[Interview] Pascal Gerrits over Gardeners’ World
06-03-2017 10:54:00 Door: Katja Brokke | Hits: 4608 | Tags:

F&L Publishing Group voegt een nieuwe titel toe aan het portfolio: Gardeners’ World, een licentie van de BBC, die het blad in Groot-Brittannië uitgeeft als brand extention van het gelijknamige televisieprogramma. We spreken met hoofdredacteur Pascal Gerrits.

Hallo Pascal. Welke rol heb je precies bij F&L Publishing Group?

Ik ben als zogenaamd clustermanager hoofdredactioneel verantwoordelijk voor meerdere uitgaven van onze uitgeverij, waaronder succesvolle periodieken als CHIP FOTO magazine en Alles over Geschiedenis en bijbehorende speciale uitgaven – en nu dus ook Gardeners' World. Daarnaast houd ik me bezig met bijzondere projecten. In die hoedanigheid heb ik bijvoorbeeld samen met de mensen van de Zwarte Cross een glossy gemaakt en tribute magazines voor David Bowie en Prince gebracht.

Je leidt meerdere tijdschriften. Hoe combineer je de werkzaamheden?

De sleutel daartoe ligt vooral in een goed op elkaar ingewerkt team van enthousiaste en ervaren redacteuren en vormgevers, alsmede een goede pool van freelancers en vertalers. Natuurlijk is voor een succesvol magazine ook een goede samenwerking met onze marketeers en salesafdelingerg belangrijk. Flexibel zijn en een brede interesse hebben, zijn waarschijnlijk persoonlijke eigenschappen die mij daarbij helpen. Ik kijk liever naar the big picture en de grote lijnen, dan dat ik me laat verzanden in details. Zo ben ik als het ware de spin in het web tussen meerdere teams van bekwame professionals.

Er is een nieuwe titel bijgekomen: Gardeners’ World. Gefeliciteerd! Vertel eens over het magazine.

Gardeners' World is een licentie op de gelijknamige Britse uitgave, dat weer een brand extension is op het populaire tv-programma. Het magazine bestaat inmiddels al meer dan 25 jaar en is vorig jaar uitgeroepen tot het beste tuinblad van Groot-Brittannië. De liefde voor tuinieren en de respect voor natuur straalt van het magazine af. Vanuit daar bieden de presentatoren van het programma praktische hulp, advies en inspiratie voor je eigen tuin. Zij doen dat met zoveel enthousiasme en kennis, dat je direct zelf in je tuin aan de slag wilt gaan.

In hoeverre produceer je eigen content, of neem je het merendeel over van de Britse versie?

Wij gebruiken Britse content en vullen die aan met onze eigen artikelen en inzichten. Zo is de cover totaal anders dan de Britse en kiezen we voor een heel ander bladritme. Gezien de hoge kwaliteit van de Britse content, nemen we een groot deel over voor de Nederlandse uitgave. We steken veel energie en moeite in het lokaliseren en verrijken voor de Nederlandse markt.

Eigenaar is BBC. Heeft F&L hun benaderd voor de licentie? Hoe is dat in zijn werk gegaan?

F&L Publishing is groot geworden door onze samenwerkingen met buitenlandse uitgeverijen. Zeker met Britse uitgeverijen hebben we goede contacten. Dat is ook de uitgeverij die het magazine voor de BBC maakt niet ontgaan. Jaren geleden hebben we al met elkaar geflirt om een Nederlandse uitgave van Gardeners' World uit te brengen. Toen is de liefde niet geheel ontluikt. Vorig jaar hebben we een speciale uitgave van Gardeners' World uitgebracht: Je eigen moestuin. Die bleek erg succesvol. Daarom hebben we dit jaar de stap gezet naar de maandelijkse uitgave.

Hoe verloopt de samenwerking met de BBC?

Die verloopt erg prettig en open. De BBC hanteert strenge normen voor hun licenties, zeker wat betreft adverteerders en andere commerciële samenwerkingen. Bovendien is Gardeners' World een van de bekendere merken van de BBC, waardoor ze veel voeling willen houden met de Nederlandse uitgave. We hebben de makers van de Britse uitgave meegenomen in de gehele creatie van ons magazine. Zij kwamen met nuttige feedback en suggesties, wat in overleg tot de voor Nederland juiste verbeteringen leidden.

Hoe positioneer je Gardeners’ World naast titels als Home & Garden?

Gardeners' World bestaat als tv-programma al sinds 1968 en het Britse magazine heeft zich in zijn 25 jarige leven bewezen als betrouwbare expert. Het is dus een instituut en een naam op zich. Ook onder de Nederlandse tuinliefhebbers is presentator Monty Don een bekendheid. Ken je hem of zijn medepresentatoren niet, dan is één blik in het magazine genoeg om te zien dat het bol staat van de kennis en plezier in tuinieren.

Wat krijgt de adverteerder dat ze bij de concurrent niet krijgt?

De mogelijkheid om je producten en naam bij een gerenommeerd en betrouwbaar merk kenbaar te maken. Zeker niets ten nadele van onze concullega’s, maar zoals gezegd is Gardeners’ World in het wereldje een begrip. Daarnaast staan we natuurlijk ook als redactie open voor allerlei vormen van creatieve samenwerkingen met andere partijen.

Hoe ziet de online toekomt eruit?

We hebben voor nu een eenvoudige website: www.gardenersworldmagazine.nl. Op de achtergrond zijn we bezig om deze stapsgewijs uit te breiden met meer content. In de tussentijd zijn we als Nederlandse redactie actief op Facebook (GardenersWorldNL) en Twitter (GWmagazineNL).

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is dat de introductie van Gardeners’ World niet onopgemerkt is gebleven, integendeel. We zijn positief verrast door de vele aanvragen voor interessante samenwerkingen. Dagelijks kloppen verschillende potentiële adverteerders bij ons aan om te informeren over tarieven en mogelijkheden. En niet onbelangrijk: ook wat betreft (proef)abonnementen loopt het storm!

www.gardenersworldmagazine.nl
www.fnl.nl


Lees ook: F&L Publishing Group lanceert Nederlandse uitgave BBC's Gardeners' World

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie