[Interview] Monique Kemperman over planten als vrouwenmagneet en Maxim Hartman
08-12-2017 10:07:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 3723 | Tags:
Bloemenbureau Holland heeft in samenwerking met The Gardeners een onlinevideocampagne opgezet voor mooiwatplantendoen.nl. Hierin verovert mannenman Maxim Hartman de harten van vrouwen met verschillende planten. We spreken met Monique Kemperman, marketeer bij het Bloemenbureau.
 
Hallo Monique, kun je Bloemenbureau Holland introduceren?
 
Bloemenbureau Holland is een onafhankelijke stichting met als opdracht om bloemen en planten voortdurend top of mind te houden bij de Europese consument. De organisatie wordt gefinancierd door kwekers die lid zijn van Royal FloraHolland in binnen- en buitenland en door handelsbedrijven die klant zijn bij Royal FloraHolland.
 
Op dit moment werken we met een enthousiast team van veertien medewerkers. Drie daarvan vertegenwoordigen ons in het buitenland. Eén in Londen, één in Parijs en één in Essen. Ons team bestaat uit een mix van creatieve marketing- en communicatiespecialisten, campagnemanagers en ondersteunende professionals. Samen zorgen we ervoor dat bloemen en planten een vaste plek hoog op de consumentenagenda krijgen.
 
We communiceren met consumenten via onze merken: mooiwatbloemendoen.nl en mooiwatplantendoen.nl. Zowel online als offline. Rondom de consumentenmerken hebben we een krachtig online contentprogramma ontwikkeld. Dat bestaat uit twee sprankelende lifestylewebsites en inspirerende beelden en teksten op diverse socialmediakanalen. De consument, maar ook de pers en de sector zelf, vinden er een schat aan informatie en inspiratie op het gebied van bloemen en planten. 

Mooiwatplantendoen.nl laat consumenten ervaren dat je je lekkerder voelt met planten om je heen. Het onlineplatform rondom het merk staat vol tips, acties en inspiratie over wat met kamer- en tuinplanten te maken heeft. Iedere maand staat er een Woon- en Tuinplant van de Maand centraal. Niet alleen inspirerend voor de consument, maar ook een goede inhaker voor de detailhandel.
 
Het laatste wapenfeit is de campagne De plant als vrouwenmagneet. Hoe ziet deze eruit en wat is het doel?

De zes mannenplanten Vrouwentong, Codiaeum, Monstera, Schefflera, Scindapsus en bananenplant stonden centraal in zes video's. Maxim Hartman maakte middels deze video's duidelijk dat je met deze planten echte vrouwenmagneten in huis hebt. Nou ja, in huis... hij ging ook de straat op om zijn theorie te staven. Rondlopend met de planten in een speciale draagzak trok Hartman instant de aandacht van dames. Theorie bewezen.
Doel van de campagne was om op een opvallende manier te laten zien dat planten ook heel leuk zijn voor mannen, dus eigenlijk om mannen aan de plant te krijgen.
 
De campagne is opgezet in samenwerking met The Gardeners. Waarvoor zijn zij verantwoordelijk geweest?

Voor het creatieve concept, de creatie en productie van de filmreeks in samenwerking met Maxim Hartman, de pr en pr-inkoop en het social traject.
 
Waarin onderscheidt The Gardeners zich van andere bureaus? 
 
The Gardeners is een allround creatief bureau. Dat werkt voor ons heel fijn omdat we meerdere vragen bij ze neer kunnen leggen.
Naast storytelling hecht The Gardeners veel aan storybuilding en dit is voor ons belangrijk, om een verhaal vanuit mooiwatplantendoen.nl echt te laten leven bij de doelgroep. Hun motto is: where good things grow. Sympathieke ideeën realiseren waarvan mensen een glimlach op hun gezicht krijgen en de moeite waard vinden om over te praten. Hier staan wij volledig achter. En tja, met Maxim Hartman creëer je deze glimlach wel.
 
Er is gekozen voor Maxim Hartman als gezicht. Waarom?
 
Maxim Hartman is een echte planten- én vrouwenliefhebber. Hij staat bekend om zijn humoristische manier van presenteren en acteren en samen met hem zijn we op deze insteek gekomen. Hij kan vol overtuiging zijn echte liefde voor planten overbrengen. Met de inzet van Maxim kunnen wij vanuit Mooiwatplantendoen.nl op een positieve manier de mannen bereiken. Zij zijn een belangrijke doelgroep, omdat ook mannen zich beter voelen met planten om zich heen.

 
Hoe verliepen de opnames?
 
De opnames verliepen goed. Omdat Maxim het allerliefst improviseert, was het geen productie met strakke shotlist, maar werd het script aangehouden als richtlijn. Maxim is erg goed met mensen – reacties uitlokken, interviewen – on the spot. De combinatie van Maxim én een plant in de draagzak trok enorm veel aandacht op straat. Daarbij voelden wij direct dat er een goede klik was tussen Maxim Hartman en The Gardeners, waardoor wij het vertrouwen hadden om ze samen de creatieve vrijheid te geven. En dit is op een positieve manier terug te zien in de resultaten.
 
Wat zijn de eerste resultaten?
 
De eerste video ging live op 24 oktober, de laatste op 14 november op mooiwatplantendoen.nl. Ook werden ze gelanceerd op sites als Lindanieuws.nl en Jfkmagazine.nl en via social media gepromoot. Daarnaast maakte Maxim Hartman zijn opwachting op televisie bij RTL Boulevard en op de radio bij De Coen & Sander Show en bij Giel Beelen. Bovendien werd het filmpje met de Monstera bij Pauw in zijn geheel getoond. Met deze free publicity alleen werden de kosten van de campagne al terugverdiend.
 
In totaal zijn er via YouTube, Facebook en Instagram 1,6 miljoen video's bekeken. Free publicitywaarde die is behaald is ruim 635.000 euro.
 
Gezien het spraakmakende karakter van de campagne (en van Hartman zelf) was Bloemenbureau Holland voorbereid op eventuele lastige vragen of negatieve reacties. Dat bleek niet nodig. Op YouTube verschenen al snel opmerkingen als: "Dit is de eerste YouTube-advertentie die ik ooit volledig heb afgekeken en de link heb aangeklikt. Goed gedaan!" en "Als je een reclame van meer dan een minuut maakt dan is de goede manier om dat te doen zo!"
 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie