[Interview] Marc Stubbé en Pieter Voogt over Africa Online Marketing
03-06-2015 11:24:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 4790 | Tags:

Africa Business Communities en PauwR gaan een samenwerking aan onder de naam Africa Online Marketing. Gezamenlijk gaan zij de snel groeiende Afrikaanse markt voorzien van online marketing diensten waaronder search en social media advertising.

Marc, hoe gaat het met jou en Africa Business Communities?

Heel goed, Afrika (subsahara) groeit hard en het lijkt dat Africa Business Communities ook de wind in de zeilen heeft met onze diensten. We lanceren nu met Africa Business Communities verschillende proposities en de optimistische reacties uit Afrika zijn heel aanstekelijk.

Waarom komen jullie met AfricaOnlineMarketing.com?

Er is aan de ene kant heel veel wel in Afrika maar ook nog heel veel niet. We kregen veel vragen over online marketing van zowel Afrikaanse bedrijven als bedrijven in Europa die zaken willen doen of aan het doen zijn in Afrika. Verder hebben we een tijd geleden verschillende zaken opgepakt met NABC Netherlands African Business Council die een achterban heeft van zo’n 350 Nederlandse bedrijven die zaken willen doen in Afrika. Vanuit die hoedanigheid kregen we ook veel vragen.  Toen stelden we ons de vraag, gaan we het zelf oppakken of met een partij die ondernemend is, durft te pionieren, wat geduld heeft  en hun organisatie al goed hebben staan op het gebied van online marketing, sociale media en online search.

Waarom doen jullie dit samen met PauwR?

Ik kwam in contact met Pieter Voogt van PauwR en zijn enthousiasme was aanstekelijk. Korte lijnen, daadkracht en als het gaat om Afrika moet je ook geduldig zijn en een lange adem hebben. Met betrekking tot dat laatste is het belangrijk dat een ondernemer de drijvende kracht is die minder bezig is met het gegeven: vinden mijn bazen dit wel interessant genoeg, maar veel meer een bezielend geloof heeft in de kansen die er liggen. En als het niet linksom gaat dan wel rechtsom. Verder zien Pieter en ik ook kansen in een soort franchise, waarbij Africa Online Marketing de ondersteuning biedt voor lokale marketing professionals in Afrika.

Hoe is de samenwerking tot stand gekomen?

Ik ken Pieter Voogt uit de mediawereld en ben hem tegengekomen vorig jaar op het Cross Media Congres. Na deze ontmoeting volgde een leuke afspraak op hun kantoor in Tilburg. We hebben de samenwerking vormgegeven door middel van een joint venture.  

Is Afrika een aantrekkelijk continent voor online diensten?

Er zijn 2 manieren om naar Afrika te kijken. Één manier is om met een vergrootglas naar de armoede, corruptie en gewapende conflicten te kijken. Laten we duidelijk zijn, al die factoren zijn er, maar Afrika is groot. De andere manier is om Afrika te zien als een continent met meer dan 1 miljard consumenten, die te verdelen is in 3 groepen. Een rijkere laag van 100 miljoen, een groeiende middenklasse van 300 miljoen en een voor onze begrippen een arme groep van 600 miljoen consumenten. Alleen al de eerste 2 groepen vormen een enorm potentieel en verder is de situatie per land heel verschillend. Een relatief rijk land als Nigeria, met meer dan 177 miljoen inwoners, kent in de bovenlaag een prijs en ontwikkelingsniveau die zich verhoudt met wat wij hier gewend zijn, maar herbergt ook een heel groot welvaartsverschil met de onderkant van haar maatschappij.

Vertrouwen is erg belangrijk in Afrika. Daarom duurt het wat langer voordat men tot zaken komt. Dit speelt helemaal bij het aanbieden van online diensten. Africa Business Communities is al ruim 5 jaar actief en is bij veel business professionals inmiddels bekend. Dat geeft vertrouwen. Bij de Afrikaanse consument is mobiel en dan bedoel ik de telefoon zeer populair, in sommige gevallen wordt de desk top als digitale fase volledig overgeslagen. De telecom branche is in Afrika een snel groeiende en succesvolle branche en drijft de groei van online diensten. Verder is wereldwijd internet gigant Rocket Internet (bekend van onder andere Zalando) heel actief in Afrika met allerlei online diensten voor consumenten. Dat trekt ook weer andere spelers aan en de interesse voor tech start-ups neemt ook toe.

Vertel eens wat meer over Africa Business Communities

In 2008 zijn we begonnen met het opzetten van allerlei B2B Communities van business professionals actief in Afrika. Met de opkomst van LinkedIn hebben we ook een groot aantal goed gesegmenteerde LinkedIn groepen, gericht op B2B Afrika opgezet. In totaal zijn dat zo’n 180 groepen en daarmee zijn we nu de grootste in de wereld met een bereik van ongeveer 1 miljoen Afrikaanse business professionals.

Met dat bereik en onze B2B sites Africabusinesscommunities.com en NigeriaBusinessCommunities.com hebben we diverse proposities gebouwd op het gebied van marketing en communicatie, market research en recruitment. Zo hebben we onlangs AfricaNewsMonitoring.com samen met Clipit gelanceerd en dat is heel goed ontvangen.

Pieter, hoe gaat het met jou en PauwR?

Elk jaar opnieuw zeg ik dat we eigenlijk pas net beginnen. De online marketing- en mediawereld verandert zo snel, dat je jezelf steeds opnieuw moet uitvinden. Dus als je vraagt hoe het gaat zeg ik: we zijn pas net begonnen.

Vertel eens wat meer over PauwR

Het probleem dat wij voor adverteerders oplossen is hoe zij hun boodschap zo goed mogelijk bij de juiste doelgroep krijgen. En dat doen we digitaal. Doordat wij transparant werken, weet de klant van elke euro van hun mediabudget waar die wordt uitgegeven en waarom. We ontvangen nooit commissies of surco’s, dus ons advies is altijd objectief. We werken vanuit Amsterdam en Tilburg met 16 ervaren professionals, waaronder 12 Personal Marketeers. Dat zijn de Personal Trainers onder de marketeers. Zij zetten adverteerders steeds opnieuw aan om het maximale uit zichzelf en hun campagnes te halen en daardoor sneller en beter hun doelen te bereiken.

Welke klanten hebben jullie en wat vinden ze van jullie dienstverlening?

We werken voor een groeiend aantal tevreden klanten, waaronder KWF Kankerbestrijding, De Nationale Opera, EMTÉ Supermarkten en PostNL. Onlangs zijn we ook campagnes gestart voor onder meer SloopdeCrisis en NS Internationaal. Onze klanten geven ons gemiddeld een 8,3 en onze huidige NPS score is 42%. Al zijn we daar nog lang niet tevreden mee, maar goed, we zijn pas net begonnen...

Wat zijn de laatste ontwikkelingen en wat maakt jullie product/dienst bijzonder?

We hebben vanaf dit jaar altijd ten minste één psycholoog op kantoor rondlopen om input te geven voor onze campagnes. Waar anderen de mond vol hebben van data, is dat voor ons een hygiënefactor. Natuurlijk testen we op basis van data. Maar we denken ook met onze klanten en partners mee over proposities, USP’s, doelgroepbenadering en het inzetten van beïnvloedingsprincipes om hun campagnes nog succesvoller te maken.

Waarom besluiten jullie nu internationaal te gaan?

Omdat Africa Business Communities ons dat vroeg eerlijk gezegd. Omdat we in Nederland pas net beginnen, hadden we niet persé al internationale ambities. Maar in de online wereld is een consument of bedrijf in Afrika ook maar één klik van ons verwijderd. Dus kunnen we hen via netwerken als Google, Facebook en LinkedIn ook prima bereiken voor onze adverteerders.

www.africaonlinemarketing.com
www.africabusinesscommunities.com
www.pauwr.nl