast zijn we in gesprek met een aantal andere mooie merken voor een eventuele samenwerking. Allemaal organisaties die passen in onze focus branches: Retail, Banken&Verzekeringen, Media, Leisure en Telco’s. We hopen daar eind deze maand nieuws over te kunnen brengen, dus dat laten we je zeker nog even weten!