[Interview] Rob Beijersbergen over Qmusic
26-10-2015 09:20:00 Door: | Hits: 4092 | Tags:

Feest bij Qmusic! De radiozender van de Persgroep haalt het hoogste marktaandeel ooit: 10,1 procent, dat is 0,7 procentpunt hoger dan een jaar geleden. Wij spreken Rob Beijersbergen, verkoopdirecteur bij Qmusic.  

Rob, van harte gefeliciteerd! Is de champagne open getrokken bij Qmusic?

Thanks! We hebben de afgelopen week uiteraard even stilgestaan bij het feit dat we de ‘magische’ grens van 10% marktaandeel zijn gepasseerd. Voor een radiozender die slechts 10 jaar bestaat, is het feit dat we in de doelgroep 10 jaar en ouder nu 2e zender van het land zijn, absoluut iets waar we trots op zijn. Maar na een kleine proost gaan we weer snel aan de slag, Qmusic is immers 24/7 on air!

Hoe is het traject verlopen tot waar jullie nu zijn? Wat is de succesformule?

Bijzonder positief als je naar de ontwikkeling van de zender kijkt, maar zeker ook als we kijken naar de feedback die we van zowel luisteraars als adverteerders en mediabureaus krijgen. Dagelijks werken we met alle collega’s op de diverse afdelingen aan ons gemeenschappelijk doel en onze bedrijfsmissie. In alles wat we doen, staan de behoeften van de luisteraar centraal. Relevantie voor onze luisteraars is en blijft ‘key’. Onze unieke kracht zit in onze authenticiteit, spontaniteit en verrassing die we dagelijks brengen via al onze activiteiten - op onder andere radio, social en events. Zo blijven wij onderscheidend en relevant.

Hoe kunnen adverteerders meeliften op het  succes van Qmusic?

‘We’re here to stay’, we willen onze groeiende positie versterken. Hiervoor zien we het belang in van investeren in kennis. Zo doen we samen met InsitesConsulting structureel onderzoek naar radiocommercials en weten we wat de ‘drivers’ zijn voor een succesvolle commercial. Daarnaast organiseren we samen met ADCN workshops met als doel om marketing en mediateams nog creatiever en innovatiever te maken met betrekking tot radio advertising, om meer impact en ROI voor de merk te genereren. Door onze groei kunnen wij adverteerders bij Qmusic een steeds groter bereik bieden in diverse doelgroepen.

Vanuit adverteerders perspectief: Wat is de synergie tussen Qmusic en De Persgroep? Kun je daar een paar voorbeelden van geven?

We werken vanuit Qmusic nauw samen met MediaLab, de creatieve unit van de Persgroep. Samen met hen en ons Branded Content team hebben we onder andere met ING, De Lotto en De Efteling diverse succesvolle branded content acties opgezet. Daarnaast wordt er met de Persgroep hard gewerkt om diverse digitale initiatieven zo snel mogelijk van de grond te krijgen.

Wat zijn jullie toekomstplannen voor adverteerders op de radio?

De digitale initiatieven waar we mee bezig zijn, bieden adverteerders veel mogelijkheden om op onderscheidende wijze getarget in contact te komen met de luisteraars van Qmusic. Wij hopen dat we binnen enkele maanden adverteerders hiermee van dienst kunnen zijn. Daarnaast blijven we investeren in onderzoek, zodat we onze relaties continu kunnen voorzien van informatie die hen weer kan helpen in het optimaliseren van hun campagnes.

Onlangs hebben jullie de logo en uitingen aangepast; zo is Qmusic veranderd naar Qmusic en de slogan naar You Make Us Q. Wat is de reden van deze restyling?

Sinds onze oprichting in 2005 is er veel veranderd. Social media is niet meer weg te denken en ook de manier van radio maken is veranderd. Als gevolg van deze ontwikkelingen hebben luisteraars de afgelopen jaren, zowel on-air als online, bij ons een steeds centralere rol gekregen. Dat is niet onopgemerkt gebleven, we maken een enorme groei door in marktaandeel die wij graag willen continueren. Met deze veranderingen ijken we ook ons Q-gedachtengoed aan de tijdgeest van het nu én straks. Wij vonden daarom niet meer dan logisch om deze stap te nemen. We maken ons product immers samen met onze luisteraars en dat mag gehoord worden.

Wat is het laatste nieuws?

Dat Qmusic ook in de doelgroep mannen 20-49 jaar de 2e zender van Nederland is!

www.qmusic.nl

Lees ook: [Luistercijfers] Qmusic haalt voor het eerst een marktaandeel van boven 10 procent

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie