[Interview] Paul Jansen: Digitaal maken we stappen voorwaarts
24-09-2018 09:42:00 Door: Max Vlugt | Hits: 1348 | Tags:

Paul Jansen volgde Sjuul Paradijs in 2015 op als hoofdredacteur van de Telegraaf. In de tussentijd is TMG overgenomen door Mediahuis en kreeg de Telegraafredactie een aanslag te verduren. Jansen kwam vorig jaar de Media100 binnen op plaats 72, dit jaar zal blijken of hij deze positie kan verstevigen. Wij spreken met hem over de huidige positie van de Telegraaf en de ontwikkelingen in de mediabranche. 

Hallo Paul, hoe gaat het met de Telegraaf?

Goed! Er is optimisme en nieuw elan op de werkvloer, nu we onderdeel zijn van Mediahuis. Het heeft rust en focus gebracht. Journalistiek hebben we met onze nieuwsproducties veel impact en relevantie, en dat betaalt zich uit. In print zien we een belangrijke trendbreuk in de oplagedaling, de val is gebroken, en digitaal maken we stappen voorwaarts. Natuurlijk is er nog veel werk te doen, onder andere ten aanzien van het verbeteren van data-geïnformeerd werken en het vernieuwen van onze producten. Maar het nieuwsmerk De Telegraaf staat als een huis.  

Hoe springt de Telegraaf om met veranderingen in het huidige medialandschap?

Die veranderingen zijn wat mij betreft tweeledig: enerzijds is er de snel veranderende nieuwsconsumptie. Wij spelen als redactie daarop in door de oude, vertrouwde krantendeadline in te ruilen voor een mobile-first strategie, door onze voorsprong in video verder uit te bouwen en door de Telegraaf-klanten nog beter te bedienen met een relevante mix van nieuws en verdieping. In print worden duiding en analyse steeds belangrijker. Onze lezers verwachten dat wij ze de weg wijzen in de jungle aan informatie. 

De tweede verandering in het medialandschap is financieel: commerciële mediabedrijven hebben te maken met dalende omzetten als gevolg van snel teruglopende advertentie-inkomsten. De broekriem moet dus worden aangehaald. Tegelijkertijd moeten wij als nieuwsorganisatie opboksen tegen een publieke omroep, die met honderden miljoenen euro’s aan gemeenschapsgeld wordt gespekt en concurrerende digitale initiatieven lanceert, die onze kansen frustreren om nieuwe inkomsten te vinden. De NOS levert prima journalistiek werk, maar waarom is de nieuwssite woordgedreven in plaats van beeldgedreven? En waarom maakt de NOS met belastinggeld longreads? Dat is onzinnig. Ik verwijt het de NOS niet, het is het gevolg van politieke lafheid. Politici hebben de mond vol over het belang van pluriforme media, maar als puntje bij paaltje komt steken ze geen poot uit om zich daar echt sterk voor te maken. In plaats daarvan word je als uitgever getrakteerd op een btw-verhoging op papier.    

Hoe is de verhouding online en de traditionele krant op de mat qua bereik?

Ik doe geen uitspraken over precieze aantallen. De Telegraaf is in oplage nog altijd de grootste betaalde krant. Online zijn Nu.nl, het AD en, weer de gesubsidieerde, NOS belangrijke concurrenten.

We bereiken miljoenen mensen, van wie een groeiend deel digitaal.

Waar ligt de toekomst van/voor de krant als medium?

De Telegraaf is altijd een echte nieuwskrant geweest, met onthullend en sensationeel nieuws. Maar ook met een gedegen buitenlandsectie, sportkatern en financieel deel. Wij gaan voor het unieke verhaal. Dat verhaal vertellen wij op een toegankelijke manier op verschillende platformen: print, online, video. De redactie moet gedurende de dag op die verschillende platformen kunnen schakelen.

De meerwaarde ligt naast de vertrouwde primeurs steeds meer in verdieping, in het verhaal achter het nieuws. En, zoals gezegd, worden duiding en analyse steeds belangrijker. Daarbij is De Telegraaf een krant met een mening. Wij nemen geen blad voor de mond en staan dicht bij de lezer.

Heeft de aanslag in juni invloed gehad op de onderwerpen die jullie aansnijden in de krant?

Nee, je kan hier geen concessies doen. De aanslag heeft natuurlijk indruk gemaakt. Tegelijkertijd motiveert het juist om door te gaan. De journalistiek staat wereldwijd onder druk. Kijk naar wat er in landen als Rusland gebeurt, in Turkije, maar ook in de VS. Journalisten worden vaak als pottenkijkers en onwelgevallige tegellichters gezien. Ook in Nederland is er ongezonde druk op de media, zelfs van de zijde van de autoriteiten. Neem de recente afluisteraffaires van het OM rond een verslaggever bij een burgemeestersbenoeming en bij een misdaadjournalist. Dat is ernstig. Het is belangrijk dat minister Grapperhaus, Justitie en Veiligheid, beterschap heeft beloofd. De vrije pers is zuurstof voor de democratie. 

www.telegraaf.nl
www.tmg.nl
www.mediahuis.be

 

DeMedia100 wordt gesponsord door


 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie