[Interview] René Zeedijk: MediaScience past slecht in lijstjes
19-12-2017 11:57:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 7454 | Tags:

De scheidslijn tussen media- en reclamebureaus wordt steeds vager, transparantie steeds belangrijker. Ontwikkelingen die René Zeedijk, Managing Partner bij MediaScience, alleen maar toejuicht. “Bij ons is de klant vanaf het begin onderdeel van een multidisciplinair team van creatieven en data-, media- en marketingspecialisten.”

René Zeedijk steeg dit jaar in DeMedia100 van plaats 82 naar plaats 63. Wij spreken hem.

Welke plek neemt MediaScience in in het mediabureaulandschap?

Een eenzame plek, want we zijn niet in een hokje te stoppen. Wij passen slecht in lijstjes. Simpelweg omdat wij het anders doen. Wij denken juist niet in silo’s. Wij zijn niet sec een mediabureau, maar ook geen reclamebureau. Wij zijn een bureau van specialisten die geloven dat je creatie, media en data niet los kunt zien. Vanaf de briefing moet je al die disciplines om tafel zetten. Tenminste, als je in deze mediageobsedeerde wereld impact wilt maken bij je doelgroep. Dus als we íets zijn - als je ons absoluut in een hokje wilt hebben - dan zijn we een impactbureau, want dat is uiteindelijk het enige dat telt: resultaat. Daar mag je ons op afrekenen.

De toekomst is aan de geïntegreerde bureaus, niet aan de specialisten? 

Aan bureaus waar het lukt om verschillend DNA op gelijkwaardig niveau samen te laten werken. En ik heb het expres over DNA, want het gaat om hoe je in de kern de uitdaging van je klant aanpakt. Het gaat er niet om dat je als mediabureau ook een creatie-unit hebt aangehaakt. Of als reclamebureau ook mediaspecialisten binnenhaalt. Dan heb je alles in huis, maar denk en werk je nog steeds in silo’s. Bij ons is de klant vanaf het begin onderdeel van een multidisciplinair team van creatieven en data-, media- en marketingspecialisten. De chemie die daar ontstaat, is de big bang waar impactvolle campagnes uit ontstaan.

Een klant van MediaScience neemt contact met jullie op. Wat wil hij of zij?

Vaak het team bedanken voor de resultaten die we hebben geboekt. Nee, zonder gekheid… Als campagnes lopen, hebben wij continu contact met ons klanten. Om live de campagnedata te bespreken en ideeën uit te wisselen hoe we de campagne nog beter kunnen laten presteren.

Sandra Hofstede is sinds begin 2017 algemeen directeur. Wat heeft zij gebracht?

Sandra heeft zich dit jaar met name gericht op het interne en externe proces en, heel belangrijk, het veranderen van ons verdienmodel. Dit was vroeger een percentage over de media-inkoop, maar sinds 2017 is dit op basis van geleverde uren. Door dit model is het mogelijk om voor verschillende opdrachtgevers te werken. Van partijen die alleen media-advies of alleen datagedreven creatie wensen, tot aan het volledige pakket aan diensten. De reden van een ander verdienmodel is de veranderde vraag naar diensten geweest, maar zeker ook de noodzaak om volledig transparant te kunnen werken.

Wat doet jullie bedrijfsonderdeel Marketing Technology Solutions?

De positieve ervaringen van onze klanten hebben ons doen besluiten om Vision Insights zelfstandig in de markt te zetten onder de nieuwe paraplu van Marketing Technology Solutions. Deze door ons ontwikkelde tooling biedt toegevoegde waarde aan een brede doelgroep van bedrijven. Marketeers hebben behoefte aan meer transparantie, kennis of inzicht en controle op hoe hun campagnes in realtime presteren. Vision Insights is het eerste onafhankelijke systeem dat volledig in die behoefte voorziet. Het sluit aan op alle grote buyingsystemen, zoals Adform, Google Bid Manager en Facebook, maar ook DMA van Memo2. Het biedt gebruikers in één weergave direct inzicht in alle kanalen. Met de rapportages kunnen ze ook hun huidige mediabureau onafhankelijk valideren.

Vision Insights heeft zich al bewezen bij klanten, waaronder Unicef, Velux, Zonnatura, Radio 538 en het Oranjefonds. Zij gebruiken het als tool om hun mediapartners te monitoren en ze te beoordelen op hun prestaties.

Jullie sturen campagnes bij terwijl ze live zijn. Hoe gaat dat in zijn werk? 

Onze campagnemanagers monitoren de hele dag alle campagnes die we draaien en proberen inzichten te formuleren uit de rauwe data, zodat we op vrijwel ieder moment weten hoe onze campagnes presteren. Als de data erom vragen, kunnen we direct bijsturen of juist inspelen op de actualiteit. Daarom zijn korte lijnen bij ons cruciaal. Tussen campagnemanagers en strategie & creatie, maar ook met onze klanten.

Hoe zal de advertentiemarkt zich in 2018 ontwikkelen?

Transparantie, duidelijkheid en waarheid zijn de drie kernwoorden. Wat voor werkzaamheden worden er verricht en wat verdien je daaraan als bureau? Een logische vraag en ik ben heel blij dat deze vraag steeds sterker wordt onder adverteerders. Duidelijkheid moet er zijn over de privacywet: wat zijn de gevolgen en welke kansen levert deze wet op voor adverteerders? En verder de waarheid omtrent online media. Hoe zit het nu met de verhalen over adblockers, nepverkeer en overwaardering van online? De adverteerder heeft behoefte aan een bureau dat hier een duidelijke visie op heeft en zo is ingericht dat zij alleen echte mensen - niet alleen digitaal - raakt. Impact van elke campagne, daar gaat het om en dat is exact waar MediaScience de gehele dag voor gaat.

Foto: Paul Ridderhof

www.mediascience.nl

 Dit interview verscheen eerder in DeMedia100 Magazine

 www.demedia100.nl

 

DeMedia100 wordt gesponsord door


 

 

 







Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie