Renske van der Spek over Keep Walking, nieuw bureau voor het recyclen van marketinginformatie
30-09-2014 15:33:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 3691 | Tags:

Deze week lanceert Renske van der Spek Keep Walking, een nieuw bureau voor het recyclen van marketinginformatie. Nederlands MediaNetwerk spreekt met haar.
 

Dag Renske, gefeliciteerd met de lancering van jouw bureau. Groot feest, champagne?

Goed idee, champagne! Dat ik daar zelf nog niet opgekomen ben... Eerst dit interview even afronden en dan gaat de fles zeker open...
 

Wat is Keep Walking?

Keep Walking is een bureau voor het recyclen van bestaande marketing- en consumenteninformatie. In mijn loopbaan bij Unilever, maar ook in gesprekken met andere bedrijven, heb ik namelijk gezien dat bedrijven vaak al (onbewust) beschikken over heel veel consumenteninformatie, maar dat zij geen tijd hebben om deze informatie te combineren en te recyclen tot nieuwe inzichten. Vaak wordt er een nieuw onderzoek opgezet zonder eerst te kijken welke kennis er al ligt. Keep Walking wil organisaties en bedrijven dan ook helpen duurzamer om te gaan met informatie. 

Hoe ik dat doe? Ik hergebruik alle bestaande informatie, kijk naar nieuwe invalshoeken voor aanvullende bestaande informatie en combineer alles tot nieuwe inzichten. Ook gebruik ik het internet als bron van bestaande informatie: consumenten en bedrijven laten hier veel waardevolle informatie achter en ik gebruik dit om te inspireren of om bestaande informatie te verrijken. 

Tenslotte geloof ik dat niemand zit te wachten op weer een nieuw rapport. Keep Walking verkoopt jouw nieuwe inzichten dan ook alsof het je laatste innovatie is.  Keep Walking helpt bij het kiezen van een hoofdboodschap en brengt deze tot leven in jouw organisatie. Zie het maar als een goede reclamecampagne. Alleen dan is de kans groot dat er echt iets met je nieuwe inzichten wordt gedaan. 

Mocht het dan toch nog nodig zijn om nieuw onderzoek op te zetten, dan kan Keep Walking dit ook voor je doen.
 

We kennen Keep Walking als de pay off van Johnnie Walker. Waarom heb je voor deze naam gekozen?

Toen ik met de opzet van mijn bedrijfje bezig was, heb ik om alles op een rijtje te krijgen, veel gewandeld. Dat wandelen heeft mij erg geholpen om alles scherp te krijgen. Dat is precies wat ik ook wil doen met Keep Walking: meer inzicht en overzicht geven in informatie die je al hebt. 
 

Je komt van Unilever. Wat deed je daar en wat waren jouw beweegredenen om dit bureau te beginnen?

Ik heb bij Unilever diverse Insight-banen gehad. Ik heb zowel als categorymanager bij de grote supermarkten om tafel gezeten alswel bij het Europese Innovatiecentrum gewerkt als Consumer Market Insight manager. Ik gaf in die baan op basis van consumentenonderzoek advies aan marketingmanagers en -directeuren en begeleidde hen bij internationale innovatie- en merkpositioneringstrajecten. Ik was in deze trajecten de „advocaat van de consument” om ervoor te zorgen dat innovaties aansloten bij de behoeftes van consumenten. Door mijn loopbaan bij Unilever heb ik ervaring met diverse soorten (kwalitatieve en kwantitatieve) marketing- en consumenteninformatie en ben ik op de hoogte van de laatste methodes. 

Ik ben uiteindelijk weg gegaan bij Unilever omdat het begon te kriebelen om voor mezelf te beginnen. Ik zag om me heen dat er veel bedrijven en sectoren waren die zich nog te weinig inleven in wat hun klanten willen en ik denk dat ik hierbij goed kan helpen door mijn opgedane ervaring bij Unilever. Hetzij via het recyclen van bestaande informatie, hetzij via het doen van nieuw marktonderzoek.
 

Heb je al klanten?

Mijn eerste klant was… Unilever. Zo gaat het vaak: de eerste opdrachten komen toch echt van mensen die dichtbij je staan in je netwerk… Daarnaast heb ik bijvoorbeeld een opdracht gedaan voor een basisschool. Zij wilden meer inzicht krijgen in de behoeftes van ouders om zo hun dienstverlening te verbeteren. Erg leuk om eens in een heel andere sector bezig te zijn!
 

Wat zijn jouw ambities met Keep Walking?

Ik wil ervoor zorgen dat bedrijven niet alleen bewust omgaan met fysieke producten, maar ook met bestaande informatie en ik wil hierin het eerste aanspreekpunt voor bedrijven worden. Zo heb ik al heel veel ideetjes die betrekking hebben op het recyclen van informatie: wat bijvoorbeeld te denken van een Ruilmiddag waarbij bedrijven onderling nuttige informatie uitwisselen? Zouden een broodfabrikant en een margarinefabrikant elkaar bijvoorbeeld niet eens kunnen helpen om meer inzicht in consumentenbehoeftes te krijgen? Ik nodig bedrijven van harte uit om hier eens met mij over te brainstormen.
 

Wat is het laatste nieuws?

Ik ben druk bezig met de ontwikkeling van Recycle-trainingen: zo heb ik een Recycle Internettraining ontwikkeld waarbij ik foefjes aanleer om nuttige informatie op internet te vinden. Daarnaast wil ik ook een Recycle Party aanbieden waarbij ik bedrijven door middel van een workshop help hun informatie te recyclen en nieuwe inzichten te genereren. Ik barst nog van de ideeën en sta altijd open voor een goed gesprek hierover.
 

www.keepwalkinginsights.nl

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie