[Interview] Neil Persoon over Locals United en de lancering van Social Shopping
24-06-2015 11:25:00 Door: | Hits: 6491 | Tags:

Locals United breidt zich uit door gebruik te maken van de real-time webshare technologie van Surfly. We spreken de oprichter van Locals United, Neil Persoon, over de lancering van Social Shopping op het platform.

Dag Neil, eerste vraag! Uuhm...wat is online social shopping precies?

Tot op heden was online shoppen een eenzame bezigheid; nu niet meer! Online social shopping is winkelen vanuit je luie stoel met een vriend of vriendin op afstand. Door middel van de ‘Shop with Friends-Button’ op www.localsunited.nl kun je al dan niet met webcam en/of geluid contact met elkaar hebben tijdens het shoppen. Eén van de twee shoppers browset door de website, de ander kijkt mee; met één klik op de knop wissel je. Beiden kunnen precies zien waar de ander zijn of haar muis beweegt en dus welk product hij of zij aanwijst. Het voelt zo bijna alsof je in een fysieke winkel shopt en elkaar laat zien wat je leuk vindt - of juist niet! 

Wie zijn jullie, waar zitten jullie? Wat is Locals United? 

Locals United is hét online verkoop platform voor de beste winkels van Nederland. Bij Locals United winkel je als consument niet bij de grote winkelketens, maar juist bij de speciaalzaken en coole shops. Wij bieden hiermee de ultieme ‘bricks vs clicks’ beleving en met de social shopping button wordt dit concept nog verder doorgetrokken. 

De aangesloten winkeliers krijgen een eigen omgeving op www.localsunited.nl. Naast een plekje op ons platform heeft de winkelier ook de mogelijkheid tot een eigen webshop en een Facebook shop. Wij leveren de techniek, voegen artikelen toe aan onze database zodat zij deze online kunnen plaatsen en zorgen voor een koppeling met hun kassasysteem. 
 
Ons hoofdkantoor is gevestigd in de Suikersilo’s in Halfweg en onze winkels zijn verspreid over het gehele land.

Waarom ben je Locals United begonnen?

Ruim drie jaar geleden heb ik Locals United opgericht. Met het oprichten van de website wilde ik de consument de lokale winkels weer laten vinden. Ik kwam op het idee toen ik op zoek was naar een jeans in mijn woonplaats, maar deze niet meer in mijn maat bij mijn favoriete winkel kon vinden. De winkelier stuurde mij naar een andere winkel, maar ook daar was de broek niet aanwezig. Na een zoektocht online bedacht ik dat het enorm handig zou zijn wanneer je als consument inzicht had waar je in de buurt dat ene item nog kunt vinden en ook gelijk kunt bestellen. 

Wie zijn de aandeelhouders? Hoe wordt Locals United gefinancierd?

Mijn compagnon en ik hebben de meeste aandelen, daarnaast heeft Sanoma Ventures sinds september vorig jaar een minderheidsbelang in Locals United. Naast de investering van Sanoma is het grootste deel uit eigen middelen gefinanceerd. De inkomsten van Locals United komen uit abonnementsgeld en fee over de verkopen online. Fotografie en overige kosten zijn dekkend, maar niet winstgevend.

Locals United maakt gebruik van de real-time webshare technologie van Surfly. Hoe verliep de samenwerking met Surfly? Wat voor mogelijkheden biedt deze technologie?

De samenwerking met Surfly verloopt soepel. We hadden beide een goed beeld van wat we wilden en de Surfly technologie werkt gemakkelijk. Uiteraard zijn er nog punten waar we aan werken, zoals het aanpassen van de Surfly sessie in de Locals United huisstijl.
 
Surfly heeft in het kort een innovatieve oplossing ontwikkeld voor het delen van een web-sessie. Het werkt simpel en snel. De emotie en interactie die komen kijken bij het shoppen in een fysieke winkel kunnen nu online doorgetrokken worden. 

Wat heeft Locals United nodig om nog verder te groeien? Wat zijn de ambities?

Om verder te kunnen groeien, willen wij meer winkels aansluiten en ons concept ook doorzetten in andere branches dan de modebranche. Denk hierbij aan lifestyle en cosmetica, maar ook aan bijvoorbeeld de voedingsmiddelenbranche. De ambitie is om hét platform voor fysieke winkels te worden en Locals United ook internationaal op de kaart te zetten. Hiervoor zijn wij al in gesprek met partijen uit Duitsland, Spanje en Zwitserland.

Wat voor mogelijkheden biedt Locals United aan adverteerders?

Wij bieden merken de mogelijkheid om hun producten die via de winkeliers verkocht worden extra te promoten door middel van banners of een winactie. 

Wat is het laatste nieuws?

Wij zijn druk bezig met het testen van een vernieuwde website. De laatste punten worden op dit moment afgehandeld. In het nieuwe design zal niet alleen de uitstraling en het beeld beter tot zijn recht komen, maar zal ook de functionaliteit voor de consument sterk verbeteren, ook op mobiel en tablet.
 
Daarnaast heeft Locals United onlangs – naast social shopping – ook de Amsterdenimclub gelanceerd. In samenwerking met het Nederlandse jeansmerk Amsterdenim is dit platform zowel opgericht voor het merk als voor de verkopende Amsterdenim winkelier. De uitdaging voor Locals United was om Amsterdenim als merk centraal te stellen, maar de cruciale rol van de winkelier te behouden. De collectie van Amsterdenim kan zowel op www.amsterdenimclub.com en op www.localsunited.nl worden bekeken én besteld via een verkopende winkelier.