[Interview] Raymond Bresching: Onze focus ligt altijd op toegevoegde waarde bieden, dat is nu niet anders
23-04-2020 10:21:42 Door: Saskia van Weert | Hits: 4607 | Tags:

Raymond Bresching is content- en communicatiestrateeg bij communicatiebureau Counter Content, waarvan hij ook partner is. Het bedrijf is volop in beweging, letterlijk en figuurlijk. We spreken hem over het nieuwe pand, passieprojecten en meer.

Je hebt Counter Content in 2013 opgericht met twee partners. Toen zei je dat content meer dan tekst is en zag je een mooie toekomst voor visualisering van marketingboodschappen. Hoe kijk je daar nu tegenaan? En is je mening veranderd door de coronacrisis?

Daar sta ik nog steeds achter. Het is ook een ontwikkeling die we terugzien in ons werk en de cijfers. We hebben het afgelopen jaar meer dan ooit video’s en animaties gemaakt als integraal onderdeel van een grotere campagne. Zo krijg je logischerwijs een veelzijdige en sterke vorm van storytelling. We zoeken daarom steeds meer vanuit de inhoud de samenwerking op met ons design en creative content team. In welke vorm kunnen we dit verhaal het best vertellen? Welke content kan de impact van ons verhaal vergroten? Hoe krijgen we mensen meer in beweging? Over die vragen buig ik mij met mijn partner en creative director Barry Menger en de rest van het team de afgelopen jaren steeds meer. Ook in tijden van Corona. Eigenlijk komt nu de nadruk nog meer op storytelling te liggen. De uitdaging zit ‘m nu nog meer in het bepalen van een goede strategie, in het vangen van de juiste tone of voice en in het aanvoelen van de tijdgeest. Dit is hét moment om te beseffen wat jouw rol in deze wereld is.

Waar ligt de focus van jullie bedrijf nu?

Onze focus ligt altijd op toegevoegde waarde bieden. Dat is nu niet anders. Maar ook wij hadden ons dit jaar anders voorgesteld. Een nieuw kantoor, nieuwe mensen en een nieuwe vibe moesten voor verdere groei zorgen. Helaas heeft een serieus deel van onze klanten direct last van de economische impact van Covid-19. En wij dus ook. Dat zorgt ervoor dat we onze ambities snel moeten bijstellen en ons richten op het werk dat wel, vaak in aangepaste vorm, doorgaat. Gelukkig draaien we nog, maar het zijn ook voor ons spannende en onzekere tijden.  

Counter Content richt zich op pr en content, Counter Creatives op branding en design. Hoe werken jullie met elkaar samen?

Bij strategische trajecten trek ik als content- en communicatiestrateeg samen op met creative director Barry. Je ziet dat er dan twee werelden samenkomen. Communicatie en marketing enerzijds en branding en design anderzijds. Door vanaf het prille begin met elkaar samen te werken, zie je vervolgens dat concepten beter aansluiten en kom je ook in de uitvoering tot beter geïntegreerde communicatie. Bovendien daag je elkaar uit en je vult elkaar aan. Zonder wrijving geen glans. 

Wat kun je vertellen over jullie nieuwe pand? En waarom de keuze voor Zaandam als vestigingsplaats in plaats van Amsterdam?

Counter Creatives is tien jaar geleden opgericht en hield al kantoor in Zaandam. Toen ik zeven jaar geleden aansloot, woonde ik in Amsterdam en had ik nog wel de ambitie om het bureau ooit eens naar Amsterdam te verhuizen. Amsterdam-Noord leek mij een mooie middenweg. Maar die wens werd eigenlijk ieder jaar minder. Ten eerste omdat Amsterdam sowieso aan het uitdijen was en Zaandam letterlijk en figuurlijk steeds dichterbij kwam te liggen. Maar ook omdat Zaandam de afgelopen tien jaar grote sprongen heeft gemaakt waarbij behoud van authenticiteit een grote rol heeft gespeeld. Het prachtige industriële erfgoed wordt herontwikkeld met behoud van de ruwe randjes en brengt inwoners, recreatie, cultuur en ondernemers bij elkaar. Dit is zo voor het Hembrugterrein wat veel mensen kennen, maar ook voor de Verkadefabriek waar ons kantoor is gevestigd. Zaandam is het nieuwe Noord zeg ik weleens.

Vertel eens, wat zijn passieprojecten?

Passieprojecten zijn projecten die wij zo gaaf vinden om te doen dat prijs een ondergeschikte rol speelt. We zien het als een investering in mensen en projecten waarin we geloven. Het is gekomen toen ik vijf jaar geleden mijn inmiddels overleden oom John Halvemaan ben gaan helpen met zijn communicatie. Ik kreeg daar zoveel energie van. Vooral toen hij in 2017 de Johannes van Damprijs won, weer helemaal in de spotlights stond en de reserveringen binnenstroomden. Dat was gaaf om van dichtbij mee te maken. Veel van onze passieprojecten hebben met kunst, cultuur, food of muziek te maken. 

Wat brengen die jullie?

Vakmanschap, toewijding en resultaat. Maar dat geldt ook voor al onze andere klanten.

Hoe zien jouw dagen eruit nu je vanuit huis werkt?

Ik sta vroeg op, ontbijt en werk in blokken om ook tijd met de rest van het gezin door te kunnen brengen. Verder sport ik regelmatig. Dat houdt in hardlopen, fietsen en fitness. Al in de tweede week van de lockdown heb ik via Wehkamp mijn thuisgym aangevuld met wat gewichten. Ook wandel ik zo goed als iedere dag een uur. Op tijden en dagen als het rustig is, wandel ik over de hei en doe ik al lopend wat calls. De hei is wat dat betreft doordeweeks echt een uitkomst. Het is rustig en uitgestrekt en de bossen eromheen zijn trouwens ook perfect om samen met mijn twee zoontjes boomhutten te bouwen. 

Wat is het laatste nieuws?

We zijn op dit moment bezig met mooie opdrachten voor onder andere Provincie Noord-Holland, Heijmans, ALD Automotive en Marketing Zaanstreek. Maar we hebben zeker nog ruimte om andere mooie projecten op te pakken. 

www.countercontent.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie