[Interview] Nathalie Peters over Mediabrands en IAB
07-12-2015 21:13:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 4560 | Tags:

Nathalie Peters is Group Commercial Director bij Mediabrands. Sinds april dit jaar is ze ook voorzitter van het IAB. Zij is de grootste stijger in DeMedia-100 2016. Zij steeg 43 plaatsen van nummer 70 naar nummer 27. Wij spreken haar.

Dag Nathalie, wat voor jaar heeft Mediabrands gehad?

Een goed jaar met veel ontwikkelingen binnen de hele groep. Een jaar van transformatie. Zo hebben we onder andere Traffic4u geïntegreerd waardoor het aandeel digital in onze portfolio enorm is. We zijn tevreden met de stappen die we gezet hebben, maar realiseren ons dat je daar niet te lang bij stil moet blijven staan. Door onze sterke ambitie werken we al weer hard aan de next steps.

Wat zie jij als de  belangrijkste trends in het mediabureaulandschap?

Dat zijn er een aantal. Volledige digitale integratie is de belangrijkste. Specialisten zijn onmisbaar, maar je kunt je klanten niet van het ene naar het andere loket  verwijzen. Het samenspel van alle disciplines en data is de enige manier om een goede performance te leveren. Daarmee stip ik gelijk de tweede trend aan: data is een steeds belangrijkere asset. Dit onderwerp verhuist nu van seminars naar de dagelijkse praktijk. Dit vraagt om een andere samenwerking tussen bureaus en klant. Bureaus moeten zich veel meer verdiepen in de business van de klant en zich anders organiseren. Tot slot zie ik veel bureaus zich focussen op de ontwikkeling van content marketing.  Samen met de klant en exploitanten formats bedenken, deze laten produceren en optimaal in de gaten houden.

Wat moeten mediabureaus doen om relevant te blijven cq nog relevanter te worden?

Wat wij bij Mediabrands vooral zien is dat adverteerders mediabureaus zoeken die proactief acteren en durven te experimenteren in het snel veranderende landschap. Bureaus die anticiperen op alle trends die ik eerder schetste. Het succes van de samenwerking zit hem vervolgens in de samenwerking. Optimaal samenspel is waar het in ons vak om draait.

Hoe gaat IAB Nederland?

Lekker. Ik ben nu ruim een half jaar voorzitter van deze mooie club en doe het met veel plezier en passie. Zoals elke digitale gerelateerde organisatie zit ook IAB Nederland midden in transitie van online advertising naar digital marketing Een enerverende fase, waar je continue in mee moet blijven bewegen. En dat gaat goed. In een jaar tijd hebben we meer dan 25 nieuwe leden uit de adverteerdershoek zich bij IAB Nederland aangemeld. Ik ben trots dat organisaties als Bol.com, ABN Amro, Vodafone én Facebook zich bij ons aansluiten. Ik zie dat als een waardering voor het harde werk en dat wordt enkel gerealiseerd door de fijne energie en eensgezindheid in het bestuur en directie.

Een van de meest intensieve discussie van dit jaar was die over adblockers. VEA roept reclamebureaus en adverteerders op om leukere reclame te maken. Hoe staat IAB in deze discussie?

Op dit moment werkt IAB Nederland samen met Nederlandse uitgevers aan een bewustwordingscampagne onder de adblock gebruikers. Door hen bewust te maken van waarom internet gratis toegankelijk is en wat de gevolgen van adblockers zijn, willen we het gebruik van adblockers laten afnemen en whitelisting stimuleren.

In de tussentijd luisteren we natuurlijk ook naar de consument. Door onze uitgebreide onderzoeken weten we wat hen irriteert en ook daar zullen we op moeten handelen. Want de consument zal alleen een verandering in gedrag laten zien als wij ook daadwerkelijk iets veranderen aan onze digital advertising werkwijze. We dienen het evenwicht weer terug te vinden en de consument voor ons terug te winnen.

Wat zijn de belangrijkste trends in online advertising?

De groei van online video; content marketing; de opkomst van MCN’s/vloggers en de doorbraak van mobiel. 

Hoe kijk je naar 2016 vanuit Mediabrands?

2016 wordt het jaar van de versnelling en groei. Ik weet dat we een aantal mooie nieuwe klanten verwelkomen en met onze huidige klanten zijn we volop in ontwikkeling. Samen met hen focussen we ons op digitale transformatie en innovatie. Bel mij aan het eind van 2016 nog een keer en dan hoop ik te kunnen zeggen dat we (wederom) grote stappen in onze service offering hebben gezet.

Wat is het laatste nieuws?

Ha, ha... zoveel! Maar wat mij vooral veel energie geeft is ons conversion- atributie tool. Dat is echt een schoolvoorbeeld hoe je samen met je klant door ontwikkelt aan nieuwe methodes en tooling. Ook al blijft het work in progress, iedereen is enorm tevreden en dat smaakt naar meer…

www.mediabrands.nl
www.iab.nl

 

DIt artikel verscheen eerder in de printeditie van MarketingTribune
www.marketingtribune.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie