[Interview] Phileas Fox (Adfactor) over podcast advertising
26-06-2018 12:29:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 2908 | Tags:

Contentmarketingspecialist Adfactor biedt adverteerders de mogelijkheid om podcasts in te zetten. Adfactor start met een portfolio van diverse podcastuitgevers. Wij spreken Phileas Fox, directeur van Adfactor.

Hi Phileas, wat is podcast advertising?

Podcast advertising is audio-advertising voor, midden of na een podcast. Behalve audio-advertising verstaan wij branded content ook onder podcast advertising; op maat gemaakte podcasts in opdracht van een merk.

Voor wie is podcast advertising het meest interessant?

Voor elk moment of doelgroep is er met podcasts wel een relevante invalshoek te vinden: je bereikt mensen onderweg naar werk of school, of gewoon lekker thuis op de bank. Uiteraard is die match in veel gevallen (juist) niet afhankelijk van hoe of wanneer iemand luistert, maar ook afhankelijk van de podcast zelf. Ook het aanbod aan podcasts groeit snel, zowel voor B2C- als B2B-content.

Wat zijn de mogelijkheden voor adverteerders?

Wij bieden adverteerders de mogelijkheid om de podcast als medium op te nemen in de marketingmix. Dat kan bijvoorbeeld met sponsoring van een bestaande podcast die goed bij het merk past, zoals een "mede mogelijk gemaakt door" begeleid met een korte boodschap verderop in de podcast, of met een tailormade podcast(serie) die wij voor het merk bedenken, maken en distribueren.

Podcast advertising: bij uitstek goed voor in de crossmediale mix, of juist in pure vorm het effectiefst?

Een pure vorm van podcast advertising hoeft wat ons betreft niet los te staan van andere typen media, juist niet zou ik eigenlijk willen zeggen. Het mooie van podcasts is dat het een vrij intiem medium is waar met aandacht naar wordt geluisterd met het scherm uit. Onderzoek wijst uit dat maar liefst 84 procent een podcast uitluistert en 67 procent de adverteerdersboodschap zich achteraf kan herinneren. Op onze website lichten we dit verder toe.

Welke andere ontwikkelingen verwacht je op korte termijn in de advertentiebranche?

Ik denk dat de podcast op den duur een vaste plek zal verwerven in de (digitale) mediamix, maar dat heeft natuurlijk wel even wat tijd nodig. Zoals met alle nieuwe media zullen merken die op een innovatieve manier de doelgroep willen bereiken het medium als eerste omarmen. In de VS verdubbelt de podcast advertising markt elk jaar, ik voorspel dat dit de komende jaren in Nederland ook het geval zal zijn.

Hoe zal de podcast zich als mediumtype ontwikkelen volgens jou?

Podcasts op zichzelf zijn niet nieuw, sterker nog, podcasts waren er al voor Youtube, Facebook en de eerste iPhone. Mijn verwachting is dat de consumptie van podcasts gestaag zal blijven groeien tot een mainstream medium. Ook verwacht ik dat de (talkshow) formats van podcasts meer divers worden. Als laatste denk ik dat er een geheel nieuwe markt zal ontstaan voor audio entertainment.

Wat is de top drie gebruikte mediumtypen bij advertising? Hoe verhoudt de podcast zich daartoe?

Podcast advertising is in de digitale mix nog klein, maar groeit wel snel. Begin deze maand verscheen er een nieuw ad spend report van IAB in de VS, wat een groei van 87 procent laat zien in 2017 en een groei van 110 procent verwacht in 2018. 

Wat is het laatste nieuws?

Naast podcast advertising is er meer nieuws: later dit jaar komt Adfactor met een aantal proposities die online met offline zal verbinden. Dat wordt een hele spannende innovatie, waar ik nu helaas niet verder over kan uitweiden. Met ons moederbedrijf RTL timmeren we daarnaast momenteel keihard aan de weg om samen onze opdrachtgevers te bezoeken en te vertellen over onze samenwerking, de overname van Adfactor door RTL gaat onze opdrachtgevers, maar ook ons team, vooral mooie nieuwe ontwikkelingen bieden. 

www.adfactor.nl 


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie